Vev...

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Tänkte bara fråga...

Är det någon här som har kunnande, tid och verktyg för att hjälpa mig att fixa veven till min gamla motor? Motorn är en -95 fireblademotor.

Det som behöver göras är omslipning av vevstakslager (1:an cylinder) samt fräsning (antar jag) av tillhörande vevstake samt att få tag på ett nytt överdimensionslager.

Är det någon här som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig lite med detta???

Eller om ni har någe bra tips på vart man kan vända sig så mottages det också...

//Peter

Sist jag slipade en vev (till en Olds 88 -59) så lämnade jag till en firma i Arboga, minns inte vad dom heter (Arboga Motorslip???). Tog ett tag innan dom fick tummen ur men det blev bra.
Toms motor då? Har inte du garage mittemot honom? Ungefär där det brann. Trodde jag. Jag tror inte Tom har egen utrustning för att slipa vev men han vet garanterat vart du ska vända dig.

Vevstaken skulle jag nog satsa på att få tag på en begagnad (men frisk) istället för att fräsa + hona. Jag är nämligen osäker på om vevstaken blir lika stark efteråt, trots allt honar man ju ändå ur en anings gods ur överfallet. Så jag skulle nog satsa på att försöka få fatt på en beg vevstake istället. Vi har ju en tendens att blåvarva våra stackars puffror och då vill man ju att eländet ska hålla ihop. Om du nu ska renovera vevstaken så kanske du ska satsa på nya bultar + muttrar till överfallen. När lagret snurrar i staken så "slår" ju veven rätt hårt i staken. Dessa "slag" går ju rätt ut i bultarna. Känns nog tryggare att ha bytt dom.
Jag har sålt några beg vevstakar från Suz 750R -96/-99 för 500:-/st, kan du få fatt på en stake för samma pris så ska du nog överväga att byta istället. Renovering av vevstake + nya bultar kostar ju en peng också. Om du vill så kan jag kolla med killarna som åker 402 meter rattlås med bil hur renovering (fräsning + honing) av vevstake påverkar hållbarheten.

Innan du gör nånting mer ska du nog försäkra dig om att du kan få fatt på nya lagerhalvor. Trist att bränna stålar på slipning av vev bara för att sen inte få fatt på lagerhalvor. Ibland håller den som slipar med lager och då är ju den saken löst.

Satsa på att slipa om hela veven istället för bara den aktuella tappen om inte resten av veven är i kanonskick! En nyslipad vev är _helt_ rak (om slipar´n kan sin sak), det är inte en begagnad vev. Då jag byggde min första Alfa Romeomotor (en GTV för racing) för många år sen så rev jag isär motorn innan jag började bygga, trots att veven låg i begagnade slitna (20 000 mil) lager så fanns det viss friktion mellan vev och block (dvs lagerhalvor). Lämnade på omslipning hos Danielssons Motor (tror han har slutat men kolla i telekatalogen), och petade ihop med nya lager i överdimension. Blev kanonbra, inte minsta tecken på mekanisk friktion. Endast den friktion som oljan ger.
Orsaken till att en beg orörd vev ger viss friktion är att en nytillverkad vev har alltid lite spänningar i godset, dessa går ur med tiden varvid veven slår sig en liten aning (detta är alltså ytterst lite). Om man därefter slipar om veven så har man en vev som är (och förhoppningsvis förblir) helt rak.

Det finns en firma i örebro som sprutar och slipar vevar...

har sumpat tel numret...

Varför ska du fixa staken?? Det sitter lösa lager i den...
Har du kört bort dom med???

Kamikaze kid skrev:
Varför ska du fixa staken?? Det sitter lösa lager i den...
Gissar att lagren snurrat i vevstaken. Då blir hålet för stort men framförallt ovalt. Inte bra.

Robban_C skrev:
Gissar att lagren snurrat i vevstaken. Då blir hålet för stort men framförallt ovalt. Inte bra.

Så kan det ju vara!!!
I så fall köp en ny alt beggad stake!
Det är nog inte den första som skurit så det finns ng beggade att få tag i!
Laga inte!!!

Har hittat numret till vevfixarfirman i Örebro...
019 263 100.
Har ingen aning om vad dom heter.
Men bra ska dom vara.
Ska skicka en vev dit på strokning!

Lycka till

Kamikaze kid skrev:
Så kan det ju vara!!!
I så fall köp en ny alt beggad stake!
Det är nog inte den första som skurit så det finns ng beggade att få tag i!
Laga inte!!!

Har hittat numret till vevfixarfirman i Örebro...
019 263 100.
Har ingen aning om vad dom heter.
Men bra ska dom vara.
Ska skicka en vev dit på strokning!

Lycka till

Pelganders motorslip heter firman

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil