Verkningsgrad mc-däck

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Håller på och räknar lite men hittar inga uppgifter om verkningsgrad på däck, någon som har en susning om hur effektivt ett normalt landsvägsdäck i normal storlek är?
 
Du får nog förklara mera...

Håller på att räkna på ett bygge. Luftmotståndet utgör 573N i 150km/h vilket jag har satt som maxfart, kraften på bakhjulet är 800N försöker lista ut om det är lämpligt med en maxfart på 150 eller om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten.
 
Ett däck omsätter ju inte någon energi på samma sätt som en förbränningsmotor så att räkna på verkningsgrad går inte så bra. Du kan ju inte säga att du stoppar in 40kW i däcket och får ut 38kW puttifrånkraft.
Du får räkna på förluster. Friktion / rullmotstånd, luftmotstånd p g a profil och höjd, massa, och säkert något mer.
Men hojens totala verkningsgrad går ju att räkna på d v s den energi bränslet tillför mot utfört arbete.
 
Håller på att räkna på ett bygge. Luftmotståndet utgör 573N i 150km/h vilket jag har satt som maxfart, kraften på bakhjulet är 800N försöker lista ut om det är lämpligt med en maxfart på 150 eller om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten.

Fattar jag dig rätt behöver du 573N kraft vid 150km / timme som du sätter som maxfart.
Men du har 800N och funderar på att växla upp så varvtalet sjunker och drivkraften minskar.

Teoretiskt skulle du kunna växla upp motorn med 800/573=1,40 ggr
Dra av 5 % för slir mellan däck och asfalt så kan du växla upp bakhjulet 1,40 x 0,95 = 1,33 ggr

Blev det här rätt ?
om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten
Låter som du funderar på att öka utväxling för ännu högre kraft på bakhjulet mot asfalten ?

Nej har du rätt på luftmoståndet behövs inte det. Men har du missat luftmotståndet från tex de roterande hjulen (tror Volvo tagit fram fälgar för lägre bränsleförbrukning ? Eller var det Tesla ?)

Men som det är nu har du ju 40 % marginal. Det borde räcka till.
 
Nej har du rätt på luftmoståndet behövs inte det. Men har du missat luftmotståndet från tex de roterande hjulen (tror Volvo tagit fram fälgar för lägre bränsleförbrukning ? Eller var det Tesla ?)

Fälgar med lågt luftmotstånd har funnits i alla tider, det var så Moon kapslarna kom till bland annat.
Många salt lake racers hade ju helsläta fälgsidor. (redan på 40talet)
Men på elbilar är det extra viktigt, därför har dom ofta jättefula fälgar.
GM's EV1 fick ju en ful variant just för den sakens skull.

Saabs navkapslar från OG 900, dom släta med runda hål runt kanten var populär bland folk som "hypermileade" dvs tävlade om att köra med låg förbrukning. (lite hål för kylning behövs ändå)
 
För bildäck anges rullmotstånd med skalan A till E där A rullar lättast. Kanske det du efterfrågar
 
Håller på att räkna på ett bygge. Luftmotståndet utgör 573N i 150km/h vilket jag har satt som maxfart, kraften på bakhjulet är 800N försöker lista ut om det är lämpligt med en maxfart på 150 eller om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten.

Det skulle kunna vara en fråga om friktionen räcker till?
Men jag utgår ifrån att du undrar om dragkraften från bakhjulet räcker till och då är nog svaret ja. Tillkommer utöver luftmotståndet är ju rullmotståndet och eventuell uppförsbacke men det borde vara avsevärt mindre än 227N i ditt fall. Så jag gissar att kraften räcker till.

Gå upp eller ner i utväxling beror nog mer på vad ditt syfte är? Ska du slå rekord på speedweek i vinter? Eller ska du bygga ett fordon för komfortabla pendlingsresor?
 
En sak vet jag med säkerhet, alla såna här uträkningar brukar slå fel nå jävulskt.

Det är alltid någon faktor man inte tagit hänsyn till som ställer till det.

Hur hårt har du tänkt pumpa däcket?
Vilket underlag ska det rulla på?
Vid vilken temperatur?

Köp några drev extra och prova dig fram.
 
Energiförluster via däck är inte en skitsak. Enligt EU är det i alla fall värt att lägga ca 10000kr per fordon på däcktrycksövervakning för det är vad det kostat att ha TPMS på bilen under de 17 år en bil överlever i Sverige. Bara för att fransoser inte kan få handen ur arslet och mäta lufttrycket i sina däck varje år för vi i norden betala sjuk mycket pengar för TPMS.
 
Energiförluster via däck är inte en skitsak. Enligt EU är det i alla fall värt att lägga ca 10000kr per fordon på däcktrycksövervakning för det är vad det kostat att ha TPMS på bilen under de 17 år en bil överlever i Sverige. Bara för att fransoser inte kan få handen ur arslet och mäta lufttrycket i sina däck varje år för vi i norden betala sjuk mycket pengar för TPMS.

Ja, däcktryck är viktigt, jag kontrollerar på bilen ungefär var tredje tankning, eftersom jag vet att normalt ändras det inte, men jag justerar också efter last eller då jag kör i terräng, så det blir i praktiken oftare än så.

Anledningen till att EU vill ha TPMS är ju för att bilar med för lågt tryck släpper ut mera avgaser, inget annat.
Dom allra flesta som justerar trycket själva kör med för lågt tryck, då det är komfortablare, jag ligger nog på gränsen till för hårda däck när jag kör på väg.
 
Anledningen till att EU vill ha TPMS är ju för att bilar med för lågt tryck släpper ut mera avgaser, inget annat.
Dom allra flesta som justerar trycket själva kör med för lågt tryck, då det är komfortablare, jag ligger nog på gränsen till för hårda däck när jag kör på väg.
Samma här, komfort är för klenisar, jag har hellre en bil som går snålare :tummenupp Folk i allmänhet förstår nog inte att man måste kolla däckstrycket ibland, än mindre hur man gör eller vad det ska vara.

För att gå tillbaka till ämnet lite, på cykeldäck jagar man ju motstånd på ett helt annat sätt, där är ju både rullmotstånd, grepp och luftmotstånd viktiga parametrar, ofta kan man läsa hur många watt si eller så olika kombinationer av däck och fälg kostar.
 
Samma här, komfort är för klenisar, jag har hellre en bil som går snålare

...och sen finns det de som går från original 235/55R16 till 235/65R16 istället för 245/50R16. Farter över 200 blir dock lite väl spännande. Bekväm jag + att hastighetesmätaren visar 100% korrekt enligt GPS.
 
Verkningsgrad hos däck är inte ett vedertaget begrepp jämfört med de friktionskoefficienter, friktionskrafter och avdriftsvinklar man räknar på inom fordonsdynamiken.

Mitt råd är att googla Hans Pacejka, ”Pacejka tyre model” och att kanske köpa Pacejkas bok ”Tire and vehicle dynamics”.

Med goda räknekunskaper och tungan i rätt mun kan du nog få fram den information du letar efter genom hans ekvationer. De är liksom världsstandard inom all simulering inom fordonsdynamik.
 
Last edited:
Är det inte rullmotståndet du efterfrågar? Alltså kraften (eller motståndet) som däcket påverkar fordonet med.
 

Vad är det egentligen som påverkar rullmotståndet? Gissar att anliggningsytan är ett, som antytts i tråden, så en motorcykel bör ju ha en hyfsad fördel mot en bil i det avseendet (två tändsticksplån mot fyra handflator eller vad man brukar jämföra mc och bil med). Samtidigt har ju motorcyklar väldigt greppiga däck, vilket man skulle kunna tro påverkar rullmotståndet negativt (eller?).
 
Varför blanda in kraften N?
Bättre att räkna effekter i watt (w).
Annars blir det helt obegripligt ????
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top