Sist jag slipade en vev (till en Olds 88 -59) så lämnade jag till en firma i Arboga, minns inte vad dom heter (Arboga Motorslip???). Tog ett tag innan dom fick tummen ur men det blev bra.
Toms motor då? Har inte du garage mittemot honom? Ungefär där det brann. Trodde jag. Jag tror inte Tom har egen utrustning för att slipa vev men han vet garanterat vart du ska vända dig.
Vevstaken skulle jag nog satsa på att få tag på en begagnad (men frisk) istället för att fräsa + hona. Jag är nämligen osäker på om vevstaken blir lika stark efteråt, trots allt honar man ju ändå ur en anings gods ur överfallet. Så jag skulle nog satsa på att försöka få fatt på en beg vevstake istället. Vi har ju en tendens att blåvarva våra stackars puffror och då vill man ju att eländet ska hålla ihop. Om du nu ska renovera vevstaken så kanske du ska satsa på nya bultar + muttrar till överfallen. När lagret snurrar i staken så "slår" ju veven rätt hårt i staken. Dessa "slag" går ju rätt ut i bultarna. Känns nog tryggare att ha bytt dom.
Jag har sålt några beg vevstakar från Suz 750R -96/-99 för 500:-/st, kan du få fatt på en stake för samma pris så ska du nog överväga att byta istället. Renovering av vevstake + nya bultar kostar ju en peng också. Om du vill så kan jag kolla med killarna som åker 402 meter rattlås med bil hur renovering (fräsning + honing) av vevstake påverkar hållbarheten.
Innan du gör nånting mer ska du nog försäkra dig om att du kan få fatt på nya lagerhalvor. Trist att bränna stålar på slipning av vev bara för att sen inte få fatt på lagerhalvor. Ibland håller den som slipar med lager och då är ju den saken löst.
Satsa på att slipa om hela veven istället för bara den aktuella tappen om inte resten av veven är i kanonskick! En nyslipad vev är _helt_ rak (om slipar´n kan sin sak), det är inte en begagnad vev. Då jag byggde min första Alfa Romeomotor (en GTV för racing) för många år sen så rev jag isär motorn innan jag började bygga, trots att veven låg i begagnade slitna (20 000 mil) lager så fanns det viss friktion mellan vev och block (dvs lagerhalvor). Lämnade på omslipning hos Danielssons Motor (tror han har slutat men kolla i telekatalogen), och petade ihop med nya lager i överdimension. Blev kanonbra, inte minsta tecken på mekanisk friktion. Endast den friktion som oljan ger.
Orsaken till att en beg orörd vev ger viss friktion är att en nytillverkad vev har alltid lite spänningar i godset, dessa går ur med tiden varvid veven slår sig en liten aning (detta är alltså ytterst lite). Om man därefter slipar om veven så har man en vev som är (och förhoppningsvis förblir) helt rak.