Vettig transportbil

Jo, har funderat på det... Men finns väl bara automatare och de är rätt hårt körda innan.
Varför manuell? Bara jobbigt att sitta och röra om i bensinen ju ;) En Porsche kan man ha manuell låda på. Skitskönt med ajjtomat!

Hellre en hårt körd fullservad bil än en 'svenssonbil' som gått lite hur som helst. Ambulanser behöver inte ha gått hårdare än andra. Kanske bara 20% av uppdragen är prio-1, resten är icke akuta transporter. Det beror ju lite på vilken bil man hittar. Om det är förstabilen för akutkörningar eller 'transportbilen'. Min hade stått som reservbil på Lidingö och bara gått ca 30000 mil när jag köpte den.

Varför manuell? Bara jobbigt att sitta och röra om i bensinen ju ;) En Porsche kan man ha manuell låda på. Skitskönt med ajjtomat!

Hellre en hårt körd fullservad bil än en 'svenssonbil' som gått lite hur som helst. Ambulanser behöver inte ha gått hårdare än andra. Kanske bara 20% av uppdragen är prio-1, resten är icke akuta transporter. Det beror ju lite på vilken bil man hittar. Om det är förstabilen för akutkörningar eller 'transportbilen'. Min hade stått som reservbil på Lidingö och bara gått ca 30000 mil när jag köpte den.
En nackdel med gamla ambulanser är att de brukar vara ganska dyra. Åtminstone de som jag har sett. :gnissla

åker själv en toyota hiace -03, förstod att du sökte en billigare bil men min är till salu iaf.

har haft min ett tag nu och är skitnöjd med bilen, köpte den för att transportera husan och för att ha som "kvälls"jobb. jaja jag kan rekomedera en hiace iallafall. min är en diesel "d4d" men manuell låda och då drar den runt 0.75 - 0.85 blandad körning, helt sjukt förvånad hur billigt den går. min är solid med två skjutdörrar och verkstadsinredning + att jag får i två hojar.
valde mellan hiace och vito runt 02-03 och nu känns det bra iaf att jag lade på några tior och köpte en hiace

min har endast gått 7800 mil och inga problem än med bilen, känns välbyggd och med sitt goda rykte så känner jag mig säker iallafall. nästa stora service förutom olja är vid 15000 mil och då är det kamrem som skall bytas, var in och hörde på toyota häromdagen vad det skulle kosta. håll i hatten nu för 1900 kronor inklusive moms med material och jobb skulle dom ha.

mvh// johan ( en kanske lite subjektiv hiace ägare)

Jag åker runt med en Jumpy från 02. Den parkerar jag både crossen eller R1 från 02 i. Bilen är bara 2.06, så man får kasta in dom på diagonalen. OBS! endast en hoj i taget! det finns längre modeller, runt 2,30 har jag för mig. men jag vet inte om det är beroende på modell eller årsmodell. Blir det inte förstort så kan du ju titta på en Jumper. Min Jumpy med HDI motor ligger på ca 0,7 (strax under!) vid långkörning. Hade 0,68 med rettan i skåpet ToR till åsen, då låg jag och marchade 120-130.

åker själv en toyota hiace -03, förstod att du sökte en billigare bil men min är till salu iaf.

har haft min ett tag nu och är skitnöjd med bilen, köpte den för att transportera husan och för att ha som "kvälls"jobb. jaja jag kan rekomedera en hiace iallafall. min är en diesel "d4d" men manuell låda och då drar den runt 0.75 - 0.85 blandad körning, helt sjukt förvånad hur billigt den går. min är solid med två skjutdörrar och verkstadsinredning + att jag får i två hojar.
valde mellan hiace och vito runt 02-03 och nu känns det bra iaf att jag lade på några tior och köpte en hiace

min har endast gått 7800 mil och inga problem än med bilen, känns välbyggd och med sitt goda rykte så känner jag mig säker iallafall. nästa stora service förutom olja är vid 15000 mil och då är det kamrem som skall bytas, var in och hörde på toyota häromdagen vad det skulle kosta. håll i hatten nu för 1900 kronor inklusive moms med material och jobb skulle dom ha.

mvh// johan ( en kanske lite subjektiv hiace ägare)

Du menar 19000 va?? :D

Vi har hårdtestat dom flesta modeller i jobbet:D
Är du rik köp en Merca Vito v6. Annars är trafficen prisvärd.
Ford NEJ!

Har haft en VW Transporter skåp '95 som enda bil i ett år nu och kan inte direkt klaga över något. Har dock blivit riktigt sugen på T5 (transporter '04+).

gammla vitosar då? http://www.blocket.se/vi/17404974.htm?ca=11_s vika bilar är rostfällor av rang osv?.. (fan för dig aborre nu har jag oxo börat..)

:D :D :D

Du sa det just själv!!!

Vito är riktiga rostburkar, dåliga växellådor är annat jag har hört om dom.

Jag var själv helt inne på en Vito innan jag köpte Jumpyn, men efter lite reserch och en del snack med försäljare så blev det Jumpy. Rosten såg jag själv med egna ögon, det där med dåliga växellådor är info jag fått muntligt. Jag pratade med 3 försäljare som avrådde mig att köpa en vito pga dessa "fel". Då kan jag säga att dessa försäljare hade Vitosar inne till försäljning, men dom ville nog ha en nöjd kund! Har efter mitt Jumpy köp pratat med några kunder som haft Vitos i sina företag och ingen av dom har lagt ett gott ord för MB:n.

Ett högt arsel gär ingen besviken. En Vito hör hemma på skroten, likaså Transit.

Vi har hårdtestat dom flesta modeller i jobbet:D
Är du rik köp en Merca Vito v6. Annars är trafficen prisvärd.
Ford NEJ!

Årsmodeller?

Hittade denna tråd i rejsforumet. Viton verkar få genomgående dålig kritik.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106924&highlight=buss

(fan för dig aborre nu har jag oxo börat..)

Hehe... CBR:en gick genom besiktningen utan anmärkning. Inga bilder än dock, men kommer... Orkar inte tvätta än.

Körde Sthlm-Lund igår med Skodan. Milt sagt bra lastad (2 pers, 1st CBR 600, 1st EXC 300, extra set motardfälgar, packning för två pers en hel sommar mm mm). Drog 0.75 och marscha 110 km/h. Hög ljudnivå dämpades med en datorväska mellan nackstöden.

Last edited:
:D :D :D

Du sa det just själv!!!

Vito är riktiga rostburkar, dåliga växellådor är annat jag har hört om dom.

Jag var själv helt inne på en Vito innan jag köpte Jumpyn, men efter lite reserch och en del snack med försäljare så blev det Jumpy. Rosten såg jag själv med egna ögon, det där med dåliga växellådor är info jag fått muntligt. Jag pratade med 3 försäljare som avrådde mig att köpa en vito pga dessa "fel". Då kan jag säga att dessa försäljare hade Vitosar inne till försäljning, men dom ville nog ha en nöjd kund! Har efter mitt Jumpy köp pratat med några kunder som haft Vitos i sina företag och ingen av dom har lagt ett gott ord för MB:n.

oj då :p

Får du in 2 st sporthojar + massa skräp i en Jumpy?

Årsmodeller?

Hittade denna tråd i rejsforumet. Viton verkar få genomgående dålig kritik.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106924&highlight=buss

Hehe... CBR:en gick genom besiktningen utan anmärkning. Inga bilder än dock, men kommer... Orkar inte tvätta än.

Körde Sthlm-Lund igår med Skodan...

Najs! men ta bilder förfan! :mad:

Man vill la ha plats med 2 hojar ändå, kan man samåka typ 1 gång var 3:e år eller så...

Köpte en Ford Ranger Wildtrack idag. Den känns riktigt fin tyst efter vägen och kan dra 3 ton på E. Bekväm att sitta i och man ser bra ur den. Lite stor i stadstrafik kanske.

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Har kollat lite efter vad man ska köpa för bil, vill ha en lite nyare diesel i storleken med Jumpy/Caddy som fungerar bra även som bruksbil... Vill helst kunna få in 2 hojar + depåstöd och annat smått o gott, men samtidigt att bilen ska rymmas i ett flerbilsgarage...

60-70k har jag tänkt satsa ungefär... Hur stor är Caddyn invändigt? Ungefär som Jumpyn? Vilka andra alternativ finns, är Kangoon nått att ha? Tänkte åka o kolla runt lite och provköra imorgon eventuellt...
[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Har kollat lite efter vad man ska köpa för bil, vill ha en lite nyare diesel i storleken med Jumpy/Caddy som fungerar bra även som bruksbil... Vill helst kunna få in 2 hojar + depåstöd och annat smått o gott, men samtidigt att bilen ska rymmas i ett flerbilsgarage...

60-70k har jag tänkt satsa ungefär... Hur stor är Caddyn invändigt? Ungefär som Jumpyn? Vilka andra alternativ finns, är Kangoon nått att ha? Tänkte åka o kolla runt lite och provköra imorgon eventuellt...
[/FONT]

Caddy och Kangoo är väl modellen mindre? Tror inte man får in en hoj i dom ens en gång.

Kawwa nämnde tidigare såg jag nu att hon får in en hoj på diagonalen i sin Jumpy som var den korta modellen.

Får man in 2 hojar så är ju denna perfekt: http://www.blocket.se/vi/17435849.htm?ca=11_s

Ädit: vad f*n heter den långa versionen?

Last edited:
Caddy och Kangoo är väl modellen mindre? Tror inte man får in en hoj i dom ens en gång.

Kawwa nämnde tidigare såg jag nu att hon får in en hoj på diagonalen i sin Jumpy som var den korta modellen, de långa tror jag heter HDI, men är inte säker.

Får man in 2 hojar så är ju denna perfekt: http://www.blocket.se/vi/17435849.htm?ca=11_s
Är nog motorn som heter HDI... Man kanske måsta satsa på den långa modellen då... Jag tror nog faktiskt också att en Caddy/Kangoo blir för liten...iaf om det ska vara någorlunda smidigt att lasta hojen i ett stycke :)

Är nog motorn som heter HDI... Man kanske måsta satsa på den långa modellen då... Jag tror nog faktiskt också att en Caddy/Kangoo blir för liten...iaf om det ska vara någorlunda smidigt att lasta hojen i ett stycke :)

Ja, HDI är "motorn". det står för högtrycksinsprutning.

Vet ej vad den långa modellen heter.

Caddy/kangoo är mindre och endast 2 sitsig om det spelar roll för er.

En hoj på diagonalen + bråte, no probz.

Glöm ej att se till att det är AC i bilen ni köper! Ett måste enligt mig.

Ja nu har jag gått o brudförklarat mig själv rejält.. Även fast jag hela tiden tänkte "har inte HDI nånting med dieselmotor o göra". :va

Men en sak som kanske hjälper är att när jag sökte på "expert lång" på blocket så var det endast HDI:are som dök upp, så det har nog något med årsmodell o göra oxo som kawwa sa...

Ja, HDI är "motorn". det står för högtrycksinsprutning.

Vet ej vad den långa modellen heter.

Caddy/kangoo är mindre och endast 2 sitsig om det spelar roll för er.

En hoj på diagonalen + bråte, no probz.

Glöm ej att se till att det är AC i bilen ni köper! Ett måste enligt mig.
AC är helt klart ett STORT +! Och 3 sitsig är ju lite mer praktiskt, sen är det ju bra om det går in 2 hojar så man kan ta med nån som delar på soppakostnaden. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman