nu har jag "försökt" kolla ventilspelet på min 660. fy fan i helvete va svårt det är att komma åt. jag försökte böja mina bladmått. jag fick till en böj på kanske 20 grader, mer vågade jag inte böja. jag hade jäkla problem att få in dom. fick såga och jucka och lirka. det som var mysko var att jag på alla ventiler lyckades få in 0,12 måttet helt, men 0,15 måttet kunde jag aldrig få in mer än halvvägs. dvs så som jag mätte så hade jag 0,12 i ventilspel på alla ventiler.
alternativ ett nu är att alla mina ventiler står exakt lika fel allihopa. alternativ två(som jag tycker känns mycket mer troligt) är att ifall jag hade haft ett sånt där rejälare bladmått som är styvt på mitten och böjt rejält där nere så hade jag fått in 0,15 måttet på alla. mina bladmått böjde sig både här och där och det tog upp mot 20 minuter innan jag lyckades få in 0,12 måttet helt på vissa ventiler. man har liksom ingen styrsel i dom för dom är så långa och smala och tunna.
vad tror ni?
måste säga att det gick väldigt lätt att hitta ÖD. någon tipsade om att snurra på bakhjulet tills man hörde klicket i motorn. jag gjorde det och så finjusterade jag lite och vips så stod motorn exakt rätt. riktigt bra tips!!
en fråga dock, hur faaaaaaaaaaaaan gör man för att lossa dekompen från främre ventillocket? dekompvajern sitter fast i hävarmen(som i sin tur sitter fast i ventilkåpan) och jag misstänker att man ska ta en tång och bända upp den yttersta delen på hävarmen så att den yttersta biten på vajern(med klumpen på) lossar från hävarmen. är det så man ska göra eller ska man lossa hela hävarmen från sitt fäste på ventilkåpan?