Vettigt att porta en "het" 400??

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
japp, lilla projektet som är en gixxer 400- en sådan ska ju pressa ur sej hela 59 kusar (enligt dom själva), det ger ju ganska rejäl litereffekt.
utan att spendera skjortan på big bore kit- vad finns att göra?, tänkte att en titt på portarna skulle kanske ge lite (ja, lite....allt är relativt i 400 världen :D), kammar växer väl inte på träd så det kan man nog glömma att uppgradera (så tillvida att det inte finns utrymme för ev omslipning?), en liten kompressionshöjning skulle kanske ge lite.
vad kan man ev tänka sej att effekten kan komma upp i med typ portjobb och mild komp ökning?
förgasare kommer till att bytas till nått jag begriper (30mm mikuni vm x4)
fundrar lite på en lite lägre utväxling bara för att få lite skjut ut ur böjarna med toppfart mindre viktig (skulle den göra 180 istället för 200 så blir jag inte ledsen)
en sådan häringa moppe har ju inte möed bottenvrid, så att jag ev förlorar lite botten gör mej inget- livet börjar ju vid 10 000 varv!!:lol

så, ngn med input, kunskap, eller friska ide'er?

//jj
 
Är det en GSX400FWS -84 vi pratar om?
Det finns tre sätt att öka effekten. Mer kubik, mer varv eller en kombination. För att du öht skall märka nånting så måste du porta, bearbeta förbränningsrummen, öka ventilarean, höja kompet, andra kamaxlar, annan CDI-box så du kan höja varvtalet, avgassystem, förgasarbank samt en bromsbänk, en låda munstycken och någon som kan justera allting... Gissar på 3-5 hästar efter att ALLA modifieringarna är gjorda... Eftersom hojen väger dryga 180 pannor så blir det lika märkbart som att smörja kedjan. Inte värt besväret...

Sen finns det inget som sliter så mycket på en motor som att höja varvtalet så beroende på hur mycket du varvar så får du räkna med en hel del slitage. Maxvarvet är runt 10 500 rpm väl? Det behövs nog inte mycket höjning förrän saker börjar komma ur den motorn som redan i original var känd för att börja knacka med slitna lager.
 
Är det en GSX400FWS -84 vi pratar om?
Det finns tre sätt att öka effekten. Mer kubik, mer varv eller en kombination. För att du öht skall märka nånting så måste du porta, bearbeta förbränningsrummen, öka ventilarean, höja kompet, andra kamaxlar, annan CDI-box så du kan höja varvtalet, avgassystem, förgasarbank samt en bromsbänk, en låda munstycken och någon som kan justera allting... Gissar på 3-5 hästar efter att ALLA modifieringarna är gjorda... Eftersom hojen väger dryga 180 pannor så blir det lika märkbart som att smörja kedjan. Inte värt besväret...

Sen finns det inget som sliter så mycket på en motor som att höja varvtalet så beroende på hur mycket du varvar så får du räkna med en hel del slitage. Maxvarvet är runt 10 500 rpm väl? Det behövs nog inte mycket höjning förrän saker börjar komma ur den motorn som redan i original var känd för att börja knacka med slitna lager.

om inte jag minns fel så pratar han om en GSX400R ifrån slutet av 80 början 90tal på 4 cyllar med maxvarv omrking 19000rpm
Får ståfräs varje gång jag kollar på Youtube på dom, vill så gärna ha, dock så sällsynta :(

EDIT: jag blandade ihop 250n. den varvar 19k
400 varvar väl närmare 15-16k?
 
Last edited:
Är det en GSX400FWS -84 vi pratar om?
Det finns tre sätt att öka effekten. Mer kubik, mer varv eller en kombination. För att du öht skall märka nånting så måste du porta, bearbeta förbränningsrummen, öka ventilarean, höja kompet, andra kamaxlar, annan CDI-box så du kan höja varvtalet, avgassystem, förgasarbank samt en bromsbänk, en låda munstycken och någon som kan justera allting... Gissar på 3-5 hästar efter att ALLA modifieringarna är gjorda... Eftersom hojen väger dryga 180 pannor så blir det lika märkbart som att smörja kedjan. Inte värt besväret...

Sen finns det inget som sliter så mycket på en motor som att höja varvtalet så beroende på hur mycket du varvar så får du räkna med en hel del slitage. Maxvarvet är runt 10 500 rpm väl? Det behövs nog inte mycket höjning förrän saker börjar komma ur den motorn som redan i original var känd för att börja knacka med slitna lager.

180 pannor my ass... :hihi Vägde den i nån form av körklar ett gram under 200kg ska jag fan äta upp min hatt! Kunde svurit på att den varvade mer än de 11500 som jag hittade nu att den gjorde, men minnet är ju inte vad det har varit.

Intressant motorkaraktär på den f.ö.; effektregister som får en 250-racer att verka björnstark i botten. På sexan var toppfarten ~115 km/h, för man kunde inte segdra förbi effektpuckeln (ALLT kom vid 6500 varv) utan att peta ned till fyran. Fast sexan var en ren överväxel i alla fall, kommer inte ihåg om man toppade den på fyran eller femman (typ 185 km/h).

Trots sina brister så gillade jag den hojen, den hade i alla fall charm och karaktär. :)

Men jag antar väl att han snackar om GSX-R400 och inte FWS:en eftersom han säger 'gixxer' och 59 hästar som FWS verkligen inte hade. ;)
 
180 pannor my ass... :hihi Vägde den i nån form av körklar ett gram under 200kg ska jag fan äta upp min hatt! Kunde svurit på att den varvade mer än de 11500 som jag hittade nu att den gjorde, men minnet är ju inte vad det har varit.

Intressant motorkaraktär på den f.ö.; effektregister som får en 250-racer att verka björnstark i botten. På sexan var toppfarten ~115 km/h, för man kunde inte segdra förbi effektpuckeln (ALLT kom vid 6500 varv) utan att peta ned till fyran. Fast sexan var en ren överväxel i alla fall, kommer inte ihåg om man toppade den på fyran eller femman (typ 185 km/h).

Trots sina brister så gillade jag den hojen, den hade i alla fall charm och karaktär. :)

Men jag antar väl att han snackar om GSX-R400 och inte FWS:en eftersom han säger 'gixxer' och 59 hästar som FWS verkligen inte hade. ;)

:)

Sista årsmodellen FWS vägde 178kg och hade 58 hästar enligt "internätet" men det är ju i regel väldigt friserade siffror...:tungan
 
Var en gång för länge sedan i Holland och körde i en klass som hette Supersport 400 eller liknande, trimmade 400 fyrtakt och 250 tvåtakt. Vi från Sverige hade standard Aprilia 250 och blev rejält rökta av fyrahundrorna.
Det sas att de gav över 80 hkr på hjulet och om det va lika regler som i SS600 så kom de där extra 25 hästarna med original förgasare, kolvar och kammar med lika lyft som standard. Med noggrann trimning, en bra pipa så kommer hästarna även med originaldelar. Varvtalet kommer nog behöva höjas som nämnts tidigare.
De holländska cyklarna var baserade på olika tidig nittiotalare som ZXR400, FZR400, NC30, GSX400R mfl. En generation senare än den som jag tror att det talas om men inte så stor skillnad på motorn, vattenkyld 16-ventilare.
 
fws'en är det inte- utan gsx 400R, blir fan förundrad över hur lätt denna moppe är- lyfte av motorn och bidde besviken på att den var ju fjäderlätt (väger mellan tumme/ pekfinger inte mycket mer än min uberfeta NSU 250 max stånka...!!).
allt på denna cykel är slimmat (dock inte sidostödet- gjutjärnsklump!!), kommer till att plocka bort det som inte behövs och relokera diverse grejer för att centralisera vikten lite, men motorn skulle va kul att gräva lite i- dock bara om inputten av det ger en verklig ökning av effekten, visst, man kan go crazy och lägga hundra papp i motorn- men det är inget som lockar.
en moderat ökning på ett fåtal kusar (5-8 ca?) är vad jag tror mej kunna se som möjligt med "enkla" medel.

//jj
 
Klassisk effektökningstips när det gäller gamla cyklar är att se till att allt är renoverat till bra skick, 20-25 års slitage drar både ned effekt och chassieegenskaper.
Läste på lite om trim till min NC30 och jepp, det går att göra både det ena och det andra som Grandell påpekar, dock snackades det om väldigt stora pengar.
I England är 400cc sporthojar betydligt vanligare än här så mitt bästa tips för trimmning är att snoka runt på engelska forum.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top