Vettig klädsel för vinterkörning?

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
det gäller att få så många lager med kläder på sig som möjligt på det viset håller man värmen bäst. börjar underifrån med underställ vanliga kläder och längst ut nått vindtätt plagg så att inte fartvinden tar sig igenom man blir ganska uppstoppad men man vänjer sig ganska snart de är ändå bätre en att frysa sönder:tummenupp
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
Jonas Brunström skrev:
2500042 det gäller att få så många lager med kläder på sig som möjligt på det viset håller man värmen bäst. börjar underifrån med underställ vanliga kläder och längst ut nått vindtätt plagg så att inte fartvinden tar sig igenom man blir ganska uppstoppad men man vänjer sig ganska snart de är ändå bätre en att frysa sönder:tummenupp

Jo lagerprincipen har jag koll på, tänkte mer på vilka märken och modeller på goretexkläder folk använder. Kanske uttryckte mig oklart :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Malmö-motard skrev:
2500198 Jo lagerprincipen har jag koll på, tänkte mer på vilka märken och modeller på goretexkläder folk använder. Kanske uttryckte mig oklart :)

Kommer spendera så pass mycket tid på cykeln i vinter att jag är beredd att satsa lite kulor på att slippa frysa, så förslag på prylar som funkar och håller tages tacksamt emot :)

Har kört vinter både i i norrland med -30C och skåne med -5C. Svaret beror på när var och hur du kör. Åker du crossbana i skåne behöver du bara komplettera sommarutrustningen med en endurojacka, tröja från ett skidunderställ el dyl, samt ett par aningen varmare handskar. Åker du touring upp till treriksröset behövs det rejält mycket mer.
Antar att du ska åka motarden på gata i skåne? Tror att ett sjyst goretex-ställ räcker bra till det. Troligen duger även ett skinnställ om du får plats med lite under också. Tejpa över ventilationen på hakskydet, montera nässkydd på glasögonen. Försök hitta ett par sjyssta skoterhandskar. Köp skor som du får plats med en tjockare socke i.
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
köp mina Alpinestars GoreTex :tummenupp

stl large, nypris 7400 cirka, går för 5000, använda 200 mil, ej sommar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de värsta när man åker gata vintertid är o få det tätt runt ansiktet.
crosshjälm är väl ett måste :va iofs hade jag en skoterhjälm med dubbla glas som funka ner mot 20 minus så länge man körde.

sen ska man väl se till så de inte läcker in fartvind mellan jacka o byxa, blir magen kall :tungan
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
En billig men förvånansvärt funkis lösning är kronans gröna mc-ställ. Snyggt är det också och jag vet ett som är till salu för ett reasonable pris.
Fast det är väl inte hi-tech nog förstås....

När det gäller fötterna, är elslingor riktigt bra. Enkelt att bygga själv men kan kräva lite botaniserande i Kanthaldjungeln. Mitt första försök ledde till en beklaglig nedsmältning av materialet och JÄKLIGT heta fötter.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vill man ha värmekläder kan man virka ihop egna me kopplingstråd (49.126-10) från claes ohlsson.
Innehåller 25 m 0,08 kabel - mjuk tunn vanlig kopplingstråd - inte kanthal så man måste ha ganska långa slingor för att slippa effektnivå i klass me brödrost.

Har inte hunnit virka in i flecce sprakdräkten än och prova men ungefär någonstans 10m per slinga ger lagom effekt.
10 meter i brallorna och 10 meter i överkroppen - båda slingorna pararellt.
Man kan ta 2 meter från varje byxben och köra ner i sulorna.

Fördelen mot kanthaltråd är att denna är mjuk och man kan i praktiken tvätta kläderna några gånger i handtvätt.
Kanthaltråd är lämpligare i skosulor då man inte behöver ha 10 meters slingor för att få ned effekten och där är riskerar inte tråden gå av.

Den totala vintergalningen tar desutom en glödlampa och virar glaset i alufolie och har i hjälmen framför käften för att få lite defroster.
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
Klockringaren skrev:
2546098 Vill man ha värmekläder kan man virka ihop egna me kopplingstråd (49.126-10) från claes ohlsson.
Innehåller 25 m 0,08 kabel - mjuk tunn vanlig kopplingstråd - inte kanthal så man måste ha ganska långa slingor för att slippa effektnivå i klass me brödrost.

Har inte hunnit virka in i flecce sprakdräkten än och prova men ungefär någonstans 10m per slinga ger lagom effekt.
10 meter i brallorna och 10 meter i överkroppen - båda slingorna pararellt.
Man kan ta 2 meter från varje byxben och köra ner i sulorna.

Fördelen mot kanthaltråd är att denna är mjuk och man kan i praktiken tvätta kläderna några gånger i handtvätt.
Kanthaltråd är lämpligare i skosulor då man inte behöver ha 10 meters slingor för att få ned effekten och där är riskerar inte tråden gå av.

Den totala vintergalningen tar desutom en glödlampa och virar glaset i alufolie och har i hjälmen framför käften för att få lite defroster.


Haha nu snackar vi seriös vinterklädsel :) Kanske elslingor skulle varit något
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kör du bara omkring i stan klarar man sig länge fast de e minus 20 bara du har värme för händer och fötter.

Enkel centralvärme kan ordnas me sådana där kolstavsdrivna handvärmare - men händer o fötter drabbas är viktigast.

Elvärme är mer för idiottouring på väg till nån vinterträff me tältning/däckning under en gran.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Något som är riktigt trevligt att ha när temperaturen börjar sjunka är handtagsskydd av modellen "musöron". De tar bort väldigt mycket kylande fartvind från händerna.
 

Jone Ass

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 800
Hur varma är lindstrands lizardbyxor? Är det värt att skaffa såna över understället och eller funkar snowboardbyxor (täckbyxor) och skinnbyxor under lika bra? (bättre?) :va
 

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR600
Värmekläder

Varför inte använda el-uppvärmda kläder och en termostat? Finns ingen anledning att ta på sig tjocka lager av kläder när man kan ordna det så här enkelt. Passar även bra under skinnställ.

Kolla www.warmnsafe.eu

Stefan
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skinnställ måste ju va ganska kallt att köra vintertid me... köp en elsits till bil o ha som värmeväst.
eller en sån där doppvärmare , finns väl för tolv volt - bara att dra upp där bak så här har man centralvärme.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kör själv med en fiske/flytoverall den är helfodrad med 4mm neopren och helt vattentät, givetvis med skydd under. Har kört dom 5 sista vintrarna dagligen och aldrig frusit har faktiskt bara ett värmeställ under och har haft behagligt ner till -15. En bonus på vintern är att det är delvis varselfägat och nedlusat med reflexer. Har iofs ingen uppfattning vad som skulle ske vid en vurpa, om det smälter eller något annat obehagligt. Till detta ett par 2 finger snowboardhandskar som faktiskt var dyrare än overallen.

Man ser inte jättecool ut men Vettig klädsel för vinterkörning var ju frågan.

Precis en sån här faktiskt.
http://www.fladenfishing.se/user/prodimages/500/s7000.jpg

Edit: Tillägg
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top