Vettigaste hoj att köpa för max 25 000kr

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En lagom skrapad gixxer 750 från -96 eller senare är nog det du är ute efter. FÖr 25lock är det måhända inget uställningsex, men en sjujävla trevlig maskin :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Där kan vi verkligen prata om överpriser på Fzr 1000 och gsx 1100, ägarna verkar helt bortse från värdeminskning.

fzr 1000 och vattenskadade gsxr 1100, absolut.

De "riktiga" luft/oljekylda gixxrarna däremot har fått lite klassikerskimmer över sig och och sånt tenderar att göra sitt på prisbilden. Om de är värda det...tja, det är ju upp till var och en att bedöma. Hojar i fint originalskick är rätt ovanliga, iaf innan 1990 och såna hittar alltid sin köpare när de dyker upp på Blocket. Har ägt och sålt 4 stycken genom åren, skitbra affärer sammantaget :tummenupp

Men som sagt, då snackar vi inga sönderskruvade, omlackade lik med kolfiber och annat modernt skit :D
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jäkligt bra tråd! borde nästan bli sticky... tror det är många som kollar efter en billig bra första hoj i den prisklassen..
vet att jag är en av dom, har bara inte velat göra en tråd i rädsla av att alla skulle klaga och säga åt mig att söka ^^
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Nej gör inte det!



Verkar som att FZR 600 är billiga och driftsäkra? Har för mig att jag läst eller hört det för nåt år sedan i alla fall. Stämmer det? Hur bra rör dem på sig? :tungan Över 50hk skulle kännas kul. Men helst inte mer än 80, fast det är väl ingen risk i den här prisklassen?

Någon sa att sporthojar är oekonomiska. På vilket sätt? Vad jag förstått så är de ganska enkla och billiga i underhåll? Kräver inte så mycket?

Nja, inga hojar är billiga att serva om du inte gör jobbet själv. Sen är det dyrare med slitdelar till sporthoj än andra, däck, bromsbelägg och drivpaket exempelvis. Även försäkring svider som tidigare nämnts.

Gsx 750 R från -96-97 som nämnts ovan går att hitta på blocket för 26-27 tusen. skiljer över 10.000 på de årsmodellerna vilket säger en del om övervärdering. Jag körde upp på en sådan, bra sporthoj men rätt ful bakdel enligt mig. Det går ju att bygga om. Mycket hoj för 27 lök iaf.
 
Last edited:

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
En lagom skrapad gixxer 750 från -96 eller senare är nog det du är ute efter. FÖr 25lock är det måhända inget uställningsex, men en sjujävla trevlig maskin :tummenupp

Håller med, jag sålde min GSXR 750 -99 för 26000kr för inte så länge sedan, den var aninges skrapad osv men fungerade perfekt. Jag har inte så mycket att jämföra med men jag tycker det var en riktigt kul hoj för de pengarna.

/ Andreas
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ska inte nämna Sukkas RF600/900R för då får jag inte ha alla reservdelar för mig själv! :mad:
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Rekomenderar suzuki Gsx-R drivsäker hoj och frisk liten motor som gillar att köras fort!
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Har de årsmodellerna av GsxR några barnsjukdomar att kolla extra efter?

MVH
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det kanske är värt att påpeka att mitt intresse INTE INTE INTE inskränker sig till sporthojar, verkar som att "ni" fått för er det eftersom ingen tipsar om något annat än just sporthojar (iofs är ju detta sporthoj.com men :p )

Kanske värt att satsa på någon ful motard/off road? För samtliga modeller innan -00 är ju fula som stryk, men utseendet är absolut inte viktigt för mig som sagt. Känns dock som att det är snålt med reservdelar osv till dessa? Lite ovanliga och så..
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det kanske är värt att påpeka att mitt intresse INTE INTE INTE inskränker sig till sporthojar, verkar som att "ni" fått för er det eftersom ingen tipsar om något annat än just sporthojar (iofs är ju detta sporthoj.com men :p )

Kanske värt att satsa på någon ful motard/off road? För samtliga modeller innan -00 är ju fula som stryk, men utseendet är absolut inte viktigt för mig som sagt. Känns dock som att det är snålt med reservdelar osv till dessa? Lite ovanliga och så..
Kolla på Xr 600.
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Tänk på att gamla fula hojar är lika dyra att serva som nyare om man har tummen mitt i handen...
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det kanske är värt att påpeka att mitt intresse INTE INTE INTE inskränker sig till sporthojar, verkar som att "ni" fått för er det eftersom ingen tipsar om något annat än just sporthojar (iofs är ju detta sporthoj.com men :p )

Kanske värt att satsa på någon ful motard/off road? För samtliga modeller innan -00 är ju fula som stryk, men utseendet är absolut inte viktigt för mig som sagt. Känns dock som att det är snålt med reservdelar osv till dessa? Lite ovanliga och så..

hmm, mitt inlägg nr 19 då? :gnissla

Det vettigaste är en offroad. Billig försäkring, lätt att fixa fel själv på encylindriga hojar, du får ha den ifred då de är fula och nästan ingen snor dem, de går attt köra omkull på dem utan att det kostar en massa dyra plastkåpor, lättkörda, mindre risk att du kör som en dåre och du behöver inte sätta på miniskylt och stajla om hojen för att ha kul.

Sen till hösten så kan du köpa en sporthoj istället när du vill ha mer hk.
 
Last edited:

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Har de årsmodellerna av GsxR några barnsjukdomar att kolla extra efter?

MVH



OK, detta är en underbar hoj! Yepp, den funkar inte för touring och är rent obekväm under laglig svensk motorvägsfart, men med lite hjälp av fartvinden eller om det svänger så känns den helt perfekt för mina dryga 170cm.

När man vrider om nyckeln viner bränslepumpen igång och trycksätter FI-systemet, Sedan vrider man på lite snabbgas (choke) och trycker igång motorn. Första halvminuten går den lite hackigt och oroligt och låter som en liten (mini) top-fueler. Några snabba vrid på gasen och av med snabbgasen och därefter går den lugnt och fint. Det finns ju fördelar med bränsleinsprutning.

Instrumenteringen fungerar klanderfritt med digital hastighetsmätare, analog varvräknare, odometer, två tripmätare, klocka samt en amber-gul belysning. Varningen för låg bränslenivå är i två steg; först så blinkar lampan, sedan när det börjar bli riktigt tomt så lyser den konstant.

Den har kanske inte samma sex-appeal som en Ducati 748 men bortse från det en stund, hoppa upp och dra iväg. Vid 9000rpm blir motorn mental och ljudet från luftboxen är hysteriskt underbart och det behövs inte mycket fantasi för att inbilla sig att man faktiskt har en riktig race-maskin och att det står Doohan bak på ryggen. Växlarna klickar i och den drar som ett skållat troll.

Samtidigt som hojens genuina rejsighet är dess stora styrka är det paradoxalt nog även en av dess svagheter. Suzuki GSX-R600 avskyr touring, jämn hastighet, låg hastighet, halvgas och allmän mesighet. Det krävs ett stort mått av självbehärskning för att köra med insidan av skallen, för trots allt så består ju gatkörning av en stor del av nämnda tråkigheter.

Tillbaka till jämförelsen med Ducati 748. När man ligger där ihopkrupen över tanken med en sinnessjuk motor och ett insugningsljud som överröstar allt, då fick den f-n vara mattsvart med rosa prickar, jag kunde inte bry mig mindre. Nu tycker jag ändå att den är riktigt snygg särskilt i utförandet som på bilden ovan.

OK, men allt är väl inte bara rosor. Nä visst finns det prylar som stör. Lite dålig finish på vissa detaljer, lite gjutskägg kvar här och var, lack/tape som lossnar under kåpskruvar och en lack som är repbenägen.

En fyra av fem blir det.:D :tummenupp
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
OK, detta är en underbar hoj! Yepp, den funkar inte för touring och är rent obekväm under laglig svensk motorvägsfart, men med lite hjälp av fartvinden eller om det svänger så känns den helt perfekt för mina dryga 170cm.

När man vrider om nyckeln viner bränslepumpen igång och trycksätter FI-systemet, Sedan vrider man på lite snabbgas (choke) och trycker igång motorn. Första halvminuten går den lite hackigt och oroligt och låter som en liten (mini) top-fueler. Några snabba vrid på gasen och av med snabbgasen och därefter går den lugnt och fint. Det finns ju fördelar med bränsleinsprutning.

Instrumenteringen fungerar klanderfritt med digital hastighetsmätare, analog varvräknare, odometer, två tripmätare, klocka samt en amber-gul belysning. Varningen för låg bränslenivå är i två steg; först så blinkar lampan, sedan när det börjar bli riktigt tomt så lyser den konstant.

Den har kanske inte samma sex-appeal som en Ducati 748 men bortse från det en stund, hoppa upp och dra iväg. Vid 9000rpm blir motorn mental och ljudet från luftboxen är hysteriskt underbart och det behövs inte mycket fantasi för att inbilla sig att man faktiskt har en riktig race-maskin och att det står Doohan bak på ryggen. Växlarna klickar i och den drar som ett skållat troll.

Samtidigt som hojens genuina rejsighet är dess stora styrka är det paradoxalt nog även en av dess svagheter. Suzuki GSX-R600 avskyr touring, jämn hastighet, låg hastighet, halvgas och allmän mesighet. Det krävs ett stort mått av självbehärskning för att köra med insidan av skallen, för trots allt så består ju gatkörning av en stor del av nämnda tråkigheter.

Tillbaka till jämförelsen med Ducati 748. När man ligger där ihopkrupen över tanken med en sinnessjuk motor och ett insugningsljud som överröstar allt, då fick den f-n vara mattsvart med rosa prickar, jag kunde inte bry mig mindre. Nu tycker jag ändå att den är riktigt snygg särskilt i utförandet som på bilden ovan.

OK, men allt är väl inte bara rosor. Nä visst finns det prylar som stör. Lite dålig finish på vissa detaljer, lite gjutskägg kvar här och var, lack/tape som lossnar under kåpskruvar och en lack som är repbenägen.

En fyra av fem blir det.:D :tummenupp

:pannkyss Haha... underbart! Får bli en sådan med rosa prickar.
 

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Mc-killen: Skitbra recension! Jag ska ta kort i sommar och funderar på en Gixxer. Är det stor skillnad på en 600 och en 750?

Hur är en 750 GSX-F förresten? Ingen renodlad sporthoj, men kanske lämpligare som första cykel? Jag har aldrig kört motorcykel så jag har absolut inga referensramar.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mc-killen: Skitbra recension! Jag ska ta kort i sommar och funderar på en Gixxer. Är det stor skillnad på en 600 och en 750?

Jodå, mycket snyggt skriven recension, men den hade allt kunnat stämma på rätt många andra hojar också. :rolleyes:
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Prova en Kawa ZZR600, slänger inte av någon och man kan sitta å köra den i timmar utan att det blir jobbigt. När fotpinnarna börjar skrapa i så fort du tar en kurva så byter du ut den mot något sportigare.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top