Verkstad har bytt drivpaket men har spänt kedjan åt skogen för hårt?

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej.

Hämtade hojen från verkstaden idag. De har bytt drivpaket. Killen sa att han spännt kedjan lite hårdare än vad den ska vara eftersom den töjs den första milen så att det sedan blir perfekt.

Jag har nu kört hojen ca 2 km och det är ett konstant vinande från drivningen som ökar med farten.

När jag kom hem kände jag på kedjan och den är väldigt spänd, inte helt stum men med ett spel på max 10 mm, instruktionsboken säger 30-45mm.

Jag är lite skeptisk till att köra till och från skolan imorgon (5 mil) när det är såhär. Har hört om att lager och annat kan ta skada med för hårt spänd kedja. Skall det vara monterat så här tight och töjer det sig verkligen så mycket när det är nytt eller ska jag åka dit imorgon och be honom justera det?
 
Last edited:
Du kan förstöra kedjan så... gör det lite slappare genom att skruva in bakhjulet :)
 
Oavsett om det är en ny eller använd kedja så ska spelet vara ställt till det som rekommenderas från fabrik, oftast mellan 20 och 40mm beroende på maskin. Har du 10mm spel så är det på tok för lite och kedjan, dreven samt lager på utgående axel får mer stryk än i normala fall. Hjullagren tar också mer stryk.

Visst töjs kedjan ut men det är bättre att ha den justerad till det rekommenderade spelet och sen spänna allt eftersom det behövs, inte tvärt om.
 
Jag skulle slackat på kedjan så att det överensstämmer med boken. Annars är det lätt att lager eller länkar skär. Bokens mått är ju angivna för att bla ha marginal när du tex skjutsar. Viktigt att kolla spänningen på tightaste stället vid rotation, samt även checka med ngn sittande på hojen.
 
Jag fick tipset att kolla kedjeslacket lite extra dom första 10-15 milen för att den eventuellt sträcker sig, och då justera den igen. Spänna för hårt låter dumt som fan.
 
Last edited:
Justera kedjeslacket till vad som rekomenderas i boken, bättre att spänna åt den senare om den skulle slacka.
 
Verkar som ni är rörande överens, frågan är då om det är dumt att köra fem mil imorgon med kedjan så här? Är mest att det låter så från drivningen som gör mig lite orolig. Inbillar mig att kedjan är som en pianosträng när jag kör och att det är därför det viner om den.

Har tyvärr inga verktyg där jag är nu så kan inte justera kedjan själv.
 
Verkar som ni är rörande överens, frågan är då om det är dumt att köra fem mil imorgon med kedjan så här? Är mest att det låter så från drivningen som gör mig lite orolig. Inbillar mig att kedjan är som en pianosträng när jag kör och att det är därför det viner om den.

Har tyvärr inga verktyg där jag är nu så kan inte justera kedjan själv.
Ingick det inte lite verktyg med hojen, som borde ligga under sadeln? Annars är ju tipset grannen, eller närmsta mack kanske kan låna ut det som behövs, en stor hylsa/ringnyckel för muttern till bakhjulet och en fast 10'a och en 12'a eller så till justeringsskruvarna.
 
Lossa innan du kör. Vid gupp eller andra ojämnheter kan du böja utgående axeln samt göra vissa av kedjans länkar längre så hojen kommer rycka lite när du kör.
 
Ingick det inte lite verktyg med hojen, som borde ligga under sadeln? Annars är ju tipset grannen, eller närmsta mack kanske kan låna ut det som behövs, en stor hylsa/ringnyckel för muttern till bakhjulet och en fast 10'a och en 12'a eller så till justeringsskruvarna.

Det är sant, finns ju verktyg i hojen, det tänkte jag inte på.

Dock kollade jag i instruktionsboken nu och där står det att man ska ställa hojen på centralstödet och som jag förstår det mäta från lägsta punkten när man trycker ner kedjan och högsta när man trycker upp den.

Nu när jag var ute och gjorde så och kollade får jag det till ca 20 mm så då är det kanske okey då.

Jag gör nog så att jag kör fram och tillbaka till skolan imorgon och sen åker jag dit för ska ändå dit och be han justera styret så kan jag fråga om kedjespänningen.

Har sökt lite och verkar som om det finns lite olika bud, skall man mäta på sidostödet, centralstödet, med person på eller inte. Eftersom det står i instruktionsboken att hojen ska vara på centralstödet borde det vara rätt i det här fallet eller?

Ska man liksom ta i och trycka ner kedjan och sen ta i och trycka den upp eller ska man bara lyfta den tills det tar emot och mäta spelet så?

Kanske en korkad fråga men jag är inte riktigt hundra på varför man har slack på kedjan?

Måttet som anges som rekommendation är ju ganska exakt så hur mäter man på bästa sätt?
Förstår att en erfaren mekaniker lätt känner om det är rätt spel men för en lekman som mig?
 
Det är sant, finns ju verktyg i hojen, det tänkte jag inte på.

Dock kollade jag i instruktionsboken nu och där står det att man ska ställa hojen på centralstödet och som jag förstår det mäta från lägsta punkten när man trycker ner kedjan och högsta när man trycker upp den.

Nu när jag var ute och gjorde så och kollade får jag det till ca 20 mm så då är det kanske okey då.

Jag gör nog så att jag kör fram och tillbaka till skolan imorgon och sen åker jag dit för ska ändå dit och be han justera styret så kan jag fråga om kedjespänningen.

Har sökt lite och verkar som om det finns lite olika bud, skall man mäta på sidostödet, centralstödet, med person på eller inte. Eftersom det står i instruktionsboken att hojen ska vara på centralstödet borde det vara rätt i det här fallet eller?

Ska man liksom ta i och trycka ner kedjan och sen ta i och trycka den upp eller ska man bara lyfta den tills det tar emot och mäta spelet så?

Kanske en korkad fråga men jag är inte riktigt hundra på varför man har slack på kedjan?

Måttet som anges som rekommendation är ju ganska exakt så hur mäter man på bästa sätt?
Förstår att en erfaren mekaniker lätt känner om det är rätt spel men för en lekman som mig?

Det viktiga är ju att mäta i det tillstånd som tillverkaren anger. Är måttet tex angivet med hojen på centralstödet så har ju måttet på slacket angivits med hänsyn till detta. Dvs ngt mer än om fjädringen är komprimerad av hojens och förarens vikt.

Många motorcyklar sträcker kedjan när fjädringen komprimeras, det är huvudorsaken till varför det ska finnas ett slack. En annan orsak är att det ska finnas marginal om länkar börja kärva etc, ty då blir kedjan kortare.
 
Dock kollade jag i instruktionsboken nu och där står det att man ska ställa hojen på centralstödet och som jag förstår det mäta från lägsta punkten när man trycker ner kedjan och högsta när man trycker upp den.

Nu när jag var ute och gjorde så och kollade får jag det till ca 20 mm så då är det kanske okey då.
Man ska alltid göra som det står i instruktionsboken, och INTE gå på folks gissningar på nätet! :fakta

Jag gör nog så att jag kör fram och tillbaka till skolan imorgon och sen åker jag dit för ska ändå dit och be han justera styret så kan jag fråga om kedjespänningen.
Om det ska vara 30-45mm och du har 20 så är det ju iaf alldeles för spännt! Låter det dessutom illa om grejerna redan nu så är det en hint om att du måste justera innan du kör mer!

Har sökt lite och verkar som om det finns lite olika bud, skall man mäta på sidostödet, centralstödet, med person på eller inte. Eftersom det står i instruktionsboken att hojen ska vara på centralstödet borde det vara rätt i det här fallet eller?
Som sagt, instruktionsboken är bibeln. Dom som bygger hojen vet rimligen bättre vad som är bäst än folks gissningar här...

Kanske en korkad fråga men jag är inte riktigt hundra på varför man har slack på kedjan?
För att svingen inte är lagrad i utgående axel, dvs när svingen rör sig upp å ner när fjädringen jobbar så blir avståndet mellan fram och bakdrev olika långt, då måste man ha ett spel i kedjan annars hämmar den fjädringsrörelsen och det är väldigt obra för både kedja, växellåda och plånbok!
 
Man ska alltid göra som det står i instruktionsboken, och INTE gå på folks gissningar på nätet! :fakta


Om det ska vara 30-45mm och du har 20 så är det ju iaf alldeles för spännt! Låter det dessutom illa om grejerna redan nu så är det en hint om att du måste justera innan du kör mer!


Som sagt, instruktionsboken är bibeln. Dom som bygger hojen vet rimligen bättre vad som är bäst än folks gissningar här...


För att svingen inte är lagrad i utgående axel, dvs när svingen rör sig upp å ner när fjädringen jobbar så blir avståndet mellan fram och bakdrev olika långt, då måste man ha ett spel i kedjan annars hämmar den fjädringsrörelsen och det är väldigt obra för både kedja, växellåda och plånbok!


Tack för ditt svar. Dock så är det lite svårt att bedömma slacket, kanske har 25 mm och de där sista 5 millimetrarna får jag när jag kört några mil men känns å andra sidan ganska olustigt att köra så, framför allt med tanke på att det låter om det hela.

För inte ska ett nytt drivpaket låta lite innan det blir inkört?
Jag får nog göra så att jag tar bussen till skolan imorgon (och går upp en timme tidigare:näsblod) och kör sen direkt till verkstaden och pratar med honom.

För framtida kedjejusteringar, man drar alltså kedjan upp och ner och mäter spelet därimellan?

Har ni något bra tips på hur man mäter smidigt innan man skaffat sig ett bra ögonmått/känsla?
 
Varför chansa? Bättre att göra som det står i instruktionsboken än att låta latmasken få sin vinst och riskera diverse problem?! :)
 
om du har för spännd kedja så kan inte bakre stötdämparen jobba som dem skall.

om du kör över gupp, eller håla så att dämparen hade behövt kompromeras låt säga allt var den kan, men kedjan tar emot.
krafen förvsvinner inte.
den övergår i hjullager, växellåda och/eller skjuter iväg dig uppåt....
låter det bra ??

det visas ju på en i instruktionsboken hur du skall mäta.
min R6:a skall kontrolleras obelastat, 30-40 mm slack mitt på kedjan.
 
Saken är klar, blir bussen imorgon och sen till verkstaden så får han kolla på det.

Tack skall ni ha för all hjälp!

>>P-son Jag är med på hur jag skall bete mig med kedjan men osäker på vad jag skall använda för att mäta. Lägger ni en linjal bakom, kör med skjutmått eller vad använder ni och på vilket sätt?
 
Tack för ditt svar. Dock så är det lite svårt att bedömma slacket, kanske har 25 mm och de där sista 5 millimetrarna får jag när jag kört några mil men känns å andra sidan ganska olustigt att köra så, framför allt med tanke på att det låter om det hela.

För inte ska ett nytt drivpaket låta lite innan det blir inkört?
Jag får nog göra så att jag tar bussen till skolan imorgon (och går upp en timme tidigare:näsblod) och kör sen direkt till verkstaden och pratar med honom.

För framtida kedjejusteringar, man drar alltså kedjan upp och ner och mäter spelet därimellan?

Har ni något bra tips på hur man mäter smidigt innan man skaffat sig ett bra ögonmått/känsla?


Nej, nytt drivpaket ska inte låta. Viner det är det spänt för hårt...

Skäll ut din meck imorgon!

Se till att ha rätt slack. Kolla utan växel, snurra lite på hjulet o gör om igen. Va i mitten på värdet, inte i över eller underkant på måtten i boken.
 
Saken är klar, blir bussen imorgon och sen till verkstaden så får han kolla på det.

Tack skall ni ha för all hjälp!

>>P-son Jag är med på hur jag skall bete mig med kedjan men osäker på vad jag skall använda för att mäta. Lägger ni en linjal bakom, kör med skjutmått eller vad använder ni och på vilket sätt?


jag brukar hålla en tummstock på svingen, trycka ner kedjan, kolla vad tummstocken visar sen trycka upp kedjan o även kolla vad den lilla träbiten visar där. sen justera om de behövs, vilket de verkar som om du behöver. och ett tips är att lära dig hur man gör detta för man får kolla spelat lite då och då under säsongen plus att om du har rätt spel på kedjan så sliter du mindre på drivpaket, växellåda m.m. vilket ger mer dollar i lädret:)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top