Ventilproblem husa 650

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Heja bullen!

Gjorde lite vårservice förra helgen, byte olja, tändstift och ställde ventilerna.
Men efter detta så vill stumpan inte gå igång, har nu lyckats komma fram till att det är ventilerna som måste vara boven. Nu när jag var i garaget idag så är vipparmarna inte lösa vid TDC (vad jag tror är TDC iaf.) ställskruven går att skruva ner så långt att mina skruvmejslar knappt räcker och det gör mig lite orolig.
Har dom tagit stryk av att jag försökte starta skiten med felställda ventiler eller något liknande? eller är något annat troligt?
Vad gör jag åt detta, jag är som ni nu insett gravt mekaniskthandikappad. Finns det någon husaguru i krokarna som har en stund över att titta på det eller behöver jag professionel hjälp? isåntfall vem rekommenderas?
 
Oj.......... Mjae den har säkert klarat sig. det där klarar du själv bara du har rätt toppläge!! Nu när allt är struligt och man inte vet när man har rätt toppläge så går det enkelt att leta åt:tummenupp Om du öppnar ventiljuteringslocken så ser man kammen (pennficklampa) släpp justeringsskruvarna helt..om du är osäker på markeringarna på svänghjulet så skit i dom och ta bort tändstifftet bara och dra kolven till topp... sedan tittar du hur kammnockarna står.....när man har rätt t-läge så ska nockarna vara lika mycket vända neråt (mot kolv) om man hade rönkensyn och såg rakt från sidan genom ventilkåpan så skulle man se ett upponervänt V eller ett A utan mellanstreck dvs ena nocken pekar några grader bakåt & andra några grader framåt nockarna ska luta lika mycket åt vardera håll ,, då har man rätt läge:tummenupp Dra gärna runt motorn i både fel och rätt läge och gämför...i fel läge så syns det att nockarna är på väg att vrida sig så då lutar ena nocken mer än den andra ,,man säga att man har ett pillsner V som har rammlat.. När detta är inställt är der bara att ställa om ventilerna. När jag ställer husaventiler så kör jag utan bladmått.. drar bara åt juster skruven med fingrarna så den precis tar stummt....sedan öppnar man bara 10 min av 60min):tummenupp
 
jag har fått för mig att det ska gå att rucka lite på vipparmarna i sidled när man har rätt toppläge också, men det kanske Boost 3 kan bekräfta eller dementera.
/mvh erik
 
jag har fått för mig att det ska gå att rucka lite på vipparmarna i sidled när man har rätt toppläge också, men det kanske Boost 3 kan bekräfta eller dementera.
/mvh erik

Jo så är det. Men det var just det han missade vid första ställningen så nu står allt åt helvete:näsblod Normalt när man ska ställa ventilerna så drar man bara motorn till något toppläge och känner om alla glappar både insug och utblås måste glappa då är det rätt t-läge. ställer man i fel läge så glappar endast insug.
 
Ta bort kåpan vid svänghjulet så har du markering där (har du inte husabergs manual så ladda ner den först på www.husaberg.se ), dra runt motorn så den står rätt i markeringen men obs att ventilerna kan stå fel även om markeringen är rätt eftersom 4t bara tänder varannat varv och inte som 2t varje varv:tummenupp . Jag gjorde själv fel så en gång och då gick det inte att skruva dem rätt men efter att jag drog runt motorn ett varv till så gick det som det ska även om markeringen på svänghjulet stod rätt innan oxå.
 
Ta bort kåpan vid svänghjulet så har du markering där (har du inte husabergs manual så ladda ner den först på www.husaberg.se ), dra runt motorn så den står rätt i markeringen men obs att ventilerna kan stå fel även om markeringen är rätt eftersom 4t bara tänder varannat varv och inte som 2t varje varv:tummenupp . Jag gjorde själv fel så en gång och då gick det inte att skruva dem rätt men efter att jag drog runt motorn ett varv till så gick det som det ska även om markeringen på svänghjulet stod rätt innan oxå.

min sån där markering stämmer inte för fem öre, funderar på om nån kan ha satt ihop grejerna fel men det går ju fint att känna när man kan rucka på båda vipparmarna så det gå ju ändå.
 
min sån där markering stämmer inte för fem öre, funderar på om nån kan ha satt ihop grejerna fel men det går ju fint att känna när man kan rucka på båda vipparmarna så det gå ju ändå.

Du bör nog ta lös svänghjulet och kolla så inde krysskilen är väck!! ev åker du omkring med halvlöst svänghjul:näsblod
 
min sån där markering stämmer inte för fem öre, funderar på om nån kan ha satt ihop grejerna fel men det går ju fint att känna när man kan rucka på båda vipparmarna så det gå ju ändå.

Det finns dokumenterat på www.husaberg.org att svänghjulsmarkeringen inte stämmer på en del hojar med SEM-tändsystemet. (-03 eller äldre)
Ta isär och kontrollera för att veta säkert.
 
Ställa ventiler på en Husa är inte alltid enkelt vid TDC. Om man har markeringen vid exakt TDC brukar ändå ventilerna ligga på lite oberoende av tändsystem. Jag brukar ge fan i TDC på Husa o ist bara se till att sidan jag ska ställa är obelastad.
 
Ställa ventiler på en Husa är inte alltid enkelt vid TDC. Om man har markeringen vid exakt TDC brukar ändå ventilerna ligga på lite oberoende av tändsystem. Jag brukar ge fan i TDC på Husa o ist bara se till att sidan jag ska ställa är obelastad.
Gör väl ingen skillnad för att det är en Husaberg?Med motorn i rätt ÖD är ventilerna lösa.Om man nu inte lyckats justera bort ventilspelet helt,men då hjälper det ju inte att vrida motorn heller.
 
Ställa ventiler på en Husa är inte alltid enkelt vid TDC. Om man har markeringen vid exakt TDC brukar ändå ventilerna ligga på lite oberoende av tändsystem. Jag brukar ge fan i TDC på Husa o ist bara se till att sidan jag ska ställa är obelastad.

Den versionen av ventiljustering har jag aldrig hört talas om?? Du måste ha toppläget i fel toppläge då ligger ena paret på spelar ingen roll vilket tänsytem och kam man har så måste alla ventiler vara helt stängda i rätt toppläge dvs varannan gång
 
Gör väl ingen skillnad för att det är en Husaberg?Med motorn i rätt ÖD är ventilerna lösa.Om man nu inte lyckats justera bort ventilspelet helt,men då hjälper det ju inte att vrida motorn heller.

Stämmer säkert, men då jag bara gjort detta på allsköns Husamotorer(o några LC4) så har jag bara erfarenhet av dom. Och varken gamla eller nya generationen har gått att ställa då tdc-markeringen på svänghjulet varit vid rätt ställe. Därför bryr jag mig inte om TDC utan ställer dom när dom är obelastade. Gått utmärkt på 6-7 Husor (o RFS) o LC4or av olika årsmodell..

EDIT: Vill förtydliga med att säga att denna metod inte är att rekommendera för nybörjare. Kräver sunt "mek"-förnuft och erfarenhet. Givetvis är det enklast för nybörjare att leta upp TDC o utgå därifrån för att undvika felställda ventiler.
 
Last edited:
jag är ultra nybörjare på att ställa ventiler aldrig gjort det tidigare! och nu idag skulle ja frösöka för första gången på min husa 650 -04 . Det va minsan inte så enkelt. jag har försökt hitta info om hur man gör men i manualerna står det inte spec utförligt bara att d ska vara 0.12 mm mellan ventilen och ställskruven. (vad jag hittat iaf). Visst innebär TDC att kolven är i toppläge i då tändstiftet ska tända? d e vad jag förstått iaf. Någon som har något tips på hur man gör detta snabbt och smidigt? Jag plockade loss tanken, tändstift och de där små locken för ventilerna. Men d va ju inte lätt att så in ett bladmått där i det lilla utrymmet. och än mindre enkelt att bedömma om det var 0.10 eller 0.12 i spelet. Sen vet jag inte om jag hade kolven rätt häller men det borde väl vara rätt när man ser attk olven e högst uppp i cylindern genom tändstifts hålet? .. ni får gärna dela med er av era knep =)
 
vågar man prova sig fram? vad är det värsta som kan hända om det blir fel? Om ventilspelet blir en milimeter fel vad kan hända då tex ?
 
vågar man prova sig fram? vad är det värsta som kan hända om det blir fel? Om ventilspelet blir en milimeter fel vad kan hända då tex ?

1mm:skrämd jag hoppas du menar högst 1 tiondel!! det som är svårast för nybörjare är att hitta rätt toppläge dvs den har ju bara ventilerna helt stängda varannan gång!! Dra kolven i topp och känn om alla vippor glappar om dom gör det så har man rätt läge annars dra ett varv till. vid fel läge så är vipporna stumma på utblås. på just husa är det otroligt svårt med bladmåttet (trångt) så då brukar jag bara dra åt ställskruven löst till 0 glapp och sedan backa den 10 minuter av 60min snabbt enkelt rätt:tummenupp
 
1mm:skrämd jag hoppas du menar högst 1 tiondel!! det som är svårast för nybörjare är att hitta rätt toppläge dvs den har ju bara ventilerna helt stängda varannan gång!! Dra kolven i topp och känn om alla vippor glappar om dom gör det så har man rätt läge annars dra ett varv till. vid fel läge så är vipporna stumma på utblås. på just husa är det otroligt svårt med bladmåttet (trångt) så då brukar jag bara dra åt ställskruven löst till 0 glapp och sedan backa den 10 minuter av 60min snabbt enkelt rätt:tummenupp



de där låter as grymmt! :yoparty 10 min av 60 blir alltså prick 0.12 ? . Men om jag nu misslyckas vad kan hända? Är det så att kolven kan smälla rakt in i ventilerna om det blir fel ? :confused:

en annan sak jag märke! jag hade ju precis köppt hojen och när jag ksulle byta olja så ran det bara ut ca 3 dl kolsvart olja hur hojen. Det kändes inge vidare med tanke på att det stodi manualen att det skulle finnas en liter. Hur mkt olja brukar hojen dra på 10 timmars körning ?
 
Har ingen aning om hur det är på husa, men är det inte två oljepluggar på den?
 
Det finns bara en oljeplugg men bredvid finns en liten sil som oxå ska rengöras.

Har aldrig märkt att min dragit någon olja på 10h, alltid samma nivå i fönstret.
 
de där låter as grymmt! :yoparty 10 min av 60 blir alltså prick 0.12 ? . Men om jag nu misslyckas vad kan hända? Är det så att kolven kan smälla rakt in i ventilerna om det blir fel ? :confused:

en annan sak jag märke! jag hade ju precis köppt hojen och när jag ksulle byta olja så ran det bara ut ca 3 dl kolsvart olja hur hojen. Det kändes inge vidare med tanke på att det stodi manualen att det skulle finnas en liter. Hur mkt olja brukar hojen dra på 10 timmars körning ?

Oj.Oj.Oj hoppas mo´torn klarat sig:gnissla det ska nämligen rinna ut en liter där!! jag fyller 1,2 liter i husaberg.... den kan ev skott i lite ola genom ventilationen bara vid bakslangning men det gör inget sedan håller jag fönstret fullt!! Håll stenkoll!! Nä du förstör inget om du råkar ställa ventilerna i fel toppläge det enda som händer är att du får enormt glapp på utblåsarna så den skrammlar förskräckligt när du startar den,,men det ät lungt:tummenupp
 
de där låter as grymmt! :yoparty 10 min av 60 blir alltså prick 0.12 ? . Men om jag nu misslyckas vad kan hända? Är det så att kolven kan smälla rakt in i ventilerna om det blir fel ? :confused:

en annan sak jag märke! jag hade ju precis köppt hojen och när jag ksulle byta olja så ran det bara ut ca 3 dl kolsvart olja hur hojen. Det kändes inge vidare med tanke på att det stodi manualen att det skulle finnas en liter. Hur mkt olja brukar hojen dra på 10 timmars körning ?

Skulle jag få ut 3dl precis efter jag köpt hojen så skulle jag riva för att gå igenom motorn minutiöst! Tänk dig, 1 liter.. det är redan lite det. 3dl! Det är typ ingenting, enligt min mening måste din motor tagit skada, oavsett hur mycket eller lite du kört. :(
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top