Vettig väska för inrikesresor?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag leker med tanken på att skaffa nån slags förvaringslåda till min MT09 så jag kan få med mig en matlåda, ett par jeans och kanske förvara hjälmen i när jag går in i en butik. Spontant tänker jag top-box och har tittat på Motea, men deras fästen såg ut som svarta spikband och lite fint får det gärna vara. Vad är bra skit och vad är inte OK?
Hade en GIVI på Transalpen och den skramlade en del.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag leker med tanken på att skaffa nån slags förvaringslåda till min MT09 så jag kan få med mig en matlåda, ett par jeans och kanske förvara hjälmen i när jag går in i en butik. Spontant tänker jag top-box och har tittat på Motea, men deras fästen såg ut som svarta spikband och lite fint får det gärna vara. Vad är bra skit och vad är inte OK?
Hade en GIVI på Transalpen och den skramlade en del.
Jag är såld på SW Motech, men vet inte om de har toppboxar. Deras tankväskor o tankfästen är riktigt bra o välgjorda. De har också en serie mjuka väskor att hänga över passagerardynan. På deras hemsida finns även monteringsanvisningar för prylarna så att man får en uppfattning om hur det ser ut på hojen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag leker med tanken på att skaffa nån slags förvaringslåda till min MT09 så jag kan få med mig en matlåda, ett par jeans och kanske förvara hjälmen i när jag går in i en butik. Spontant tänker jag top-box och har tittat på Motea, men deras fästen såg ut som svarta spikband och lite fint får det gärna vara. Vad är bra skit och vad är inte OK?
Hade en GIVI på Transalpen och den skramlade en del.
Till just det du säger har jag ju biltema s tank väska till.
Extra handskar regnkläder. Termos matlåda med mackor.. Drar man isär den får hjälmen plats i väskan.

Handlar jag får 4 l mjölk en falukorv ring en ost en kartong ägg o lite mera typ bullar o kanske någon gurka säkert något mera.

Tank väskan sitter ju enbart med magneter o det gör ju att det tar 2 sek att ta med eller hänga på remmarna och ha el lite ryggsäck.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Till just det du säger har jag ju biltema s tank väska till.
Extra handskar regnkläder. Termos matlåda med mackor.. Drar man isär den får hjälmen plats i väskan.

Handlar jag får 4 l mjölk en falukorv ring en ost en kartong ägg o lite mera typ bullar o kanske någon gurka säkert något mera.

Tank väskan sitter ju enbart med magneter o det gör ju att det tar 2 sek att ta med eller hänga på remmarna och ha el lite ryggsäck.
Biltema har väl slutat med hojprylar?
----
Jag kanske uttrycker mig luddigt, men jag vill kunna lämna saker när jag går några meter från motorcykeln utan att någon bara bär iväg med dem.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Biltema har väl slutat med hojprylar?
----
Jag kanske uttrycker mig luddigt, men jag vill kunna lämna saker när jag går några meter från motorcykeln utan att någon bara bär iväg med dem.

Då är det nog bara låsbar topbox som gäller, allt annat utom låsbara sidoväskor då är ganska enkelt att ta loss och gå iväg med om du är orolig för det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bagster tanköverdrag och tankväska! Lätt att ta med och ett måste att ta med när det tar två sekunder att ta bort tankväskan.
Dyrt? Ja, om du ska köpa nytt nästa år. Men tanköverdraget håller i 15 år innan det behöver lagas. Om du kör 1500 - 2000 mil om året, annars håller det nog längre...
Tillsammans med en Kriega R25 får du med det mesta du behöver...

 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Biltema har väl slutat med hojprylar?
----
Jag kanske uttrycker mig luddigt, men jag vill kunna lämna saker när jag går några meter från motorcykeln utan att någon bara bär iväg med dem.
Mjo men i alla år har jag hängt hjälmen på backspegeln låtit tank väskan sitta o lagt skinklädern på sadeln oavsett var jag varit på besök. Aldrig oavsett hjälm eller hoj blivit av med något.

Men så är jag ju ful oso?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Biltema har väl slutat med hojprylar?
----
Jag kanske uttrycker mig luddigt, men jag vill kunna lämna saker när jag går några meter från motorcykeln utan att någon bara bär iväg med dem.
Antingen låsbar toppbox/sidoväskor eller en rejäl duffel som kan låsas fast vid hojen om du är extra ängslig av dig. Exempelvis BMW-s nedan eller liknande. Jag har en äldre variant och den är fantastiskt bra. Ingen går och rotar i väskorna på en främmande parkerad hoj.

BMW–Soft–Bag–with–capacity–of–about–50-55–Liters.jpeg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag är såld på SW Motech, men vet inte om de har toppboxar. Deras tankväskor o tankfästen är riktigt bra o välgjorda. De har också en serie mjuka väskor att hänga över passagerardynan. På deras hemsida finns även monteringsanvisningar för prylarna så att man får en uppfattning om hur det ser ut på hojen.
Jag hålle med rörande tankväska. Köpte deras minsta förra året och skall nog utöka samlingen med en halvstor också. De går ju rent tekniskt att låsa fast också men jag har inte brytt mig om att skaffa låskitet plus att man då måste borra hål i botten.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Har kört med en Givi mjuk 30 liters väska i stället för toppbox senaste 10 åren till vardags. Handskar ,regnställ och liten mjuk kylväska,( om man gör ett spontanköp av tex ost vid en trevlig gårdsbutik,) ligger alltid i. Åker då aldrig med mer vidfång än dagens packning tar.
Sen menar jag att det går snabbare att sparka loss en packbox än knöla med att spänna loss en mjuk väska.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har varit tveksam till tankväskor av två anledningar. Man måste ju tanka hela tiden och då är de i vägen. Sen tänker jag att man riskerar att repa tanken.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har varit tveksam till tankväskor av två anledningar. Man måste ju tanka hela tiden och då är de i vägen. Sen tänker jag att man riskerar att repa tanken.
Med SW's system är det inga problem. Väskan är hård i botten och möter aldrig tanken. Väskan tas av på en sekund, dra i ett snöre och så är den av, när den ska på så lägger du den bara över fästet så drar magneterna fast den i fästet. Utvecklingen har kommit långt sen Bagster/magnetfäste/snöre-tiden.

Jag har kört i några år med Pro-väskorna nu, jag har två stycken, den lilla "Micro" använder jag varje dag - utan problem. Det finns vissa argument mot att väskorna inte är vattentäta och att man då använder medföljande skydd - och jag kan köpa det argumentet å ena sidan. Å andra sidan kommer kompromissen med 100% vattentätt - och det är rullstängning eller dubbla stängningar. Jobbigt i vardagen när en väska som just tankväskan kanske öppnas många gånger per tur och dag. Dessutom klarar väskorna ganska mycket regn innan det läcker in, i fall man glömt eller som jag - skiter i att sätta på det ibland.

SW Motech har vidareutvecklat sitt system och jag har inte hittat något bättre än deras Pro-system på totalen.

Kika på lite videos nedan:

https://www.youtube.com/results?search_query=sw+motech+pro+tank+bag
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top