ventilspel

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
jo det är så här va... nu finns det säkert 5000 trådar om detta men ingen lider nog av att jag gör en ny här :tuttar

Jag har tjackat en yzf 426 i nästintill nyskick med lite lull lull- årsmodell 01
jag har tidigare ägt alla möjliga tvåtaktare och en ktm 520
jag kan göra nästan vad som helst med en motor när det gäller 2takt och tydligen ktm 4takt.
min ktm hade bara en kamaxel och ställskruvar på ventilerna... asenkelt :fattartil tyckte jag och trode att det var så med alla 4taktare :tungan menmen så kom ni
(nu när jag kollat runt i lite trådar å börjar få ett hum om shims och sånt)
förstörde min tro om det när jag nu första gången ska kontroll chekka mina ventiler... i vilket fall nu ska jag kolla mina ventiler min yzf 426
är det någon som orkar lägga ner tid på att berätta hur man gör? ja lyfta av tanken o ventil kåpan kan jag göra själv men sen då? är det bara ta fram yxan o börja hacka låss (läs släppa på kedjesträckaren och hänga av kamkedjan) och sen börja krångla me massa shims o grejjer... nog för att det säkert inte är så svårt... men det man inte vet ... vet man inte :rolleyes:

iaf tack på förhand, jag har kollat runt lite men inte hittat ngn tråd som är utförlig när det gäller detta moment...:tummenupp :yoparty

Först å främst, ta å sätt dig ner. :rolleyes: ;)

För att bara inspektera så lyfter man av tanken, tar ut tändhatten, lyfter på ventil-kåpan och sen tar du fram ditt bladmått och stoppar in det i de avsedda hålen (under kamloberna, efter du ställt den i ÖD).

Antagligen är det rätt redan (japanska hojjar ställer man oftast bara ventilerna när de e nya och nästa gång de måste justeras så är det ofta för att nån ventil håller på att fara - det är min erfarenhet iaf).

Sen säger jag bara stackars dig om du måst shimsa om. Jag har lyft cylindern på en YZF400 en gång och det var den sämsta mekerfarenhet jag har haft. Bara därför tänker jag inte köpa någon yamaha. (sen om nån ger en en, det är en annan sak ;) ) Det är ett elände att få timingen rätt när man ska sätta dit kammarna igen.

okej precis efter jag skrev det första inlägget så var jag ut och läste i den många hundra sidor feta yamaha handboken, skruvade ner.. mätte upp fick för mej o shimsa om avgasportarna sen va det klart,mätte igen, perfekt spel drog allt med moment fick timingen o stämma skruvade ihop o tog en repa i mörkret... det funkade ju finfint :) o gick jävligt fort o göra :D
men vem vet det kanske rasar imorrn.... jag har haft hojen o kört den ca 20 timmar nu.. kommit 4a i en crosstävling förra lördagen... innan tävlingen han jag kolla spelet en gång det var dugligt men nu när jag shimsade om blev det iaf klockers! och jag är faktist imponerad över hur bra yamahan över lag är att mecka med speciellt efter den här ventiljusteringen som jag aldrig gjort förut o verkade klara av ganska fort iaf... bra handbok har den också gämfört andra märken (dom som äger honda behövde inte läsa den raden((honda har minst lika bra)))
re:Jag har lyft cylindern på en YZF400 en gång och det var den sämsta mekerfarenhet jag har haft

men lyfta cylindern behövde jag inte :va :tungan

keep on :yoparty

henrikkrueger skrev:
2540194 Undrar samma sak... Till och med jag lyckades få det rätt när jag rev ner hela min motor i sommras. Bara te å följa boken vettu...
När kamkjedjan skulle på så var det tight i sinne (ja jag hade släppt på spännaren) och man var tvungen ta av och sätta på flera gånger (ja jag delade inte kjedjan). Okay, det var kanske inte så att man behöver lämna in den på en verkstad men ett par sura miner blev det innan jag fick timingen rätt. (Märkningarna stämde fortfarande inte när man satt det rätt, det var som en halv kugg fel, men rätt blev det ändå :confused: )

Jämfört med att tajma hondan är det iaf ett väldans bök. På Hondan sätter man kamdrevet efter markeringen och sen drar man fast drevet på kammen, 2 minuter max.

Olof Eriksson skrev:
2540384 När kamkjedjan skulle på så var det tight i sinne (ja jag hade släppt på spännaren) och man var tvungen ta av och sätta på flera gånger (ja jag delade inte kjedjan). Okay, det var kanske inte så att man behöver lämna in den på en verkstad men ett par sura miner blev det innan jag fick timingen rätt. (Märkningarna stämde fortfarande inte när man satt det rätt, det var som en halv kugg fel, men rätt blev det ändå :confused: )

Jämfört med att tajma hondan är det iaf ett väldans bök. På Hondan sätter man kamdrevet efter markeringen och sen drar man fast drevet på kammen, 2 minuter max.

Det där med att det känns fel med kuggen känner jag igen... När jag bytte kamkjedja så kliade jag mig i huvudet :va flera gånger och undrade om det verkligen var rätt. Tyckte oxå det var ett halvt kugg fel, men det var det inte konstaterade jag efter att ha kollat på de bilder jag tog av gamla kedjan innan jag plockade loss den.

Det där med ett halvt kugg fel...! Det har jag oxå erfarenhet av, min YZF är så, men det var inget problem, för sätter man kedjan ett HELT kugg fel så märks och syns det helt klart!
Min Husa 650 har lite samma syndrom, markeringarna på veven kuggar över ett halvt hack när man har kolven i Ö.D.

Men vad beror det på? Kan det vara att kolven helt enkelt inte vill stå i exakt, exakt, EXAKT Ö.D. utan vänder lite...?

Allt är enkelt när man kan det! Jag tycker Yamaha är enkla å skruva, hållbara, lättkörda osv...därför kör ja YZF 450! Smaken är som baken....Lycka till:tummenupp

Jag skulle tippa på att det har å göra med yamahas toleranser under produktionen, iomed att drevet sitter fast på axeln utan något som "styr fast det" om jag sett rätt?

Hur som helst kan man ju bli lite huvudvill och irriterad första gången man sätter ihop den. Särskilt när det ska vara så krångligt att kugga om.

Lunkan skrev:
2542554

Men vad beror det på? Kan det vara att kolven helt enkelt inte vill stå i exakt, exakt, EXAKT Ö.D. utan vänder lite...?

Om kedjan inte är ny utan är glapp fem hundradelar i varje länk så blir det om det är tex 40 länkar upp till kamdrevet ett fel på 40x0.05mm. Om toppen är planad tre tiondelar så stämmer inte heller märkningen som innnan då motorn var ny. Det är dom vanligaste orsakerna att märkningen inte stämmer till 100. Dålig märkning från fabrik kan det oxå vara.

En dålig kedja gör ju att man får andra kamtider. Sen om man märker det eller inte ska jag låta vara osagt. En del påstår det, en del inte. Faktum kvarstår iaf.

Last edited:
RaceMe skrev:
2546374 Om kedjan inte är ny utan är glapp fem hundradelar i varje länk så blir det om det är tex 40 länkar upp till kamdrevet ett fel på 40x0.05mm. Om toppen är planad tre tiondelar så stämmer inte heller märkningen som innnan då motorn var ny. Det är dom vanligaste orsakerna att märkningen inte stämmer till 100. Dålig märkning från fabrik kan det oxå vara.

En dålig kedja gör ju att man får andra kamtider. Sen om man märker det eller inte ska jag låta vara osagt. En del påstår det, en del inte. Faktum kvarstår iaf.

word!:Bugar men det lättaste e väll att bara markera upp allt ordentligt jag markerade egna märken på kamdreven, kedjan och allting... jag frågade en mekaniker jag känner hur man skulle göra om det kändes som det fattades lite kugg, eftersom man kan dra runt sväghjulet med typ en lednyckel så sa han att om man ruckar svägnhjulet lite fram och tillbax i mellan åt när man ska klämma dit kamaxlarna så kommer dom hoppa i av sej själva...

Justerade ventilerna för första gången i helgen så får väl bidra med mina erfarenheter. Tyckte inte det var något speciellt krångligt alls. Bara att lyfta på ventilkåpan och mäta spelen som vanligt. För mig så låg båda avgas-spelen under min-tolerans så det var dags för justering. Innan kamaxeln skruvades bort så vred jag runt motorn en massa varv, varv för varv bara för att tänka mig hur ventilerna öppnade och stängde beroende på hur kolven stog (höll nog på i några timmar och bara tänkte :tungan). Var likadant för mig att markeringarna inte riktigt stämde, markeringen på vevaxeln var lite förskjuten till markeringarna på kamaxlarna. Sen var det inga problem att varken få bort kamaxeln eller sätta dit den för att byta shims (med kedjespännaren bortskruvad såklart). Håller man kamaxeln rätt så är det bara att flytta kedjan som man vill för att få rätt timing, absolut inge svårare än att sätta dit drivkedjan till ett bakhjul. Sen när grejerna skulle dit så hörde jag ett klirr, NEEEEEEEEEJ tänkte jag då och insåg mitt misstag... :huvet hade tappat ner lagerstyrningen ner i motorn. Så det var bara till att bita i det sura äpplet och lägga ner 1,5 h på att skruva bort och dit en massa grejer för att få ut styrningen. Men men , får se det från den positiva sidan att man fick se lite mer av motorn :). Sen hade jag ingen momentnyckel men det är en annan historia som finns under teknik-forumet.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa