Ventilproblem efter isärplockning, Husky 610

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Glad i hågen efter att ha fått hem ett portat topplock (Anders Brink) så började jag i igår att sätta ihop hela kalaset igen. Bytte även en liten rolig sak kallad cylinderfotspackning mot en tunnare (ca. hälften) för att få ökad kompression.

Nåja, efter att ha haft sönder ett tiotal verktyg och fått leda in hojen till en verkstad för att spänna toppbultarna fick jag äntligen ihop skiten så att det gick o dra runt. Märk av min förvåning när allt gick lätt och smidigt utan missljud! Wohoo bara att sätta ihop resten då alltså :näsblod ! Passade även på att starta den i en nanosekund för att se om tändningen gick. Jomen, allt funka perfa men lät lite utan avgassystem :)

Så efter ytterligare några timmars mekande sitter nu tanken på plats, nyställda ventlier och förknasaren är full med bensin. Bara kåporna som fattas sen bär det iväg! På med tändningen, friläge, dödknapp AV och "start".... den går fan ta mig igår igen!! :yoparty MED ETT JÄVLA VENTILKNACK SOM LÅTER VÄRRE ÄN NÅT JAG NÅNSIN HÖRT! :gnissla Låter som att det kommer från avgassidan och bara därifrån, KNACK istället för knack-knack lixom och just nu vill jag nog helst gräva ner mig nånstans... snälla kan någon hjälpa mig? Kan det ha med kamkedjestreckaren att göra? Den är automatisk och jag förstår mig inte på den, har pillat isär men pillat ihop. VAD GÖRA?

EDIT: Har varit ute i garaget då jag kom på att ljudet lät väldigt bekant och egentligen inte ventilrelaterat. Döm av min förvåning när jag efter att ha startat den varvar upp lite och då FÖRSVINNER ljudet! :huvet Själkvklart dock enbart på höga varv, på lägre är det där och knackar helvete igen.

Vad som genererar detta är den underbara autodekompen, en liten fjäderstyrd tyngd som lyfter avgasventilerna på ett finurligt sätt på extremt låga varv. På högre varv flyttar sig tyngden av kamaxelns rotation och påverkar inte ventilerna mer. Nu hade jag väldigt kul när jag skulle sätta ihop denna mekanism då jag även bytte kamaxellager men såg Verkligen till att allt satt ihop som det skulle igen! En sak jag dock inte vet är om fjädern ska roteras ett varv eller två innan den monteras kanske? Vet inte om nån förstår vad jag menar men får väl hoppas på er visdom istället :)
 
Last edited:
Ingen som kan svara på mitt problem? Hur fungerar en automatisk kamkedjesträckare, måste man ställa in den när man ändrar på kedjans längd?
 
Det brukar vara en fjäder som trycker på axel med "hack" i. När kedjan blir slak hoppar axeln ut ett hack så att den spänner mer.
Ta bort den och titta på konstruktionen så ser du hur den funkar.
(Möjligt att den inte räcker till nu.)
 
Justerat kamtiderna?

Tänkte på en sak.....vet inte om din Husky har samma som Husaberg men men......

Om du ändrar på packningen mellan cyllen och blocket blir ju kamkedjan för kort eller för lång beroende på om du tar en tjockare eller tunnare packn. Ventilspelet på min Husa ska vara 0.10mm på avgas/insug och då finns inte mycket "spel" på kedjelängd innan det blir problem. Troligtvis så är du nära kolven nu och autodecompen gör kanske att ventilerna tar i kolven när den är aktiv.

J
 
VR-8 skrev:
2333339 Tänkte på en sak.....vet inte om din Husky har samma som Husaberg men men......

Om du ändrar på packningen mellan cyllen och blocket blir ju kamkedjan för kort eller för lång beroende på om du tar en tjockare eller tunnare packn. Ventilspelet på min Husa ska vara 0.10mm på avgas/insug och då finns inte mycket "spel" på kedjelängd innan det blir problem. Troligtvis så är du nära kolven nu och autodecompen gör kanske att ventilerna tar i kolven när den är aktiv.

J

Så du menar att jag ska ställa in kamtiderna? Har ingen aning om hur man gör det, det övre drevet är iaf inte ställbart. Ventilerna har 0.05mm i spel på både insug/avgas om det har någon betydelse, men saken är den att denna motor hade 9:1 i kompression innan jag bytte packning, nu lär den ha mer dvs "vanligt" mkt och jag fick tipset att byta packningen av en husqvarnaexpert. Så att de skulle ta i kolven UTAN att jag har gjort något annat fel är nog inte så troligt. Om någon fortfarande vill förklara för mig hur min kedjestäckare fungerar är ni välkomna, för jag kan inte fatta, varken nu eller när jag har den i handen :)
 
Har nu varit ute och plockat isär kamkedjestreckaren utan resultat. Det är en steglös modell med en skruv som man nollställer streckaren med. Detta gjorde jag innan jag satte igång motorn i TDC och det hjälpte antagligen föga. Det verkar som att glappet är enorm i kedjan nu när jag kollar och frågan är då var man får tag på en manuell sträckare? Går det bra att fulmeka ihop en själv med lite brickor muttrar och en bult?
 
Bumpar igen då jag måste göra en update: fick ordning på autodekompen så den inte låter utav helvete längre, skönt :) Jag orkade inte med kamkedjesträckaren så jag byggde en egen manuell, spänner nu som den ska. MEN sjävklart, det hörs fortfarande ett "svagt" tickande. Låter inte som stort spel i ventilerna utan snarare ventil-mot-kolv knack :brinnerup

Hur avgör man om det är ventilerna som tar i kolven utan att riva igen och KAN jag säger KAN man köra vidare så det "slits" bort haha? :tomten Jag orkar verkligen inte med nånting just nu, vill bara köra...
Å andra sidan är det kanske jag som inbillar mig, slänger upp en mp3 senare så ni kan lyssna om jag pallar. Förutom allt det här så är hojen extremt lättstartad nu och verkar gå precis som den ska de få sekunder jag haft igång den.
 
Känns som att du skruvar utan att veta vad du gör:va

Har du bytat cylinderfotspackning påverkar det kamkedjan. Det påverkar även avståndet mellan ventil och kolv. Detta ska kontrollmätas med en bit lödtenn, så att det inte är för lite. Skulle tro att du behöver ca 1,2 mm för att vara safe. Ditt ventilspel är i minsta laget, förutsatt att du mätt korrekt. Vad är det för hoj?
 
Nr:18 skrev:
2333993 Känns som att du skruvar utan att veta vad du gör:va

Har du bytat cylinderfotspackning påverkar det kamkedjan. Det påverkar även avståndet mellan ventil och kolv. Detta ska kontrollmätas med en bit lödtenn, så att det inte är för lite. Skulle tro att du behöver ca 1,2 mm för att vara safe. Ditt ventilspel är i minsta laget, förutsatt att du mätt korrekt. Vad är det för hoj?

Jag vet aldrig vad jag gör :D

Jag glömde bort att mäta det där spelet, ett dumt misstag nu i efterhand... Hojen är en Husqvarna TE610E -99 och jag har den koll jag behöver. 0.05mm ska det vara på både insug och avgas.

EDIT: Håller på o lär mig skulle det vara istället för "vet inte vad jag gör" :hihi
 
Hmmmm.............

Eftersom du har bytt till en tunnare packning så blir kamkedjan för "lång" så att säga. Ventilernas öppnande/stängande sker senare i förhållande till veven/kolven. Förhållandet mellan insug och avgas är fast tror jag eftersom du har en(1st) kam, men "klockslaget" då ventilerna ska öppna/stänga är ändrat pga du bytt till tunnare packning.

Kompressionsförhållandet är ändrat med din packning men även "cylindertrycket" pga du omedvetet ändrat kamtiderna. Cylindertrycket kan man ändra med olika lobcenters och duration på kammarna, men det är nog lite överkurs just nu.

Läs på lite till om detta och du förstår...

J
 
VR-8 skrev:
2334653 Hmmmm.............

Eftersom du har bytt till en tunnare packning så blir kamkedjan för "lång" så att säga. Ventilernas öppnande/stängande sker senare i förhållande till veven/kolven. Förhållandet mellan insug och avgas är fast tror jag eftersom du har en(1st) kam, men "klockslaget" då ventilerna ska öppna/stänga är ändrat pga du bytt till tunnare packning.

Kompressionsförhållandet är ändrat med din packning men även "cylindertrycket" pga du omedvetet ändrat kamtiderna. Cylindertrycket kan man ändra med olika lobcenters och duration på kammarna, men det är nog lite överkurs just nu.

Läs på lite till om detta och du förstår...

J


Jag är full medveten om vad jag sysslar med, läser till maskiningenjör så jag har tom den teoretiska biten klar för mig :) Ibland verkar jag dum bara, men behöver hjälp. Enligt säkra källor skulle jag bara kunna byta packning och köra vidare med högre komp utan fler ingrepp men det har visat sig lite mer komplicerat än så.Trodde inte kedjan skulle bli så mkt slakare av en 0.4mm tunnare packning, men allt verkar ha påverkats.

Frågan är: vad ska jag göra?
 
Last edited:
Back
Top