Spinner
:ligga?
hej. jag har köpt nya lameller till min nsf och behöver veta vilka verktyg som behösv vid bytet förutom hylsor i olika storlekar. hört att det är något specialverktyg som behövs när man ska ta av kopplingsklockan, är det sant?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ser den likadan ut som på min crm kommer du behöva bygga ett verktyg för att kunna hålla emot när du ska lossa centralbulten på kopplingen.
jag tog ett spännband och en träbit och spännde fast runt kopplingskorgen för att kunna hålla emot när jag lossade tryckplattan. sen tog jag en plåtbit och borrade tre hål i och sogade bort lite material i mitten för att kunna hålla emot för centrumbulten. sen tog jag en fast nyckel och tryckte i spåren, och en skiftnyckel för att dra runt den fasta nyckeln.
svårt att förklara men tror du förstår när du börjar öppna.
Ska det bytas lameller så borde du inte behöva några specialverktyg. Kopplingskorgen behövs inte tas loss för att byta lamellpaket.
Det du gör är att du lägger det nya lamellpaketet i oljebad så att de dränks in ordentligt. Låt gärna ligga ett par timmar eller över natten.
Luta sen hojen åt vänster (så att växellådsoljan inte rinner ur) Lossa kåpskruvarna så att du kommer åt kopplingen.
Tryckplattan sitter ofta med ett gäng bultar (ofta storlek 10) Tag loss dessa och fjädrarna som är inspända av skruvarna.
Ta bort plattan och tag ut de gamla lamellerna. Kolla noga om det är skillnad på de olika lamellerna så du vet hur de nya ska sitta. Håll också reda på hur mellanskivorna sitter (metallskivorna som ligger mellan lamellerna)
okej. på lamellerna jag köpt så är det en som inte är lik dom andra.. den e smalare... är metallskivorna också olika stora?
tack för en bra beskrivning!![]()
Ska det bytas lameller så borde du inte behöva några specialverktyg. Kopplingskorgen behövs inte tas loss för att byta lamellpaket.
Det du gör är att du lägger det nya lamellpaketet i oljebad så att de dränks in ordentligt. Låt gärna ligga ett par timmar eller över natten.
Luta sen hojen åt vänster (så att växellådsoljan inte rinner ur) Lossa kåpskruvarna så att du kommer åt kopplingen.
Tryckplattan sitter ofta med ett gäng bultar (ofta storlek 10) Tag loss dessa och fjädrarna som är inspända av skruvarna.
Ta bort plattan och tag ut de gamla lamellerna. Kolla noga om det är skillnad på de olika lamellerna så du vet hur de nya ska sitta. Håll också reda på hur mellanskivorna sitter (metallskivorna som ligger mellan lamellerna)
Smäck ihop allt i omvänd ordning.
Om du mot förmodan vill ha bort kopplingskorgen så finns det specialverktyg som liknar en stor sax, saxen går in och låser korgen så att det går att lossa centrumbulten. Jag brukar använda mutterknackare lite försiktigt, kan dock vara vanskligt när det ska återmonteras. En pinne i bakhjulet funkar med.
gör de inte alls. på crmen måste man plocka korgen.
ang låsa bakhjul... kanske stämmer, jag tänkte inte på det när jag rev min. ska riva snart igen så om jag hinner göra de före dej talar jag om vad som är enklast.
Det var som attan, hur ser kopplingskonstruktionen ut på en sådan? Har opererat koppling på ett par crossar och någon sporthoj och då har det inte behövts att ta bort kopplingskorgen.
ser inte ut som på en husaberg 650 iafmer kan jag inte säga säkert
hihi kolla va jag hitta på min data. har haft en hemsida med ännu bättre sprängskisser men kommer inte ihåg hur den va. ska leta.
Så här ser det ut bakom kopplingskåpan på en honda cr 125 -88. På den var det bara att lossa de fem skruvarna på kopplingen och lyfta locket. ...Pilarna på bilden har inget med detta att göra...
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |