verktyg vid lamell byte?

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej. jag har köpt nya lameller till min nsf och behöver veta vilka verktyg som behösv vid bytet förutom hylsor i olika storlekar. hört att det är något specialverktyg som behövs när man ska ta av kopplingsklockan, är det sant?:va

ser den likadan ut som på min crm kommer du behöva bygga ett verktyg för att kunna hålla emot när du ska lossa centralbulten på kopplingen.

jag tog ett spännband och en träbit och spännde fast runt kopplingskorgen för att kunna hålla emot när jag lossade tryckplattan. sen tog jag en plåtbit och borrade tre hål i och sogade bort lite material i mitten för att kunna hålla emot för centrumbulten. sen tog jag en fast nyckel och tryckte i spåren, och en skiftnyckel för att dra runt den fasta nyckeln.

svårt att förklara men tror du förstår när du börjar öppna.

ser den likadan ut som på min crm kommer du behöva bygga ett verktyg för att kunna hålla emot när du ska lossa centralbulten på kopplingen.

jag tog ett spännband och en träbit och spännde fast runt kopplingskorgen för att kunna hålla emot när jag lossade tryckplattan. sen tog jag en plåtbit och borrade tre hål i och sogade bort lite material i mitten för att kunna hålla emot för centrumbulten. sen tog jag en fast nyckel och tryckte i spåren, och en skiftnyckel för att dra runt den fasta nyckeln.

svårt att förklara men tror du förstår när du börjar öppna.

går det inte att låsa bakhjulet då??

Om du har tryckluft å mutter knackare så e de bara att lossa med det, behöver inget mothåll:yoparty

Ska det bytas lameller så borde du inte behöva några specialverktyg. Kopplingskorgen behövs inte tas loss för att byta lamellpaket.

Det du gör är att du lägger det nya lamellpaketet i oljebad så att de dränks in ordentligt. Låt gärna ligga ett par timmar eller över natten.

Luta sen hojen åt vänster (så att växellådsoljan inte rinner ur) Lossa kåpskruvarna så att du kommer åt kopplingen.

Tryckplattan sitter ofta med ett gäng bultar (ofta storlek 10) Tag loss dessa och fjädrarna som är inspända av skruvarna.

Ta bort plattan och tag ut de gamla lamellerna. Kolla noga om det är skillnad på de olika lamellerna så du vet hur de nya ska sitta. Håll också reda på hur mellanskivorna sitter (metallskivorna som ligger mellan lamellerna)

Smäck ihop allt i omvänd ordning.

Om du mot förmodan vill ha bort kopplingskorgen så finns det specialverktyg som liknar en stor sax, saxen går in och låser korgen så att det går att lossa centrumbulten. Jag brukar använda mutterknackare lite försiktigt, kan dock vara vanskligt när det ska återmonteras. En pinne i bakhjulet funkar med.

Last edited:
när jag tog lös så hade jag en tång jag lånade av en granne man kunde hålla fast kugghjul med så man kund lossa centrumbulten. fast det var på en R1

Ska det bytas lameller så borde du inte behöva några specialverktyg. Kopplingskorgen behövs inte tas loss för att byta lamellpaket.

Det du gör är att du lägger det nya lamellpaketet i oljebad så att de dränks in ordentligt. Låt gärna ligga ett par timmar eller över natten.

Luta sen hojen åt vänster (så att växellådsoljan inte rinner ur) Lossa kåpskruvarna så att du kommer åt kopplingen.

Tryckplattan sitter ofta med ett gäng bultar (ofta storlek 10) Tag loss dessa och fjädrarna som är inspända av skruvarna.

Ta bort plattan och tag ut de gamla lamellerna. Kolla noga om det är skillnad på de olika lamellerna så du vet hur de nya ska sitta. Håll också reda på hur mellanskivorna sitter (metallskivorna som ligger mellan lamellerna)

okej. på lamellerna jag köpt så är det en som inte är lik dom andra.. den e smalare... är metallskivorna också olika stora?
tack för en bra beskrivning! :tummenupp

okej. på lamellerna jag köpt så är det en som inte är lik dom andra.. den e smalare... är metallskivorna också olika stora?
tack för en bra beskrivning! :tummenupp

Vet inte säkert men jag tror att mellanskivorna brukar se lika ut. Ett tips är att ta ut hela lamellpaketet med mellanskivor och allt och sedan sätta ihop dom med buntband eller ståltråd så att de ligger i den ordning som de satt monterade. Sen kan du i lugn och ro kolla över hur det hela ska sitta. Den udda lamellen ska troligtvis sitta innerst eller ytterst. Om du är osäker så leta reda på en manual på nätet.

Smäck ihop allt i omvänd ordning.

Om du mot förmodan vill ha bort kopplingskorgen så finns det specialverktyg som liknar en stor sax, saxen går in och låser korgen så att det går att lossa centrumbulten. Jag brukar använda mutterknackare lite försiktigt, kan dock vara vanskligt när det ska återmonteras. En pinne i bakhjulet funkar med.

gör de inte alls. på crmen måste man plocka korgen.

ang låsa bakhjul... kanske stämmer, jag tänkte inte på det när jag rev min. ska riva snart igen så om jag hinner göra de före dej talar jag om vad som är enklast.

gör de inte alls. på crmen måste man plocka korgen.

ang låsa bakhjul... kanske stämmer, jag tänkte inte på det när jag rev min. ska riva snart igen så om jag hinner göra de före dej talar jag om vad som är enklast.

Det var som attan, hur ser kopplingskonstruktionen ut på en sådan? Har opererat koppling på ett par crossar och någon sporthoj och då har det inte behövts att ta bort kopplingskorgen.

Det var som attan, hur ser kopplingskonstruktionen ut på en sådan? Har opererat koppling på ett par crossar och någon sporthoj och då har det inte behövts att ta bort kopplingskorgen.

ser inte ut som på en husaberg 650 iaf:rofl mer kan jag inte säga säkert:D

hihi kolla va jag hitta på min data. har haft en hemsida med ännu bättre sprängskisser men kommer inte ihåg hur den va. ska leta.

Bifogat

• 9-4.jpg
    9-4.jpg
    183.1 KB · Visningar: 1,624
Så här ser det ut bakom kopplingskåpan på en honda cr 125 -88. På den var det bara att lossa de fem skruvarna på kopplingen och lyfta locket. ...Pilarna på bilden har inget med detta att göra...

Bifogat

• Picture 038.JPG
    Picture 038.JPG
    124.6 KB · Visningar: 271
jag jiddrade runt med allt jag hittade för att hålla korgen och sedan skruva muttern. slutade med att jag hade sönder korgen. enda sättet å få loss bulten är med en mutterdragare:fakta
sån man har när man byter däck. kolla med verksta'n om du tror att vi skämtar...

ser inte ut som på en husaberg 650 iaf:rofl mer kan jag inte säga säkert:D

hihi kolla va jag hitta på min data. har haft en hemsida med ännu bättre sprängskisser men kommer inte ihåg hur den va. ska leta.

Ja där ser man, det är del nr8 på skissen som är boven i dramat. Normalt brukar denna vara vänd åt andra hållet så att man kommer åt lamellerna utifrån utan att lossa centrumbulten. Då får vi hoppas att det är ns:en som trådskaparen ska byta på och att inte honda har varit lika duktiga på att försvåra för mekanikern även i denna motor.

Så här ser det ut bakom kopplingskåpan på en honda cr 125 -88. På den var det bara att lossa de fem skruvarna på kopplingen och lyfta locket. ...Pilarna på bilden har inget med detta att göra...

så ser de ut på husan oxå. och jag förstog att de va de du trode här med.

det är tydligen samma artnr på lamellerna mellan ns och crm så de borde vara samma.

edit: sprängskissen är till en nsr med nya motorn. alltså exakt samma som min crm.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT