Ventilproblem husa 650

Skulle jag få ut 3dl precis efter jag köpt hojen så skulle jag riva för att gå igenom motorn minutiöst! Tänk dig, 1 liter.. det är redan lite det. 3dl! Det är typ ingenting, enligt min mening måste din motor tagit skada, oavsett hur mycket eller lite du kört. :(

jag är åxå rädd för det :( . den låter åtminståne fint vad jag kan förstå av ljudet. Men vad tycker ni lärda? Jag har aldrig plockat isär en motor helt så isf måste jag lämna in den. Men jag kan nog åtminståne plocka av cyllen å titta till kolven? Vad rekomenderar ni :) ?

jag är åxå rädd för det :( . den låter åtminståne fint vad jag kan förstå av ljudet. Men vad tycker ni lärda? Jag har aldrig plockat isär en motor helt så isf måste jag lämna in den. Men jag kan nog åtminståne plocka av cyllen å titta till kolven? Vad rekomenderar ni :) ?
Ska du kolla kolven på Husan får du lov att klyva hela motorn.Det finns ingen lös cylinder att lyfta på,utan fodret sitt klämt mellan blockhalvorna.Häll i olja och kör någon timme(förutsatt att det inte är några missljud)och kolla hur mycket olja som försvinner.Skulle den dra 7dl på några timmar borde den ryka en del.

kör så det ryk och ryker det inte kör ändå:tummenupp Nä skämt och sido jag skulle endast lyft på ventilkåpan och besiktat kammen och rulllyftarna glappar inte dom det lillla minsta och det inte är några skärskador på kammen så kör och håll stenkoll på oljedragandet skulle den dra lite olja så kör ändå och fyll på bara,, lyssan efter missljud stanna motorn i tid vid lilla minsta missljud!!

Oki . då provar jag köra lite då. Om jag hör något missljud så är det = plocka ner motorn på dirren :rolleyes: ? Jag har aldrig rivit en motor men är det något som ni rekomenderar att jag gör själv ? . Jag Är ändå rätt teknisk och har iaf renoverat koppling å bytt kolv å sont på 2T. Är det mycket svårare än så ? Det kanske finns non bra guide man kan läsa. hmm
Att lämna in motorn kostar ju 10 k minst :4skrika

Oki . då provar jag köra lite då. Om jag hör något missljud så är det = plocka ner motorn på dirren :rolleyes: ? Jag har aldrig rivit en motor men är det något som ni rekomenderar att jag gör själv ? . Jag Är ändå rätt teknisk och har iaf renoverat koppling å bytt kolv å sont på 2T. Är det mycket svårare än så ? Det kanske finns non bra guide man kan läsa. hmm
Att lämna in motorn kostar ju 10 k minst :4skrika

Nä..inget jag rekomenderar att riva motorn själv.för 7 av 10 normalbegåvade personer går det åt h#e Men du säger du är tekninsk, och är du dessutom noggrann och lungn ,metodisk och nyckter och läser innantill i typ verkstashandbok eller sprängskiss så kan du vara 1 av dessa 3 som fixar det första ggr:D det krävs en del specialverktyg som du endera köper eller gör själv, Köp en svänghjulsavdragare !!

Nä..inget jag rekomenderar att riva motorn själv.för 7 av 10 normalbegåvade personer går det åt h#e Men du säger du är tekninsk, och är du dessutom noggrann och lungn ,metodisk och nyckter och läser innantill i typ verkstashandbok eller sprängskiss så kan du vara 1 av dessa 3 som fixar det första ggr:D det krävs en del specialverktyg som du endera köper eller gör själv, Köp en svänghjulsavdragare !!

oj oj ... nu när jag tittar i verkstadshandboken så ser jag en hel sida fylld med ca 20 konstiga verktyg man behöver :gnissla

måste passa på att tacka för hjälpen man får! Utan den skulle man antagligen vara betydligt fattigare!

Last edited:
oj oj ... nu när jag tittar i verkstadshandboken så ser jag en hel sida fylld med ca 20 konstiga verktyg man behöver :gnissla

måste passa på att tacka för hjälpen man får! Utan den skulle man antagligen vara betydligt fattigare!

Nä du behöver bara svänghjulsavdragare och lammelkorgsfasthållare resten går bra ändå på någe vis?? fasthållaren är väl bäst att köpa men jag tillverkade en (enkelt)

hej igen! är det någon som vet vad det är för typ "packnings gegga" som sitter lite här och var i motorn. Toppen är gjord av två blockbitar och imellan dem är det någon slags tätnings gegga i stället för packning. likaså mellan avgasröret och toppen. för jag antar att man måste ersätta den gamla så om man vill ta isär grejerna =)

hej igen! är det någon som vet vad det är för typ "packnings gegga" som sitter lite här och var i motorn. Toppen är gjord av två blockbitar och imellan dem är det någon slags tätnings gegga i stället för packning. likaså mellan avgasröret och toppen. för jag antar att man måste ersätta den gamla så om man vill ta isär grejerna =)

Det är packningssilicone .Köp en bra sort typ honda orginal bond eller wurts har en svar sådant silicone som är stenbra (mekonomen) supertunna lager annars pressas det in i motorn och slår igen oljekanaler!!

Måste bara ge lite credit till Boost 3! Du e ju som en outtröttlig lärare!!!
Keep on!!! Leta motard just nu och du är just nu min husgud!

Måste bara ge lite credit till Boost 3! Du e ju som en outtröttlig lärare!!!
Keep on!!! Leta motard just nu och du är just nu min husgud!

:tummenupp Tänke prexist skriva samma sak i trimtråden! Är EXTREMT intressant att följa Boost(mfl) på deras resa till supereffekt!:tummenupp

hade samma problem på min gammla 04 när en ventilfjäder gick av..ville aldrig ta stop när jag skulle ställa justerskruven..

Tack Boost 3 för hjälpen, nu glappar dom som vanligt men batteriet va ganska dött, så jag ska testa imorn om den vill hosta igång men det känns lovande..
Men vart fan är markeringen på svänghjulet.. hittar inget, bara 2 hål...

Ta bort kåpan vid svänghjulet så har du markering där (har du inte husabergs manual så ladda ner den först på www.husaberg.se ), dra runt motorn så den står rätt i markeringen men obs att ventilerna kan stå fel även om markeringen är rätt eftersom 4t bara tänder varannat varv och inte som 2t varje varv:tummenupp . Jag gjorde själv fel så en gång och då gick det inte att skruva dem rätt men efter att jag drog runt motorn ett varv till så gick det som det ska även om markeringen på svänghjulet stod rätt innan oxå.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon