Tänkte höra om nån här kan lite mer än mig om 4-taktstoppar. Nu gäller iofs inte detta en sporthoj utan min ktm 525:a.
Varenda gång jag har justerat ventilerna tidigare efter 10-15 h körning har spelet ökat nån eller ett par hundradelar så jag har alltså fått ställa åt spelet litegrann. Detta finner jag fullt naturligt pga slitage på kammar, lyftare osv.
Nu ikväll när jag kollade spelet efter ca 10 timmars hård körning på 2 dagar (42 mil fördelat på tung skogskörning/myrar och snabba grusvägar i ca 25 gradig värme) har plötsligt spelet minskat med minst 2 hundradelar på alla ventiler (hade inte nog tunna bladmått för att mäta exakt, spelet ska vara 0,12 och det tunnaste bladmåttet jag hade var 0,10 och det gick inte in ordentligt på nån ventil)
Vad beror nu detta på? sätter sig ventilen i sätet eller släpper sot och avlagringar från godset när motorn går riktigt varm? Finns det någon som vet?
Varenda gång jag har justerat ventilerna tidigare efter 10-15 h körning har spelet ökat nån eller ett par hundradelar så jag har alltså fått ställa åt spelet litegrann. Detta finner jag fullt naturligt pga slitage på kammar, lyftare osv.
Nu ikväll när jag kollade spelet efter ca 10 timmars hård körning på 2 dagar (42 mil fördelat på tung skogskörning/myrar och snabba grusvägar i ca 25 gradig värme) har plötsligt spelet minskat med minst 2 hundradelar på alla ventiler (hade inte nog tunna bladmått för att mäta exakt, spelet ska vara 0,12 och det tunnaste bladmåttet jag hade var 0,10 och det gick inte in ordentligt på nån ventil)
Vad beror nu detta på? sätter sig ventilen i sätet eller släpper sot och avlagringar från godset när motorn går riktigt varm? Finns det någon som vet?