Verkstadsberöm, som lite kontrast (Pro street mc)

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Det drog ihop sig för 600-mila på nygixxern och att lämna den till AVAs trevliga och kunniga meckar var av någon anledning aldrig ett alternativ, och att åka till Rotebro kändes långt. Ringde därför till Pro street mc i Tullinge och bokade en tid. Redan på telefon var de mycket trevliga och hjälpsamma trots att det är hög belastning i verkstaden vid vår-tider. Rullade dit i onsdags för att lämna cykeln inför servicen på torsdagen och tas emot av en lite stukad men glad Superbikeförare ( Sorin Dragos) som hade parkerat sin SB-gsxr1000 i räcket på Anderstorp några veckor innan. Ställningen han hade runt överkroppen så inte så bekväm ut. Det blev av naturliga skäl en del hojsnack, där vi bland annat kom fram till att vi hade en gemensam bekant och att en gsxr1000-03 var drömmen "eftersom den var snällare och kanske inte kastar av en i 170 blås" :rofl . Förutom vanlig service så skulle han även kika på mina frambromsar som låter illa och har lite taskigt bett. Passade på att kika på hans något trasiga SB-hoj innan jag försvann hemåt.
Priset var efter listan, 1595+material, vilket med 300V-olja och filter skulle landa på ca 700:- .
När jag knallade in med hjälmen under armen nästa dag och och skulle betala så blev jag emottagen av den andra mecken, en större man med pondus (ölmage :) ) , som efter att ha försvunnit in på kontoret en snabbis meddelade att det kostade 1800:- ink. allt! Va :va sa jag och såg ut som en fågelholk. Ja, tyckte han, det tog ju inte längre tid, så då kan vi ju inte ta betalt för mer!! Detta trots ett fast pris, som han utan problem kunde ha debiterat mig! Gissa om jag blev glad, massor med hundralappar som jag kan köpa bensin för istället :Bugar
Så efter ytterligare en stunds hojsnack med mecken och en av hans kompisar, om hur det var på den gamla goda tiden när de tävlade (90-tal gissar jag), så tog jag farväl och for hemåt på min nyservade hoj som nu faktiskt hade lite mer bett i hejdarna, sen blev det åka med Freppa och provkörning av ett Monster S4, men det är en annan historia.
Kontentan är att jag tycker att Pro street mc känns kompetenta och gav mycket bra service både på telefon och i verkliga livet, fick förtroende för killarna där. Därför vill jag ge fem :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar av fem möjliga!

Trevligt! Kul med schyssta verkstäder. Servar dom flera märken eller bara Suzuki? Jag ska tipsa min polare, han brukar serva sin TLS på AVA och på Din MC.

Det är så en verkstad ska vara. Ett dåligt rykte är lätt att få, och ett gott rykte är lätt att förlora. Att sprida det på detta sättet tycker jag är utmärkt. :tummenupp

Det finns alltså hopp även i Mc-branschen! :banana

sgtpepper skrev:
Trevligt! Kul med schyssta verkstäder. Servar dom flera märken eller bara Suzuki? Jag ska tipsa min polare, han brukar serva sin TLS på AVA och på Din MC.

De är auktoriserade av KGK på Suzuki, men tar in allt, stod en salig blandning av tvåhjulingar där. Allt från Dt50 till Transalp, gammelgixxer, 80-tals touringlok.

Härligt när man blir vänligt bemött för en gångs skull. Personligen kan jag rekommendera west-bike utanför Mellerud. Betydligt mycket trevligare personal än Bike i trollhättan och han ligger rätt i kurs också vad gäller priser. Under 2000 för en service tar han. :tummenupp

Låter fasansfullt dyrt enligt mig. Själv betalade jag 955 för min 600service.

Det dom gör är att kolla hojen lite lätt, tappar ut oljan, tar loss filtret, lägger i ny olja och varmkör.

På min service kollade dom en gnisslande avgasventil samt skramlande drev.

varför ska man i sthlm behöva betala mer än det dubbla än i jkpg?

Någon som kan svara på det?

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Låter fasansfullt dyrt enligt mig. Själv betalade jag 955 för min 600service.

Det dom gör är att kolla hojen lite lätt, tappar ut oljan, tar loss filtret, lägger i ny olja och varmkör.

På min service kollade dom en gnisslande avgasventil samt skramlande drev.

varför ska man i sthlm behöva betala mer än det dubbla än i jkpg?

Någon som kan svara på det?

//jaG
Var servar du din hoj då?
Betalade 2999:- för ventiljustering, förgasarsynk, koll av tändstift och luftfiltertvätt

Ci´s MC. En 600mila är inget mer än olja filterbyte.

3000 är normalt för ventiljustering, oljebyte insprutningssynk, tändstiftsbyte samt bromoljebyte för mig.Det pröjsade jag för min äldre 750.

//jaG

Viffer skrev:
Betalade 2999:- för ventiljustering, förgasarsynk, koll av tändstift och luftfiltertvätt

hm... Ci's kanske får en kund till .... :va
Även om Ejfa e helt ok så blir det inte alltid som man tänkt sig hos dom. Dyrare än när man beställde och så... Men dom har ju italienska leverantöter så det kanske e det oxå :va

yonsson skrev:
hm... Ci's kanske får en kund till .... :va
Även om Ejfa e helt ok så blir det inte alltid som man tänkt sig hos dom. Dyrare än när man beställde och så... Men dom har ju italienska leverantöter så det kanske e det oxå :va
Blir nog två till isåfall...
Hojen dog när man släppte upp choken innan servicen nu i veckan, är likadant efter oxå :va :4skrika :huvet

Då kanske man vågar att lämna in bågen där igen då, -98 så var jag rejält missnöjd med servicen på min RF900. Alla kan förbättra sig och det verkar ju ha skett här.

Viffer skrev:
Gå in på www.west-bike.se

Han tar 1999 för likadan service.

SERVICEDAX

"Basservice"

Olja/filter, ventiljustering, Förgasarsynk, tändstift samt i förekommande fall kardanoljebyte)
1900:- inkl. mtrl. (Smärre avvikelser kan förekomma ber. på mc) :tummenupp

smiler skrev:
Ja, på 100, 1000, 2000 osv.... när ja frågade iaf :va
Iaf på Jamma.... hmmmm :rolleyes:
Okej då vet jag inte. Men vet att vissa cyklar måste servas vid 600. Tror min gamla r1 va tvungen att servas på verkstad för det.

smiler skrev:
Ja, på 100, 1000, 2000 osv.... när ja frågade iaf :va
Iaf på Jamma.... hmmmm :rolleyes:

Yamaha har satt ett längre service intervall pga kvalite... säjer dom :D

Så på den är det 1000mil sen var 1000:e som gäller faktiskt...

//Håkan

Jag lämnade in min hoj, på Performance center (gamla Schneiders) i Upplands Väsby för 600mila service. Passade även på att sätta på goodridgeslangar och ett MRA kåpglas samt optimera hojen.
Jag har aldrig fått ett sånt bra och professionellt bemötande tidigare!!!!!!!
Alla grejer kom in i tid, hojen blev klar två dagar tidigare än förväntat, jag fick ett riktigt drägligt totalpris för kalaset och mappningen blev mycket bättre än tidigare!!!
Hojen var tidigare "optimerad" på mcvaruhuset. Tyvärr gick den som skit (alldeles för mager air-fuel).
Vid 3500rpm fick jag 15 extra kusar!
Likaså vid 4000rpm!
vid 7000rpm fick jag 7,5 extra hästar.
Vid 8000rpm fick jag 5Hk.
Toppeffekten ökade med ca 2,5 hk från SAE 141 hk till SAE 143,5hk.
Med andra ord är jag sjukt nöjd.

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
och tas emot av en lite stukad men glad Superbikeförare ( Sorin Dragos) som hade parkerat sin SB-gsxr1000 i räcket på Anderstorp några veckor innan.

Jasså Sorin arbetar alltså i ens egna hemmakrokar? Kom ni in på hur lång konvalesenstiden skulle vara och om han skulle bli fullt återställd, det var en riktigt elak vurpa han gjorde..

(Tyvär är det ofta så att mindre o/eller nystartade firmor har långt bättre serviceanda o good-will jämfört med sedan länge etablerade firmor som har råd att torska kund efter kund då ny-tillströmingen av kunder i storstäder är så pass stor)

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2