Ventiljustering

Gick med
17 May 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
Ventiljustering,

Dags för stora servicen,. Det jag undrar över är, hur många som har behövt justera ventilerna då det varit dags.
En del som har lämnat in sin hoj har betalt 2-3000kr för servicen men inte har det behövts justeras? :confused:
Så vad gör man? När skall man återkomma igen för att checka ventilerna om det blivit någon förändring? Menar, han gjorde ju inget arbetet men ändå tar firman betalt som om arbetet var utfört..
Låter f-n vansinnigt att betala så jäkla mycket cash för inget jobb.. :gnissla
 
Last edited:
Fick bra pris hos MC centralen,...
Om han endast skall öppna och cheka, oavsätt vad han skall göra så är det 1500kr.
Pratade även med Billy men han har inte återk. än. Tror inte han blir billigare.

Funderar om jag skall göra det själv men det är alltid ett PLUS att ha det i boken.
 
Last edited:
Fick bra pris hos MC centralen,...
Om han endast skall öppna och cheka, oavsätt vad han skall göra så är det 1500kr.
Pratade även med Billy men han har inte återk. än. Tror inte han blir billigare.

Funderar om jag skall göra det själv men det är alltid ett PLUS att ha det i boken.

PM kommer...
 
Kan berätta att jag nu fått ett riktigt bra pris för ventiljustering och någon jag har bra förtroende för och många bra rekomendationer.

Billy´s MC i Askersund. Kommer få tid om ca. 2-3veckor.

Men fortfarande kvarstår frågan. Hur skall man göra med själva service frågan om dom i 2400mila servicen inte behöver justeras, vad då?
Är det vettigt och vänta tills den gått 4800mil eller ska man göra det tidigare?
Många Honda åkare har sällan behövt justera ventilerna, någon som gjort det tidigare? Undrar hur ni gjort.
 
I boken står det väl endast ventilcheck? Serva efter bok på en hoj utan garanti, de pengarna är väl att slänga i sjön!?
När du lämnar in den fråga han då, här får du nog endast chansningar.
 
I boken står det väl endast ventilcheck? Serva efter bok på en hoj utan garanti, de pengarna är väl att slänga i sjön!?
När du lämnar in den fråga han då, här får du nog endast chansningar.

Visst kan det vara så "pengar i sjön" men visst är det ett plus om t ex. du skulle köpa en hoj och att det hade det i boken, lite trygghet i bakfickan.
 
Jag personligen bryr mig inte, skulle endast bry mig om det är garanti kvar på hojen, kvitto och en ägare som känns rätt.
Många med servicebok går bara där efter och knappt vet hur man tankar hojen.
 
Ja nu har jag ändå fått bra pris på det så det får checkas eller justeras, orkar inte gräva mig igenom och eventuellt göra ngt fel och betal dyrt i mitten av sesongen... Låter specialisten göra sitt jobb.


Service, såg på blocket Castrol R4 olja, man kan endast beställa minst 10 liter, någon som vill joina mig och dela på leveransen?
100kr litern
 
Last edited:
Ja nu har jag ändå fått bra pris på det så det får checkas eller justeras, orkar inte gräva mig igenom och eventuellt göra ngt fel och betal dyrt i mitten av sesongen... Låter specialisten göra sitt jobb.


Service, såg på blocket Castrol R4 olja, man kan endast beställa minst 10 liter, någon som vill joina mig och dela på leveransen?
100kr litern

R4 e väl castrols helsyntetolja va??
Vet att teorierna går isär men ska du verkligen köra på helsyntetisk raceolja i din 929á??:va

Och angående ventilchecken vid 2400 mila servicen så är det ovanligt med justering på hyndorna. Har du ringt ut till Ribboda Mc. Bra priser och duktigt mek.
 
Last edited:
kan du meka lite?
Isånna fall kan du kolla ventilerna själv.
Det är piss enkelt! SKaffa en verkstadsbok som du laddar ner i pdf format här på sporthoj, sen köper du ett bladmått och lysfter ventilkåpan och börjar mäta.
Om det felar någonstans så lämnar du in skiten. :tummenupp
/mvh jonas
 
kan du meka lite?
Isånna fall kan du kolla ventilerna själv.
Det är piss enkelt! SKaffa en verkstadsbok som du laddar ner i pdf format här på sporthoj, sen köper du ett bladmått och lysfter ventilkåpan och börjar mäta.
Om det felar någonstans så lämnar du in skiten. :tummenupp
/mvh jonas

fan låter hojen fint så skit i ventiljustering ett tag till eller?
 
kan du meka lite?
Isånna fall kan du kolla ventilerna själv.
Det är piss enkelt! SKaffa en verkstadsbok som du laddar ner i pdf format här på sporthoj, sen köper du ett bladmått och lysfter ventilkåpan och börjar mäta.
Om det felar någonstans så lämnar du in skiten. :tummenupp
/mvh jonas

Boken finns, funderar på att göra det faktiskt. har fixat lite mer plats till hojen på Tybblegatan :)
Jag kommer plocka ner pipan oxå så lämnar jag över den till dig :tummenupp

R4 e väl castrols helsyntetolja va??
Vet att teorierna går isär men ska du verkligen köra på helsyntetisk raceolja i din 929á??:va

Och angående ventilchecken vid 2400 mila servicen så är det ovanligt med justering på hyndorna. Har du ringt ut till Ribboda Mc. Bra priser och duktigt mek.


Har tagit mig tid i tre dagar och bläddra igenom oljetråden och det var inte lätt. Ingen kan säga det ena eller andra..
Vad jag vet så kostar den mycket och skall vara bra men säg gärna vad du använder och om det är billigare variant så kör nog jag på det oxå. Är trött av att inte kunna ta beslut om vilken jag skall ha..
Nu är det MOTUL i den...
Ribboda, var dyrast. Billy skulle fixa det för bra pris.
 
Last edited:
Boken finns, funderar på att göra det faktiskt. har fixat lite mer plats till hojen på Tybblegatan :)
Jag kommer plocka ner pipan oxå så lämnar jag över den till dig :tummenupp




Har tagit mig tid i tre dagar och bläddra igenom oljetråden och det var inte lätt. Ingen kan säga det ena eller andra..
Vad jag vet så kostar den mycket och skall vara bra men säg gärna vad du använder och om det är billigare variant så kör nog jag på det oxå. Är trött av att inte kunna ta beslut om vilken jag skall ha..
Nu är det MOTUL i den...
Ribboda, var dyrast. Billy skulle fixa det för bra pris.

JAg körde Motul 5100 i min 954á och kommer att göra det i min cbr1000rr oxå.
Det är motuls delsyntet. Tycker du kan köra delsyntet i din skönhet.
Bra val av hoj där, 929án e en stryktålig evighetsmaskin:tummenupp
 
JAg körde Motul 5100 i min 954á och kommer att göra det i min cbr1000rr oxå.
Det är motuls delsyntet. Tycker du kan köra delsyntet i din skönhet.
Bra val av hoj där, 929án e en stryktålig evighetsmaskin:tummenupp

Upplever du ngt konstigt med kopplingen eller att det låter extra mycket från ventilerna?
Castrol GPS, vad tycker du om den? Carlbarks har mässa och säljer denna väldigt billigt. Dom trycker in den i alla hojar tydligen, samma sak gör Ribboda...
 
Upplever du ngt konstigt med kopplingen eller att det låter extra mycket från ventilerna?
Castrol GPS, vad tycker du om den? Carlbarks har mässa och säljer denna väldigt billigt. Dom trycker in den i alla hojar tydligen, samma sak gör Ribboda...

DUkan just få kopplingsproblem om du väljer en helsyntet. Kopplingen kan börja slira. Det du upplever som ventilljud i din 929á e förmodligen avgasventilen som låter. Samma på min förra hoj, alltså 954án vilket e helt normalt. Reagerade på det när jag hade min 954.
Gps-oljan är Castrols delsyntet. Har inte kört på den men den lärväl funka.:)
 
Var ute åkte fick slirande koppling åkte förbi Carlbarks tog en kaffe, rulla ut hojen med Castrol Gps, sen betta den igen.
Mer vet jag inte om den, kan inte vara kass då många använder den.
 
om ribboda använder den så funkade den inge vidare till min gammel gixxer.
Slirade mkt med den oljan, R4an rockar därimot, motorn blev faktiskt tystare och känndes snabbare.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top