Verkstad skadade motorcykel vid däckbyte

Skulle nog varit synligt på frame slidersen och andra skydd som sitter på. Inga bucklor eller repor någon annanstans.

Vetifan alltså. Kan bara spekulera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inte om den vält in i en bänk eller räcke som hade just perfekt höjd för att bara träffa där.
 
Det hoppas jag verkligen inte. Den är skadad med små bucklor och repor, och tanken också runt samma ställe, däremot inte böjd.

Svedea var snabba att svara på skadeanmälan och bad mig kontakta valfri verkstad. Skrivit 2 mail, får se vad dessa verkstäder säger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bara att se till att "verkstaden" står för sina misstag och ger dig full ersättning. Om inte - häng ut dem.
Du menar stå för självrisken då? Det är väl bara det som det handlar om ifall Svedea godkänner reparation av hojen. Men håller med häng ut firman om de inte gör det och (viktigast av allt) TS historia är sann . Misstror ingen men bifogar alltid en brasklapp när det gäller försäkringsärenden.
 
Mail idag Måndag från verkstad:

„Hejsan och tack för mailet.

Vet faktiskt inte hur de märkena kommit dit eller om de var där innan eller efter, men jag ser ju på bilderna att där är skador. Vi lyfter ju din mc via främre och bakre axel med 2 olika lyftar, men det är ju inte där skadan är.

Just nu byter vi däck på en Indian och den lyfts enklast under motorn med en annan typ av lyft. Vissa hojjar är så dumt byggde så de lyfts enklast med stroppar i travers.

Men angående skadan där, vad vill du vi ska göra åt det för att det inte ska bli något tjabb i så fall? Jag orkar inte med tjabb utan bättre att bara lösa problemen och gå vidare i livet, det vinner alla på.

Mvh”

Sen skicka de mig bilder på hur de hanterar olika MC.
Varav bilden på min MC i arbete togs ute ståendes på svart depåstöd.

Min teori, eftersom i bucklorna och reporna hittar vi blå färg, är att de har börjat arbetet med den blåa lyften på bild men något har gått snett och den har vält. Eller att den stod på sidostöd bredvid, icke korrekt, och vält på blåa MC lyften.

Vad tror ni? De tog bild på min utomhus, på svart depåstöd, fast från andra sidan.

Jag vetifan själv. De erkänner inte men de förnekar heller inte.

En skadeverkstad är i konversation med Svedea så får se vad det blir av detta. Kommer definitivt be verkstaden som orsakade skadorna att betala självrisken, sen tar antingen deras eller min försäkring resten.


09a68a7bf5924dcf6bb14679da24f10d.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Dom lär väl inte lyft mot ljuddämpare/avgasrör ? Under mt09 är väl inget plant att lyfta mot och ljuddämpare under motorn
 
Dom lär väl inte lyft mot ljuddämpare/avgasrör ? Under mt09 är väl inget plant att lyfta mot och ljuddämpare under motorn

Nej det vore dumt. Avgassystemet är undertill. Dock är där en plan motordel i höjd med just där märkena sitter.

Man vet aldrig vad fasiken de sysslat med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jävla knepigt att de fotat just din hoj!

Tänkte exakt samma. Och från fel sida, utomhus.

Tycker själva mailet och förklaringarna verkar konstiga också.

När jag lägger ihop pusselbitarna så tyder det mer och mer på att de gjort fel och med hög sannolikhet tippat MC:n.

Allting på samma sida där de ordentliga skadorna är.

Gummi heelpad repad, andra sidan samma heelpad ingenting.

aecd5454af8a5e8813287866d8ff9e6b.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag fick mina repfria fälgar rejält sabbade av 2 olika mcfirmor. Gett upp på att få något vettigt utfört på verkstad. Orkade inte bråka, ens om obalansen/styrfrossan. ”Måste vara styrlagret som är för löst.” Marginellt bättre ett litet tag. Bytt däck igen. Ingen frossa.
Man lär inte få gehör för repade fälgar. Trösten är att repor märks inte när man kör.

Outar inte. Verkar poppis här, den ene.
 
Tänkte exakt samma. Och från fel sida, utomhus.

Tycker själva mailet och förklaringarna verkar konstiga också.

När jag lägger ihop pusselbitarna så tyder det mer och mer på att de gjort fel och med hög sannolikhet tippat MC:n.

Allting på samma sida där de ordentliga skadorna är.

Gummi heelpad repad, andra sidan samma heelpad ingenting.

aecd5454af8a5e8813287866d8ff9e6b.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bild under MC, där den skrapade delen är i höjd med exakt de repor och bucklor i ramen som som sticker ut mest.

44c049f4e6cac90cbffc1be9aa32bdcb.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tänkte exakt samma. Och från fel sida, utomhus.

Tycker själva mailet och förklaringarna verkar konstiga också.

När jag lägger ihop pusselbitarna så tyder det mer och mer på att de gjort fel och med hög sannolikhet tippat MC:n.

Allting på samma sida där de ordentliga skadorna är.

Gummi heelpad repad, andra sidan samma heelpad ingenting.

aecd5454af8a5e8813287866d8ff9e6b.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nån som lattjat med den inför bytet?
 
Tänkte exakt samma. Och från fel sida, utomhus.

Tycker själva mailet och förklaringarna verkar konstiga också.

När jag lägger ihop pusselbitarna så tyder det mer och mer på att de gjort fel och med hög sannolikhet tippat MC:n.

Allting på samma sida där de ordentliga skadorna är.

Gummi heelpad repad, andra sidan samma heelpad ingenting.

aecd5454af8a5e8813287866d8ff9e6b.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja och har de bytt fram när hojen står där med nåt skit nästan bredvid så tvivlar jag väldigt starkt på att hojen varit på den platsen hela tiden.
 
Nån som lattjat med den inför bytet?

Tror snarare tippat den på den blåa MC lyften, vilket har avfärgat sig i bucklorna och reporna på ramen.

För där är inga repor eller bucklor på frame sliders eller motorskydden. Vilket med stor sannolikhet skulle tagit emot först om någon kört och ramlat med den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja och har de bytt fram när hojen står där med nåt skit nästan bredvid så tvivlar jag väldigt starkt på att hojen varit på den platsen hela tiden.

Precis. När jag kom dit så stod även alla 3-4 hojjar vända mot ett håll utomhus, medan min var vänd åt andra. Med den skadade sidan inåt nära en annan hoj.

Därav missade jag det också på plats när jag kollade hojen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Skrapad bobbin. Samma sida som resten av skadorna.


9d761e143be2b4c8a2347aae87a371fc.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag fick mina repfria fälgar rejält sabbade av 2 olika mcfirmor. Gett upp på att få något vettigt utfört på verkstad. Orkade inte bråka, ens om obalansen/styrfrossan. ”Måste vara styrlagret som är för löst.” Marginellt bättre ett litet tag. Bytt däck igen. Ingen frossa.
Man lär inte få gehör för repade fälgar. Trösten är att repor märks inte när man kör.

Outar inte. Verkar poppis här, den ene.

Mög är det. Man lämnar över jobb till ”professionella” som ska ta hand om kundens grejer som om det vore deras egna bebis.

Men nej…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Om de spänner fast den mot blåa lyften med spännband och sen tippar hojen med spännbanden på. Skulle spännbandsspännaren kunna orsaka en dylik skada på ramen?

Ja du. 193 kg tryck kanske skulle kunna göra det. Men reporna och bucklorna, om man kollar noggrant, är lite blåfärgade, vilket skulle kunna vara från MC lyften som syns på bilden de skickat.

Med tanke på att den också är repad under ifrån, i höjd med reporna/bucklorna på ramen, vilket jag märkte idag, så är det möjligt att de försökt använda blåa lyften och något har gått snett.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top