Verkstäder som drar ut på tiden...

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
För drygt fem veckor sedan var det en virrpanna som gjorde en u-sväng med sin volvo precis framför mig med resultatet att jag bromsade ner hojen i gatan.

Hojen försvann således in på verkstad bara någon vecka efter att jag hade tagit ut den. Suck.

Tanken skickades på omlack och för ett par veckor sedan frågade jag hur det gick med hojen. Då sade verkstaden att eftersom tanken inte hade dykt upp från lackeraren innan påsk som de hade trott att den skulle göra, så skulle det dröja nån vecka till. Fine.

För en dryg vecka sedan ringde jag igen och då sa de att den fortfarande inte hade kommit så att det skulle nog dröja en eller två veckor till.

Så, idag gick jag till verkstaden för att kolla läget. Då hade tanken kommit för en vecka sedan, men de hade varken packat upp den eller börjat med resten av hojen heller (egentligen bara småsaker som ska bytas).

Då jag frågade när den skulle bli klar sa de: ja inte idag eller imorgon. Nähä, när då då, undrade jag. Ja, snart kommer det ju lite helgdagar då man kan få lite mer gjort sa de då. Med andra ord verkade de inte planera att börja på den förrän i valborgshelgen, de hade ju så mycket annat som var före min hoj...

Min fråga är nu: Hur kan de först ange som skäl till att det dröjer att tanken inte kommit från lackeraren om de sen när den kommer ändå inte gör nåt med hojen på veckor?! Tror ni att det första skälet var sant, men att de sen har prioriterat upp andra hojar emellan min, eller var tanken bara ett svepskäl första gången jag frågade?

Jag gillar verkligen snubbarna på verkstaden egentligen - de är mycket proffsiga - men jag gillar inte när saker drar ut på tiden, förra året tog det ett halvår för Guzzi Center att reparera min Guzzi - från mitten av april till mitten av oktober - hela säsongen. Nu är det en annan hoj och en annan verkstad och jag vill inte hamna i situationen att de varje vecka säger att "det dröjer nog nån vecka till"... Vad göra?

Warburton skrev:
För drygt fem veckor sedan var det en virrpanna som gjorde en u-sväng med sin volvo precis framför mig med resultatet att jag bromsade ner hojen i gatan.

Hojen försvann således in på verkstad bara någon vecka efter att jag hade tagit ut den. Suck.

Tanken skickades på omlack och för ett par veckor sedan frågade jag hur det gick med hojen. Då sade verkstaden att eftersom tanken inte hade dykt upp från lackeraren innan påsk som de hade trott att den skulle göra, så skulle det dröja nån vecka till. Fine.

För en dryg vecka sedan ringde jag igen och då sa de att den fortfarande inte hade kommit så att det skulle nog dröja en eller två veckor till.

Så, idag gick jag till verkstaden för att kolla läget. Då hade tanken kommit för en vecka sedan, men de hade varken packat upp den eller börjat med resten av hojen heller (egentligen bara småsaker som ska bytas).

Då jag frågade när den skulle bli klar sa de: ja inte idag eller imorgon. Nähä, när då då, undrade jag. Ja, snart kommer det ju lite helgdagar då man kan få lite mer gjort sa de då. Med andra ord verkade de inte planera att börja på den förrän i valborgshelgen, de hade ju så mycket annat som var före min hoj...

Min fråga är nu: Hur kan de först ange som skäl till att det dröjer att tanken inte kommit från lackeraren om de sen när den kommer ändå inte gör nåt med hojen på veckor?! Tror ni att det första skälet var sant, men att de sen har prioriterat upp andra hojar emellan min, eller var tanken bara ett svepskäl första gången jag frågade?

Jag gillar verkligen snubbarna på verkstaden egentligen - de är mycket proffsiga - men jag gillar inte när saker drar ut på tiden, förra året tog det ett halvår för Guzzi Center att reparera min Guzzi - från mitten av april till mitten av oktober - hela säsongen. Nu är det en annan hoj och en annan verkstad och jag vill inte hamna i situationen att de varje vecka säger att "det dröjer nog nån vecka till"... Vad göra?
Om försäkringsbolaget är inblandat kan man alltid ringa handläggaren och trycka på att dom ska byta verkstad. Det brukar ge snabbast resultat :tummenupp

Nr:18 skrev:
Om försäkringsbolaget är inblandat kan man alltid ringa handläggaren och trycka på att dom ska byta verkstad. Det brukar ge snabbast resultat :tummenupp
Problemet är att det är "motpartens" försäkringsbolag som pröjsar. Är det de man ska ringa då eller sitt egtet?

Warburton skrev:
Problemet är att det är "motpartens" försäkringsbolag som pröjsar. Är det de man ska ringa då eller sitt egtet?
Ring din kontaktperson på ditt bolag. Dom kommer att kontakta motpartens bolag, alternativt ring motpartens bolag. Grejen är att det är FSB som är betalare, dom kan följdaktligen sätta press på verkstan.

Nr:18 skrev:
Ring din kontaktperson på ditt bolag. Dom kommer att kontakta motpartens bolag, alternativt ring motpartens bolag. Grejen är att det är FSB som är betalare, dom kan följdaktligen sätta press på verkstan.
Tack för tipset! Ska höra med Länsförsäkringar vad de tycker!

Jag vill poängtera att jag inte tycker att verkstaden gör ett dåligt jobb alls, jag vill bara vara säker på att jag får hojen så snabbt jag borde få den!

Tycker ni att jag BORDE ligga på lite mer, eller att jag är neurotisk och bara borde chilla?

Warburton skrev:
Tack för tipset! Ska höra med Länsförsäkringar vad de tycker!

Jag vill poängtera att jag inte tycker att verkstaden gör ett dåligt jobb alls, jag vill bara vara säker på att jag får hojen så snabbt jag borde få den!

Tycker ni att jag BORDE ligga på lite mer, eller att jag är neurotisk och bara borde chilla?
Fem veckor är väl inte precis lite tid att vänta.
Jag skulle absolut trycka på mer, det skulle jag gjort.
Som sagt ta det inte med verkstaden utan med f-bolaget.
Det är juh egentligen dom som är kund på verkstaden inte du.
Lycka till och hoppas det inte drar ut förlänge :)
//Tobbe

Ringde Länsförsäkringar (mitt bolag) idag och fick prata med en grymt trevlig snubbe. Han lovade att ringa verkstaden och höra efter vad de håller på med.

Efter en stund ringde han tillbaka till mig och berättade att han hade pratat med verkstaden och att han inte heller fick något löfte om när hojen skulle vara klar, men att de skulle försöka få den klar i nästa vecka.

Dock blev han också förvånad och besviken över den kaxiga attityd som han möttes av.

Men jag hoppas verkligen att de lägger på en rem nu, annars kommer de mista detta jobb, för då skulle försäkringsbolagskillen vaska fram en annan verkstad som kunde göra jobbet direkt, utan dröjsmål.

Någon effekt måste det väl rimligtvis ha även på de mest tjockhudade mekaniker, att försäkringsbolagen ringer och undrar varför det tar sån tid?

Oftast är det inte huden som är tjock folk på verkstäder. Skallen är vanligare.

Fan! Nu är det fint väder här igen! JAG HATAR DETTA!!!

Jag mår superdåligt och blir deprimerad när jag inte får köra hoj. Särskilt när det inte är mitt fel att den atår på verkstad.

Nu får de FAN snabba sig! Innan valborghelgen MÅSTE jag ha den!!!!!

Spinky Spendrup skrev:
Aj fan, det verkar vara ont om auktoriserade verkstäder.
Ja. Dock krävs det väl ingen auktoriserad verkstad för att sätta tillbaka en omlackerad tank, och montera på nytt styre, ny backspegel och ny toppkåpa m.m.?

Warburton skrev:
Ja. Dock krävs det väl ingen auktoriserad verkstad för att sätta tillbaka en omlackerad tank, och montera på nytt styre, ny backspegel och ny toppkåpa m.m.?
Sant. Jag lämnar in min hos Din Mc i Rotebro, de är jäkligt schyssta, snabba och svarar i telefonen när man ringer (till skillnad från MC Varuhuset...). Fast jag vet inte om de vill fixa Ducce, de pysslar mest med Suzuki.

Sådärja. Idag var jag och hämtade hojen. Visserligen saknades fortfarande toppkåpa, plus att värmeskydd, ljuddämpare och instrumenthus fortfarande är skadade. Men de grejerna är beställda så de kommer väl när de kommer!

Skönt att ha hojen tillbaka! Man undrar bara varför de inte beställer in de grejer de behöver direkt när de fått godkänt på offerten (för 5 veckor sedan), så att de finns på verkstaden när jobbet väl ska göras. Då hade man sluppit vänta på ytterligare en vända.

Jaja, nu ska jag sluta gnälla. Det finns värre fall av detta.

Jag är nöjd som har hojen tillbaka!

Synd att du får vänta... Vet hur frustrerande det är. Hade inbrott i min BMW, fick vänta i 3 månader på att få den tillbaka. Försäkringsbolaget lyfte inte ett finger, trots att jag hörde efter om dom kunde göra något åt saken. När jag fick tillbaka den var bara halva jobbet gjort... Bilen ska snart in igen.

Vad händer på verkstäderna?

Ut och ät lite asfalt om hojabstinensen blir för stark!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8