Vettig klädsel för vinterkörning?

makkanR1

E tillbaka
Gick med
10 May 2006
Ort
sthlm
Hoj
xt 660 -07 till salu!
jag kör vintertid! handvärme! handvärmare runt handtagen. tejpa koppling-broms-handtag dubbla strumpor !gore tex kläder med ett lager under! d räcker i 8 timmar! men framåt kvällen omk du kört så blir d kallt! d räcker! kolla mc-buden i sthlm!

detr finns underställ för mc med vindtätt där fram men som ett vanligt undertäll där bak
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Den här är helt ok!!! 1795:- från Duells

67-2230-2.jpg
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Varför inte använda el-uppvärmda kläder och en termostat? Finns ingen anledning att ta på sig tjocka lager av kläder när man kan ordna det så här enkelt. Passar även bra under skinnställ.

Kolla www.warmnsafe.eu

Stefan

jag har en underjacka och vantar därifrån, riktigt skönt. man kan komma fram utan att vara ett dugg kall. jackan är rätt tunn får lätt plats under stället, vantarna kan kännas lite klumpiga men de blir bättre när man använt dem ett tag...

edit: finns ju även en väst som man inte behöver ansluta till motorcyklen som drivs med batteri...
 
Last edited:

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR600
Varma kläder

jag har en underjacka och vantar därifrån, riktigt skönt. man kan komma fram utan att vara ett dugg kall. jackan är rätt tunn får lätt plats under stället, vantarna kan kännas lite klumpiga men de blir bättre när man använt dem ett tag...

edit: finns ju även en väst som man inte behöver ansluta till motorcyklen som drivs med batteri...

Warm & Safe's nya eluppvärmda handskar är designade för att användas med handtagsvärme. Tunna i handflatan, förböjda fingrar och en del andra finesser som man inte vill vara utan när man använt dem :tummenupp

http://www.warmnsafe.eu/product.asp?product=795&sub=5&page=1

Stefan
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Vill man ha värmekläder kan man virka ihop egna me kopplingstråd (49.126-10) från claes ohlsson.
Innehåller 25 m 0,08 kabel - mjuk tunn vanlig kopplingstråd - inte kanthal så man måste ha ganska långa slingor för att slippa effektnivå i klass me brödrost.

Har inte hunnit virka in i flecce sprakdräkten än och prova men ungefär någonstans 10m per slinga ger lagom effekt.
10 meter i brallorna och 10 meter i överkroppen - båda slingorna pararellt.
Man kan ta 2 meter från varje byxben och köra ner i sulorna.

Fördelen mot kanthaltråd är att denna är mjuk och man kan i praktiken tvätta kläderna några gånger i handtvätt.
Kanthaltråd är lämpligare i skosulor då man inte behöver ha 10 meters slingor för att få ned effekten och där är riskerar inte tråden gå av.

Den totala vintergalningen tar desutom en glödlampa och virar glaset i alufolie och har i hjälmen framför käften för att få lite defroster.

FUNKADE det verkligen? hur la du tråden och hur blev värmeeffekten? ska man lägga mycket på utsatta platser som händer och fötter? blev lite sugen på att göra mej en catsuit med påsydda strumpor och fuíngervantar nu ju.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ett underställ från Craft och en tröja över skinnet har hållt mig varm so far. Har inte varit mer än sex minusgrader när jag har varit ute men jag får plats med mer under skinnstället. :hihi

Utan ett par vettiga handskar skulle jag nog dött däremot, jag kör med försvarets urgamla moppehandskar, tumhandskar i skittjockt läder med fårullsfoder. The best there is! :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Utan ett par vettiga handskar skulle jag nog dött däremot, jag kör med försvarets urgamla moppehandskar, tumhandskar i skittjockt läder med fårullsfoder. The best there is! :tummenupp
Blir inte det lite klumpigt? :va
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är enklare att köra med vettiga underställ och handtagsvärmare,el sulor och möjligvis elbilsäte som väst än att virka upp en dräkt med slingor.

Nackdelen med den föreslagna tråden och catsuit kontruktionen är att elslingan blir en 10 meter lång slinga.
Ett avbrott nånstans på slingan gör att man inte har nån värme...
Men funkar fint gör det.

Men lite enklare är som sagt lösa delar att punkt uppvärma drabbade delar med.

Elsäten och handtagsvärmare har avhandlats här på sporthoj.

Elsule gör det själv tråd här http://forum.soe.se/showthread.php?t=28733
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
det värsta man drabbas av är förfrysta fingrar...inga j*vla handskar hjälper när det är minusgrader + fartvind.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
tips på schyssta handtagsvärmare då? hittade ett par på touringbutiken men begriper jag det rätt ska dom på ovanpå gummit? Och då kan man silvertejpa för att inte smälta gummit? Typ?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Ska ni ha bra vinterkläder för hojbruk så ska ni BUMS höra av er till www.mcpoolen.se och kolla på deras egna kollektion

En gammal kollega till mig körde hoj till jobbet varenda dag (förutom en) under en vinter, använde mcpoolens kläder med t-shirt o långkallingar under o kom fan svettig till jobbet haha!:yoparty

Bättre vinterkläder för hoj och snöskoter får man faaaan leta efter :tummenupp
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Smygreklam???
-----------------

Frågan är märklig - Ta bilen!
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Hur varma är lindstrands lizardbyxor? Är det värt att skaffa såna över understället och eller funkar snowboardbyxor (täckbyxor) och skinnbyxor under lika bra? (bättre?) :va


Lindstrandsbyvorna e kanon, jag kör med dom nu, vettiga handskar e att rekomendera, kör sommarvantar och perforerade sommarstövlar och det e ingen höjdare men det går, allt för att få köra lite
 

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR600
det värsta man drabbas av är förfrysta fingrar...inga j*vla handskar hjälper när det är minusgrader + fartvind.

Warm & Safe's handskar håller dig garanterat varm så länge de tillförs ström. Du kan även koppla in dem direkt i ärmen på den uppvärmda innerjacka och ställa in olika temperaturer i jackan och handskarna med hjälp av en Heat-Troller.

Finns ingen anledning att frysa.

Stefan
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top