Ventilspelsfunderingar

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Tänkte höra om nån här kan lite mer än mig om 4-taktstoppar. Nu gäller iofs inte detta en sporthoj utan min ktm 525:a.

Varenda gång jag har justerat ventilerna tidigare efter 10-15 h körning har spelet ökat nån eller ett par hundradelar så jag har alltså fått ställa åt spelet litegrann. Detta finner jag fullt naturligt pga slitage på kammar, lyftare osv.

Nu ikväll när jag kollade spelet efter ca 10 timmars hård körning på 2 dagar (42 mil fördelat på tung skogskörning/myrar och snabba grusvägar i ca 25 gradig värme) har plötsligt spelet minskat med minst 2 hundradelar på alla ventiler (hade inte nog tunna bladmått för att mäta exakt, spelet ska vara 0,12 och det tunnaste bladmåttet jag hade var 0,10 och det gick inte in ordentligt på nån ventil)

Vad beror nu detta på? sätter sig ventilen i sätet eller släpper sot och avlagringar från godset när motorn går riktigt varm? Finns det någon som vet?
 
Vad jag har läst tidigare här på forumet av de lärde så säger dom att de sätter sig mer o mer!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top