Vettigaste hoj att köpa för max 25 000kr

Det kanske är värt att påpeka att mitt intresse INTE INTE INTE inskränker sig till sporthojar, verkar som att "ni" fått för er det eftersom ingen tipsar om något annat än just sporthojar (iofs är ju detta sporthoj.com men :P )

...

köp en yamaha xj600.. vettig doldis för 20-25 000, driftsäker med relativt billiga slitdelar och billig försäkring, lättkörd osv. ligger väl på 60hk orginal tror jag, en bra nybörjarhoj helt enkelt.

vill du höja coolhetsfaktor och hk finns helsystem till ok priser, sen kan man ju slänga på ett crosstyre också...

min är till salu förresten... ;)
 
köp en yamaha xj600.. vettig doldis för 20-25 000, driftsäker med relativt billiga slitdelar och billig försäkring, lättkörd osv. ligger väl på 60hk orginal tror jag, en bra nybörjarhoj helt enkelt.

vill du höja coolhetsfaktor och hk finns helsystem till ok priser, sen kan man ju slänga på ett crosstyre också...

min är till salu förresten... ;)
Nä fy, tråkigare hoj får man leta efter. Seg, slö och tråkig. Den är väl värd ungefär 15k dessutom. Köpte min -97:a för 17.
 
Jag kommer med ett standardförslag som inte lämnats ännu.
Suzuki Bandit 600. Skottsäker motor som tål ett mindre världskrig, inte alltför dyra servicar (särskilt om man gör dom själv :tungan ), billig försäkring och underhållande att köra. Visst, 82 hk ger ingen racer och fjädringen är något mjuk men ett vettigt val som man kan ha roligt länge på. Jag har haft min i 5 år och trivts förträffligt med den, fast nu får den ge vika för ngt annat.
 
Jag kommer med ett standardförslag som inte lämnats ännu.
Suzuki Bandit 600. Skottsäker motor som tål ett mindre världskrig, inte alltför dyra servicar (särskilt om man gör dom själv :tungan ), billig försäkring och underhållande att köra. Visst, 82 hk ger ingen racer och fjädringen är något mjuk men ett vettigt val som man kan ha roligt länge på. Jag har haft min i 5 år och trivts förträffligt med den, fast nu får den ge vika för ngt annat.

Får man en sådan i hyggligt skick för max 25 000kr då? Och jag har aldrig sagt något om att jag vill ha en jävla racer!!! MINST 50HK OCH MAX CIRKA 80HK! :gnissla
 
Får man en sådan i hyggligt skick för max 25 000kr då? Och jag har aldrig sagt något om att jag vill ha en jävla racer!!! MINST 50HK OCH MAX CIRKA 80HK! :gnissla

Du kanske ska vara lite tacksam att folk svarar i din tråd istället för att gnälla på att du får "fel" svar. I första inlägget skriver du att en sporthoj är ett alternativ, och det väl fullständigt självklart att folk i huvudsak kommer att tipsa om sporthojar på ett forum för sporthojar.
 
Förlåt att jag brusade upp grabbar! :) Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag tror att jag har skapat mig en hyffsad helhetsbild nu i alla fall. Får se vad det blir för moppe! Lutar åt en FZR -91 --> i alla fall.
 
Får man en sådan i hyggligt skick för max 25 000kr då? Och jag har aldrig sagt något om att jag vill ha en jävla racer!!! MINST 50HK OCH MAX CIRKA 80HK! :gnissla

Ja, du får en sådan för 25´och nä, precis, du ville inte ha någon racer, vilket den inte är. Så den passar rätt bra in på din målbild, förutom att den har 2 hk för mycket :tungan
 
Mc-killen: Skitbra recension! Jag ska ta kort i sommar och funderar på en Gixxer. Är det stor skillnad på en 600 och en 750?

Hur är en 750 GSX-F förresten? Ingen renodlad sporthoj, men kanske lämpligare som första cykel? Jag har aldrig kört motorcykel så jag har absolut inga referensramar.


Att köpa 25000-kronors gixxer som förstahoj om man inte kört motorcykel alls är ingen bra idé även om det rör sig om 20 år gammal hoj. Även om innehavare av nya sporthojar kan tycka att de är rena pensionärs-cyklarna så var det de mest extrema hojar prestandamässigt som gick att få tag på när de var nya. En nybörjare är lika mkt nybörjare år 2008 som en nybörjare skulle varit år 1988 så att det är gammal hoj mildrar inte saken.

Först bör man ha en mysig hoj med upprätt körställning så man hinner vara med om hur en vanlig motorcykel känns innan man provar en hypersporthoj.
Annars vet man inte vad man går miste om. Roadracing-hojar passar inte för alla. Sporthoj innebär en viss grad av umbäranden där man accepterar obekväm körställning och frustrationer i bilköerna som snirklar sig genom stan, det är för en del acceptabelt för att få andra prestandaegenskaper som är mkt roliga vid rätt tillfälle.
 
Last edited:
Gunnar: Det är lite så jag tänker också. Det kanske är att ta sig vattenöver huvudet att skaffa en Gixxer det första man gör.

Återigen då, hur är en GSX-F? Är det en lämplig förstahoj? Jag antar att jag som inte har någon vana tycker att en sådan går fullt tillräckligt fort också. Då med det pluset att det är högre bekvämlighet...

Det är så svårt att veta vad man ska kolla efter när man inte har några referensramar.

En annan "nybörjarfråga", kör man med samma slags skinnställ om man har en sporttouring som om man har en renodlad sporthoj? Eller är det lite samma grej som att styla en Volvo 740?
 
Jag vet inte om man kan få den här för 25, men om det går så tror jag att Yamahas FZS Fazer, som kom -98, kan vara en shysst nybörjarhoj, för det är väl det det handlar om?

Jag gissar på att den är billigare att försäkra än en CBR 600 dessutom, även om vikt/effektförhållandet är ungefär detsamma.
 
Mc-killen: Skitbra recension! Jag ska ta kort i sommar och funderar på en Gixxer. Är det stor skillnad på en 600 och en 750?
Jag har haft både en förgasar 600 och har nu en 750 med insprut och kan säga att det är ju i princip samma chassie tror 750:n har 10mm längre sving eller nått sånt.Jag tycker det är ganska stor skillnad i prestanda och båda är ju hojjar med extrem körställning som hetsar en att varva mot rött:D
 
Hm, kan lägga till en grej. Jag är jävligt lång, 194cm faktiskt. Har för mig att gixxer är jävligt små? Så dem går väl bort i så fall... Andra tips på bra hoj för en storvuxen grabb som jag? Är det motard/off road som gäller eller funkar det med något lite sportigare?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top