Verklighetens Irak!

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Kriga för fred är bra, och det funkar verkligen.. det har ju historien visat om och om igen. :)

Människan är en rolig ras.. xD
men vissa här inne på sporthoj är roligare.. xD

gör oss alla en tjänst, tatuera in fail i pannan på dig själv..

Last edited:
Har du gjort allting, verkligen allting, som står i din makt för att skapa en värld där problem inte löses genom krig och där man inte tar med sig barn ut i en stridszon?

Har jag gjort någonting, verkligen någonting, som står i min makt för att skapa en värld där problem löses genom krig och där man tar med sig barn ut i en stridszon?

Nä, det har jag inte. :banana

Nä, det har jag inte. :banana

Så du är säker på att inte ett öre av profiten från din konsumtion gått till diverse märkliga företag som håller på med hyss i tredje världen eller diverse stater med en lite annorlunda syn på demokrati och mänskliga rättigheter än vi har?

Jag är säker på att jag genom det jag konsumerar agerar sponsor för en massa tvivelaktigheter. Jag är ännu mer säker på att jag genom att jag pytsar i soppa i mina fordon är en del av det oljebehov som gjort att hela gulfområdet är i det skick det är. Gör jag allt jag kan för att undvika det? Näe. Därmed har jag ett visst ansvar.

Så du är säker på att inte ett öre av profiten från din konsumtion gått till diverse märkliga företag som håller på med hyss i tredje världen eller diverse stater med en lite annorlunda syn på demokrati och mänskliga rättigheter än vi har?

Jag är säker på att jag genom det jag konsumerar agerar sponsor för en massa tvivelaktigheter. Jag är ännu mer säker på att jag genom att jag pytsar i soppa i mina fordon är en del av det oljebehov som gjort att hela gulfområdet är i det skick det är. Gör jag allt jag kan för att undvika det? Näe. Därmed har jag ett visst ansvar.

Äh, släpp sargen. Så dåligt samvete behöver du inte ha, i synnerhet inte som god svensk med blick för etiskt pensionsspar. Västvärlden håller alla andra skithål under armarna och de borde tacka oss för att vi finns, eller bara hålla käft. Vi är några hundra år före i utvecklingen och det sticker i ögena på folk härådär.

Ja det är fegt att luras och dödas och hålla på när man krigar.

Den där diskussionen tänker jag inte ge mig in i, däremot finns det vissa aspekter av "luras" som brutaliserar krigföringen avsevärt. Ta exemplet från kriget i Stilla havet under WW2. Japanernas urspårade variant av bushido gjorde att till exempel en sårad japansk soldat hellre än att bli räddad och tillfångatagen sprängde både sig själv och de tillskyndande amerikanska sjukvårdarna i luften med en handgranat. Ett annat vanligt trick var att de spelade döda, för att i sista stund resa sig och beskjuta allierade soldater. Detta förde med sig de amerikanska marinkårssoldaternas välkända "The only good jap is a dead jap" som mer än med rasism hade med krigets realiteter att göra. Antalet japanska fångar blev också försvinnande litet.....

Mycket av detta ser man idag i Irak, Palestina, Afghanistan, man använder civila som sköldar, bär inte uniform osv. Detta bäddar för händelser där civila dödas, händelser som paradoxalt nog verkar i motståndsmännens favör rent medialt, att amerikaner eller israeler dödar civila stärker bara opinionen mot dem, när hatet egentligen borde riktas mot Hamas/Fedayen/Hizbollah/Talibanerna whatever grupp motståndsmännen nu tillhör som i hög grad bidrar till denna brutalisering.

Äh, släpp sargen. Så dåligt samvete behöver du inte ha, i synnerhet inte som god svensk med blick för etiskt pensionsspar.

Jag vet att det lät som att jag ligger sömnlös om nätterna och går omkring med lidande min och all världens elände ständigt vilande på mina axlar. Nu är det väl inte riktigt så, utan jag är medveten om att mitt personlig bidrag är relativt marginellt i det stora hela, och anpassar mitt dåliga samvete därefter. Slö är man ju också, så jag ställer inte om hela mitt liv till att handla om etiska pensionsfonder och biodynamiskt odlade morötter.

Dock är det ett stort steg mellan att erkänna lite ansvar och att totalt vägra se att man faktiskt själv är en liten del av problemet.

Dock är det ett stort steg mellan att erkänna lite ansvar och att totalt vägra se att man faktiskt själv är en liten del av problemet.

Jag vet ju inte exakt vad du pysslar med på fritiden eller på icke-fritiden men för egen del så vet jag att jag gör mer nytta än skada i alla fall, så länge det förhållandet råder så sover jag gott.

För övrigt har jag tappat tråden, vilket "problem" talar vi om?

nu har jag inte kollat igenom vad som skrivs i media om det där men det verkar mycket liv kring det, de sysslar ju inte riktigt med etnisk rensning osv.(som i kosovo osv.), de är ju i någon form av krigssituation så förstår inte riktigt varför det är sånt liv kring att det klippet kommit ut men har som sagt ingen koll på detaljerna mer än att det nog inte gick helt som de tänkte.

Last edited:
nu har jag inte kollat igenom vad som skrivs i media om det där men det verkar mycket liv kring det, de sysslar ju inte riktigt med etnisk rensning osv.(som i kosovo osv.), de är ju i någon form av krigssituation så förstår inte riktigt varför det är sånt liv kring att det klippet kommit ut men har som sagt ingen koll på detaljerna mer än att det nog inte gick helt som de tänkte.

Tror inte någon militär organisation är överlycklig över att information sprids åt olika håll utan central styrning, nästan oavsett vilken information det är.

Back