Ventilslipning

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur mycket ska man slipa ventilerna? Hur märker man när de är tillräckligt slipade?
 
FreddaAbborre skrev:
Hur mycket ska man slipa ventilerna? Hur märker man när de är tillräckligt slipade?


Tills det ser fint ut, och det känns lent, Du kan prova att montera tillbaka ventilerna och sen hälla lite lite bensin i varje hål, då kan du se om det läcker någonstans.
 
Och då det inte läcker ngt alls så e det klart?
 
Ta en svart "permanent" tuschpenna och rita på ventilens sätesyta samt ventilsätets tätningsyta. Låt det torka ett par minuter. Ta sen och slipa ett par varv med finkorning slippasta. Torka av ytorna med en torr trasa. Då ser du om det finns ojämnheter i tätningsytan, dvs om det finns tusch kvar på tätningsytan.

För att kolla tätheten. Montera ventilen, rita med den svarta tuschpennan runt omkring ventilen. Montera ventilen med enbart den lilla veka fjädern (tryck inte med tummen, det kan bli så att du vinklar ventilen fel då) och fyll sen på med rödsprit. Läcker det ser du direkt om tuschen du nyss ritade dit flyter bort. Du kan acceptera en läckage på en droppe var 20 sekund, bättre än så behöver det inte vara - ventilen nöter in sig själv efter ett par hundra mil.

Större fel hittar du i första steget jag beskrev här ovan.
 
Tack så mycket!

Bra beskrivet och verkar va en riktigt bra metod!
 
:rolleyes:
Vad skönt de e när det finns andra som frågar innan man hinner! :va
Skulle precis fråga och då läser man denna tråd.
Vad skulle man göra utan SH?
Tackar ja me!!!!!!!!!
 
Det där förutsätter ventil o säte är någorlunda ok. Annars är det svarva/byta
ventiler
o fräsa sätena som gäller. O sen slipa in enl inlägg ovan.
/u
 
*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Back
Top