jo det är så här va... nu finns det säkert 5000 trådar om detta men ingen lider nog av att jag gör en ny här
Jag har tjackat en yzf 426 i nästintill nyskick med lite lull lull- årsmodell 01
jag har tidigare ägt alla möjliga tvåtaktare och en ktm 520
jag kan göra nästan vad som helst med en motor när det gäller 2takt och tydligen ktm 4takt.
min ktm hade bara en kamaxel och ställskruvar på ventilerna... asenkelt
tyckte jag och trode att det var så med alla 4taktare
menmen så kom ni
(nu när jag kollat runt i lite trådar å börjar få ett hum om shims och sånt)
förstörde min tro om det när jag nu första gången ska kontroll chekka mina ventiler... i vilket fall nu ska jag kolla mina ventiler min yzf 426
är det någon som orkar lägga ner tid på att berätta hur man gör? ja lyfta av tanken o ventil kåpan kan jag göra själv men sen då? är det bara ta fram yxan o börja hacka låss (läs släppa på kedjesträckaren och hänga av kamkedjan) och sen börja krångla me massa shims o grejjer... nog för att det säkert inte är så svårt... men det man inte vet ... vet man inte
iaf tack på förhand, jag har kollat runt lite men inte hittat ngn tråd som är utförlig när det gäller detta moment...

Jag har tjackat en yzf 426 i nästintill nyskick med lite lull lull- årsmodell 01
jag har tidigare ägt alla möjliga tvåtaktare och en ktm 520
jag kan göra nästan vad som helst med en motor när det gäller 2takt och tydligen ktm 4takt.
min ktm hade bara en kamaxel och ställskruvar på ventilerna... asenkelt
tyckte jag och trode att det var så med alla 4taktare
menmen så kom ni (nu när jag kollat runt i lite trådar å börjar få ett hum om shims och sånt)
förstörde min tro om det när jag nu första gången ska kontroll chekka mina ventiler... i vilket fall nu ska jag kolla mina ventiler min yzf 426
är det någon som orkar lägga ner tid på att berätta hur man gör? ja lyfta av tanken o ventil kåpan kan jag göra själv men sen då? är det bara ta fram yxan o börja hacka låss (läs släppa på kedjesträckaren och hänga av kamkedjan) och sen börja krångla me massa shims o grejjer... nog för att det säkert inte är så svårt... men det man inte vet ... vet man inte
iaf tack på förhand, jag har kollat runt lite men inte hittat ngn tråd som är utförlig när det gäller detta moment...

men det lättaste e väll att bara markera upp allt ordentligt jag markerade egna märken på kamdreven, kedjan och allting... jag frågade en mekaniker jag känner hur man skulle göra om det kändes som det fattades lite kugg, eftersom man kan dra runt sväghjulet med typ en lednyckel så sa han att om man ruckar svägnhjulet lite fram och tillbax i mellan åt när man ska klämma dit kamaxlarna så kommer dom hoppa i av sej själva...
hade tappat ner lagerstyrningen ner i motorn. Så det var bara till att bita i det sura äpplet och lägga ner 1,5 h på att skruva bort och dit en massa grejer för att få ut styrningen. Men men , får se det från den positiva sidan att man fick se lite mer av motorn