Nexor
Full gas, mera ras?
Glad i hågen efter att ha fått hem ett portat topplock (Anders Brink) så började jag i igår att sätta ihop hela kalaset igen. Bytte även en liten rolig sak kallad cylinderfotspackning mot en tunnare (ca. hälften) för att få ökad kompression.
Nåja, efter att ha haft sönder ett tiotal verktyg och fått leda in hojen till en verkstad för att spänna toppbultarna fick jag äntligen ihop skiten så att det gick o dra runt. Märk av min förvåning när allt gick lätt och smidigt utan missljud! Wohoo bara att sätta ihop resten då alltså
! Passade även på att starta den i en nanosekund för att se om tändningen gick. Jomen, allt funka perfa men lät lite utan avgassystem
Så efter ytterligare några timmars mekande sitter nu tanken på plats, nyställda ventlier och förknasaren är full med bensin. Bara kåporna som fattas sen bär det iväg! På med tändningen, friläge, dödknapp AV och "start".... den går fan ta mig igår igen!!
MED ETT JÄVLA VENTILKNACK SOM LÅTER VÄRRE ÄN NÅT JAG NÅNSIN HÖRT!
Låter som att det kommer från avgassidan och bara därifrån, KNACK istället för knack-knack lixom och just nu vill jag nog helst gräva ner mig nånstans... snälla kan någon hjälpa mig? Kan det ha med kamkedjestreckaren att göra? Den är automatisk och jag förstår mig inte på den, har pillat isär men pillat ihop. VAD GÖRA?
EDIT: Har varit ute i garaget då jag kom på att ljudet lät väldigt bekant och egentligen inte ventilrelaterat. Döm av min förvåning när jag efter att ha startat den varvar upp lite och då FÖRSVINNER ljudet!
Själkvklart dock enbart på höga varv, på lägre är det där och knackar helvete igen.
Vad som genererar detta är den underbara autodekompen, en liten fjäderstyrd tyngd som lyfter avgasventilerna på ett finurligt sätt på extremt låga varv. På högre varv flyttar sig tyngden av kamaxelns rotation och påverkar inte ventilerna mer. Nu hade jag väldigt kul när jag skulle sätta ihop denna mekanism då jag även bytte kamaxellager men såg Verkligen till att allt satt ihop som det skulle igen! En sak jag dock inte vet är om fjädern ska roteras ett varv eller två innan den monteras kanske? Vet inte om nån förstår vad jag menar men får väl hoppas på er visdom istället
Nåja, efter att ha haft sönder ett tiotal verktyg och fått leda in hojen till en verkstad för att spänna toppbultarna fick jag äntligen ihop skiten så att det gick o dra runt. Märk av min förvåning när allt gick lätt och smidigt utan missljud! Wohoo bara att sätta ihop resten då alltså


Så efter ytterligare några timmars mekande sitter nu tanken på plats, nyställda ventlier och förknasaren är full med bensin. Bara kåporna som fattas sen bär det iväg! På med tändningen, friläge, dödknapp AV och "start".... den går fan ta mig igår igen!!


EDIT: Har varit ute i garaget då jag kom på att ljudet lät väldigt bekant och egentligen inte ventilrelaterat. Döm av min förvåning när jag efter att ha startat den varvar upp lite och då FÖRSVINNER ljudet!

Vad som genererar detta är den underbara autodekompen, en liten fjäderstyrd tyngd som lyfter avgasventilerna på ett finurligt sätt på extremt låga varv. På högre varv flyttar sig tyngden av kamaxelns rotation och påverkar inte ventilerna mer. Nu hade jag väldigt kul när jag skulle sätta ihop denna mekanism då jag även bytte kamaxellager men såg Verkligen till att allt satt ihop som det skulle igen! En sak jag dock inte vet är om fjädern ska roteras ett varv eller två innan den monteras kanske? Vet inte om nån förstår vad jag menar men får väl hoppas på er visdom istället

Last edited: