Verkstadsmanual Yamaha TT600 eller XT600

Zvenne

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2011
Hoj
TT 600 59x -87
Hej, jag undrar om någon har en PDF verkstadsmanual till TT600 eller XT600 motorn?

Jag har en 59X som jag ska riva motorn och rusta lite
Det är ju i stort sätt samma motor på TT och XT
Har sökt en del men hittar ingen PDF utan bara online manual som man får bläddra i webbläsaren.

Tack på förhand

Hej, jag undrar om någon har en PDF verkstadsmanual till TT600 eller XT600 motorn?

Jag har en 59X som jag ska riva motorn och rusta lite
Det är ju i stort sätt samma motor på TT och XT
Har sökt en del men hittar ingen PDF utan bara online manual som man får bläddra i webbläsaren.

Tack på förhand

Vad ska du göra med motorn?

En kompis hade en TT för länge sen och han upptäckte - på det dyra sättet - att XT och TT hade olika ytbehandling på kolvringar och cylinder. Men kolla själv om det verkligen stämmer, det är många år sen han berättade.

Vilken 59X har du? Röd eller vit ram, årsmodell? Trimmad? Pimpad? :hoppa

Hej, jag har en 59x TT600 -87a med röd ram

Den är trimmad enligt tidigare ägare och har alltid gått som ett skott.
Jag sålde den för 4 år sedan och ångrade mej.

Förra året köpte jag tillbaka den då den inte gick som den skulle.
Topplockspackningen hade gått, det blåste mellan topp och motor på höger sida när man gasade.

Efter ha stått i garaget sen dess så fick jag ett ryck nu när jag jobbar hemifrån i dessa Corona-tider, beställde packning från Kedo och i påskhelgen bytte jag den och smällde ihop den på samma dag
Besiktade idag utan problem.
Fick lägga nån timme på luftskruven på förgasarn men nu går den hyfsat fint på tomgång.

Den slirar lite på kopplingen så jag ska köpa ett lamellkitt med fjädrar och packning från Kedo eller Ebay.de

Ingen styling, helt original förutom en specialdämpare som jag ska skruva på nu efter bes.
Jag har en komplett donatorhoj utan motor så jag har lite delar.

Det som stör mej är att tanken gulnat lite så jag ska se om den går att foliera så den blir vit.
Jag har nya sidokåpor som är kritvita så kontrasten är rätt stor (syns dåligt på bilden)

tt600.PNG

Last edited:
Hej, jag har en 59x TT600 -87a med röd ram

Den är trimmad enligt tidigare ägare och har alltid gått som ett skott.
Jag sålde den för 4 år sedan och ångrade mej.

Förra året köpte jag tillbaka den då den inte gick som den skulle.
Topplockspackningen hade gått, det blåste mellan topp och motor på höger sida när man gasade.

Efter ha stått i garaget sen dess så fick jag ett ryck nu när jag jobbar hemifrån i dessa Corona-tider, beställde packning från Kedo och i påskhelgen bytte jag den och smällde ihop den på samma dag
Besiktade idag utan problem.
Fick lägga nån timme på luftskruven på förgasarn men nu går den hyfsat fint på tomgång.

Den slirar lite på kopplingen så jag ska köpa ett lamellkitt med fjädrar och packning från Kedo eller Ebay.de

Ingen styling, helt original förutom en specialdämpare som jag ska skruva på nu efter bes.
Jag har en komplett donatorhoj utan motor så jag har lite delar.

Det som stör mej är att tanken gulnat lite så jag ska se om den går att foliera så den blir vit.
Jag har nya sidokåpor som är kritvita så kontrasten är rätt stor (syns dåligt på bilden)

View attachment 453449

Det låter som att du hittat den perfekta bruks-enduron. Såg du några spår efter trimningen? Tänkte att de driftstörningar, koppling och toppackning, du råkat ut för kanske är trimrelaterade?
Gissar att din också är gat-reggad? Hur klarade du besiktningen, hade de inget att hugga på? Tuta? Helljuslampa?

Bra att du vill behålla den orginal, det finns tillräckligt många 80-talare som ärombyggda till oigenkännlighet. Till TT finns ju faktiskt plast med orginalutseende att få tag i, till skillnad mot XT. Tank på min är också gul, så antingen våtslipa eller köpa ny: https://clarkemfg.com/catalog/yamaha/xtttrt/tt600-all-stock-capacity/?attribute_pa_color=white

Det här är väl rent nörderi, men jag såg att vi köpt likadana sidokåpor. Om man jämför med orginal så är "spetsen" på den röda tejpen inte dragen lika långt fram på våra kåpor:

hh.jpgYamaha TT600 85.jpg

Sånt retar mig, så jag snokade rätt på en som sålde dekaler med rätt utseende, ca 400:-

ö.jpg

Texten ska såklart skäras bort och sättas på svingen.

Det slog mig att man kanske skulle smacka dit nya dekaler på den gamla plasten för att behålla patinan. Skulle väl gå bättre ihop med gulnad tank?

Hittade dekal-sajten!
http://www.tt600r.de/tt-kiosk/tt600s.htm

Last edited:
Hej, inget onormalt slitage på motorn. Den såg frisk ut trots sin ålder.

Lamellerna har nog gjort sitt, jag tror inte dom är bytta dom sista 10 åren.

Besiktningen nämnde helljuslampa men jag hävdade att det inte fanns original då släppte han det.
Även ljusbilden var inte den bästa men jag skrattade och sa att jag bara kör på dagen :)
Så den gick igenom utan anmärkning.

En fråga till alla som mekat TT:
Kan man sätta på något annat bromsok fram med dubbelkolv eller liknande så man slipper den hemska enkelkolvsbromsen?
Finns det från YZ eller nån annan hoj?
någon borde ha byggt om frambromsen så jag tar gärna emot tips på vad man ska använda för ok/skiva till detta

Skönt, då hade du en mänsklig besiktningsman. Apropå lampan så har förra ägaren till min satt dit en blå diod som gick igenom. Du kanske inte har samma besiktningskille nästa gång. :)

Vad man kan forska fram på Rally Ténéré så fick TT:n tvåkolvsok till -89, om det nu är TT-ok man är ute efter. Tänker mig att det möjligen kan passa rakt av. Dock kanske ingen större skillnad i bromsverkan på en och tvåkolv?

"Bromsoket på framhjulet hade nu en andra bromskolv med skivan kvar i samma storlek."
http://www.rallye-tenere.net/Stamb_tt_600.htm

https://www.cmsnl.com/yamaha-tt600w...1_model37886/partslist/0028.html#.XqByFcgzaUk

Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back