Ventiljustering, tollerans fråga

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
CBR 600 -96 ~6500mil.

In; 0,13-0,19

0,10 går lätt in på alla, 0,15 går in på 1.

Ut; 0,19-0,25

0,20 går in på alla.

Mätte med nockarna rakt upp(?)

Spelet ligger i underkant på utsidan och i underkant ( kanske lite under?) på insidan.
Eftersom jag bara har bladmått på 0,05mm så kan jag inte mäta bättre.

Blir spelet större eller mindre? Eller är det inviduellt?

Frågan är alltså om jag ska justera eller inte.
Tips ideer, förslag eller synpunkter mottages gärna! :tummenupp

AndersJohansson skrev:
2601531 CBR 600 -96 ~6500mil.

In; 0,13-0,19

Ut; 0,19-0,25

0,20 går in på alla.

Spelet ligger i underkant på utsidan och i underkant ( kanske lite under?) på insidan.

Det borde inte vara några problem att köra en säsong till och sedan kolla igen efter 1000 mil eller något sådant. När 010 går in lätt ligger du ändå väldigt nära specad undre gräns, 013. På sikt kommer spelen att minska ytterligare, men om det mot förmodan går så snabbt att det blir 0-spel på någon insugsventil innan nästa koll kommer du att märka att hojen blir svårstartad men sedan går bra när den är varm. I det läget måste du justera till rätt spel. Avgasarna ligger ju redan bra och kommer inte att gå ner sig innan du blir varnad m h a insugsventiler som ligger på.

När motorn är varm ökar spelen, det är därför det är viktigt att motorn är kall när man mäter för att säkerställa att inga ventiler har för små spel i något läge.

Sydney skrev:
2601550 Det borde inte vara några problem att köra en säsong till och sedan kolla igen efter 1000 mil eller något sådant. När 010 går in lätt ligger du ändå väldigt nära specad undre gräns, 013. På sikt kommer spelen att minska ytterligare, men om det mot förmodan går så snabbt att det blir 0-spel på någon insugsventil innan nästa koll kommer du att märka att hojen blir svårstartad men sedan går bra när den är varm. I det läget måste du justera till rätt spel. Avgasarna ligger ju redan bra och kommer inte att gå ner sig innan du blir varnad m h a insugsventiler som ligger på.

När motorn är varm ökar spelen, det är därför det är viktigt att motorn är kall när man mäter för att säkerställa att inga ventiler har för små spel i något läge.

Hmm, tänkte väl nåt liknande själv men alltid bra att få höra vad andra tycker/tänker :tummenupp

Intervallen är på 2400mil och eftersom jag rycker i lumpen nästa år så blir det nog <1000

AndersJohansson skrev:
2601531 CBR 600 -96 ~6500mil.

In; 0,13-0,19

Ut; 0,19-0,25

0,20 går in på alla.

Hej du.
Ventilspel mäts med vevaxeln på T-märket om du vill ha det riktigt bra.
Finns innanför tändkåpan, alternativt bakom en insex-plugg i samma kåpa.
Kolla i en verkstadshandbok för rätt utförande,,,då blir det rätt.
"Nockerna rakt upp",,för all del,,men blir inte helt rätt,,;-)
Hälsar Frostie.

Sydney skrev:
2601550 Det borde inte vara några problem att köra en säsong till och sedan kolla igen efter 1000 mil eller något sådant. När 010 går in lätt ligger du ändå väldigt nära specad undre gräns, 013. På sikt kommer spelen att minska ytterligare, men om det mot förmodan går så snabbt att det blir 0-spel på någon insugsventil innan nästa koll kommer du att märka att hojen blir svårstartad men sedan går bra när den är varm. I det läget måste du justera till rätt spel. Avgasarna ligger ju redan bra och kommer inte att gå ner sig innan du blir varnad m h a insugsventiler som ligger på.

Hej där.
" når motorn blir varm ökar (????) spelen",,,ÖHHH
Jaså,,då borde man väl ha 0-spel när den är kall,,eller??:va
Är ju självklart tvärtom,,spelet minskar,,,det är ju därför man skall ha ett spel!!!!
Frostie.

Last edited:
turbobiker44 skrev:
2602616 Hej du.

Har du lust att förklara vad skillnaden blir om man mäter med nockarna rakt upp mot att ha vevaxeln mot T-märket? Varför är det mer rätt menar jag?

IN 0.13 - 0.19
Om du bara får in 0.15 på en av ventilerna så ska du nog kolla mer noggrant.
För stort spel skadar aldrig motorn, men den skramlar mer och går sämre.
För litet spel ökar risken för att bränner ventiler och säten. Man ska ALLTID ställa ventiler med kall motor!

Om du köper t ex Biltemas tumbladmått så får du in fler kontrollpunkter i intervallet. T ex är 0.005" = 0.127 mm, dvs 3 my från minsta mått.
Det finns bladmått med 0.01 mm intervall, men de satserna är ganska dyra.

turbobiker44 skrev:
2602616
.......

Hej där.
" når motorn blir varm ökar (????) spelen",,,ÖHHH
Jaså,,då borde man väl ha 0-spel när den är kall,,eller??:va
Är ju självklart tvärtom,,spelet minskar,,,det är ju därför man skall ha ett spel!!!!
Frostie.

Jag skulle nog inte ta gift på att det "självklart är tvärtom", men du kanske har mätt ventilspel på kall/varm motor och vet att det stämmer som du säger? Jag antar att spelet måste öka med temperaturen av den enkla anledningen att aluminium har ca 5 ggr större termisk koefficient än stål. Med tanke på att topplocket i detta fall antas vara av aluminium så kommer toppens utvidgning att dels dra ner ventilen, dels lyfta upp kamaxeln, betydligt mer än vad ventilen ökar i längd p g a värme. När det gäller insugsventiler skulle jag bli mycket förvånad om detta inte stämmer. På avgassidan är det lite annorlund eftersom delar av avgasventilen blir varmare än topplocket. Vem av dessa som vinner den termiska kapplöpningen och ökar mest i dimension där kan nog variera inbördes och t o m vara nästan konstant vid vissa effektuttag , men det finns ju marginal för att spelet på avgassidan kan få minska under extrem belastning eftersom grundspelet är större än på avgassidan.

Sydney skrev:
2602651 Jag skulle nog inte ta gift på att det "självklart är tvärtom", men du kanske har mätt ventilspel på kall/varm motor och vet att det stämmer som du säger? Jag antar att spelet måste öka med temperaturen av den enkla anledningen att aluminium har ca 5 ggr större termisk koefficient än stål. Med tanke på att topplocket i detta fall antas vara av aluminium så kommer toppens utvidgning att dels dra ner ventilen, dels lyfta upp kamaxeln, betydligt mer än vad ventilen ökar i längd p g a värme. När det gäller insugsventiler skulle jag bli mycket förvånad om detta inte stämmer. På avgassidan är det lite annorlund eftersom delar av avgasventilen blir varmare än topplocket. Vem av dessa som vinner den termiska kapplöpningen och ökar mest i dimension där kan nog variera inbördes och t o m vara nästan konstant vid vissa effektuttag , men det finns ju marginal för att spelet på avgassidan kan få minska under extrem belastning eftersom grundspelet är större än på avgassidan.

Man kan vara lite empirisk också: En kall motor har mer ventilslammer än en varm, alltså minskar ventilspelet när motor blir varm.
Och som tidigare nämnts: Alltför små ventilspel är skadligare än för stora.

G-L skrev:
2602674 Man kan vara lite empirisk också: En kall motor har mer ventilslammer än en varm, alltså minskar ventilspelet när motor blir varm.
Och som tidigare nämnts: Alltför små ventilspel är skadligare än för stora.

Mina hojar har mer hörbart ventilslammer när de är varma än vid start. Men det finns mycket annat i maskinen som rasslar mer när den är kall än varm, kamdrivning, kolvspel, koppling etc.

Förmodligen ingen ide med alltför små intervall mellan bladmåtten. Skulle bli oerhört
förvånad om vi alla mätte likadant, dvs. tror mätfelet är större än .01 mm.

Tror inte heller att motorn kräver så exakta spel som tillv. anger. Om .10 är angiven gräns så
tål den nog .09 oxå.

Så för mig duger .05 mm intervall. Jag höftar däremellan.
/u

Kollade nyss hur venstilspelet ändras på kall/varm motor på Blackbirden. På insugssidan ökade spelet med drygt 0,05 mm när motorn blev uppvärmd. Spelet på avgassidan ökade också men inte lika mycket.

Edit: se även http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120405 där en hoj knasar kall p g a ventiler som ligger på, men sedan går OK varm när det blir lite ventilspel.

Last edited:
Vad som händer med ett för litet spel med en kall motor är att ventilen värms upp först och förlängs vilket gör spelet till noll medans övriga delar så sakteliga värms upp och gör spelet större igen.

ulf_lundin skrev:
2602926 Förmodligen ingen ide med alltför små intervall mellan bladmåtten. Skulle bli oerhört
förvånad om vi alla mätte likadant, dvs. tror mätfelet är större än .01 mm.

Tror inte heller att motorn kräver så exakta spel som tillv. anger. Om .10 är angiven gräns så
tål den nog .09 oxå.

Så för mig duger .05 mm intervall. Jag höftar däremellan.
/u

Personligen föredrar jag att använda bladmått där man har 0,005 för att slippa höfta då 0,10 går lätt men 0,15 inte ens nästan går i. Detta är kanske overkill i gatmotorer men bra för att upptäcka ventiler som håller på att ge sig i racemotorer.

turbobiker44 skrev:
2602616 Hej du.
Hälsar Frostie.

Tänkte göra det från början också men bulten var anningen rund och hade bara 12-kants nycklar hemma. Ska försöka få tag på en 6-kant i veckan.

Hur påverkas spelet "T-märkt" mätning jmf "nockarna upp"?

@Sydney
Intressant tråd :tummenupp

Det hela går ut på att ventilen nånstans ska ha rek spel, och ingenstans större spel.
Varje enskild ventil är stängd ca 2/3 av tiden. Och 'nock upp' är mitt i det intervallet,
så det funkar förstås utmärkt. Att man väljer öd beror bara på att man då kan ställa alla
ventiler på samma cylle samtidigt. Men det finns flera strategier för att kolla/ställa
alla ventiler på en mångcylindrig motor så snabbt o enkelt som möjligt.
/u

ulf_lundin skrev:
2607353 Det hela går ut på att ventilen nånstans ska ha rek spel, och ingenstans större spel.
Varje enskild ventil är stängd ca 2/3 av tiden. Och 'nock upp' är mitt i det intervallet,
så det funkar förstås utmärkt. Att man väljer öd beror bara på att man då kan ställa alla
ventiler på samma cylle samtidigt. Men det finns flera strategier för att kolla/ställa
alla ventiler på en mångcylindrig motor så snabbt o enkelt som möjligt.
/u

Jag har upptäckt att jag får lite olika spel när jag mäter på olika delar av 2/3-intervallet du beskriver. Borde spelet vara precis samma oavsett var jag mäter, och vad kan skillnaderna bero på? "Orunda" kamaxlar? Dom ser inte nämnvärt slitna ut.

Apotekarmått!

Mina gamla enkelkamshondor har 005 på insug och 008 på avgas.
Jag har aldrig förstått, och heller ej fått förklarat av den kamtillverkare jag talat med, VARFÖR moderna ohc-motorer skall ha så sjukt stora spel, långt över 010 och uppemot 020.

Ramperna gissar en del, men tittar man på rampen (kamkurvans start och slutfas som tar upp spelet anm.) så ser de inte annorlunda ut på moderna kammar än på gamla.
Således "förlorar" man en massa duration och en del lyft, vilket kan omsättas till prestanda.

Innan någon gett ett verkligt motiverande svar på detta så kommer jag alltid lägga insug iaf på lägsta värde av toleransintervallet.
Det kan jag göra då jag kollar ofta, och de hojar man har gjort så på går oxå märkbart bättre.

Enda anledningen till sjukt stora spel som jag ser det är att fabriken vill ha både hängslor och livrem vad avser brända ventiler och långa serviceintervall.
Och att det skulle bero på att de har längre duration än gamla kammar tror jag inte heller på, för det har de inte.
Och ville man ha kortare, så justerar man inte det med spelet, då slipar man en annan profil.

På Honda, Suzuki och (ingen egen erf av Yamma) Yamaha så har de mekar på vissa verkstäder jag talat med sagt att dessa märken inte lider av sjunkande säten eller annat som får spelen att ändra sig.
Har man justerat spelen EN gång sen går de (nästan) livet ut, men endast marginell förändring, så länge inget (annat) otrevligt i kammekanismen inträffar.
Kawa däremot har en tendens på vissa modeller till sjunkande säten och eller sönderslagna ventiltallrikar vilket leder till 0-spel i slutändan om inte justering utförs enligt rek. serviceintervall.

PacMan skrev:
2607885 Jag har upptäckt att jag får lite olika spel när jag mäter på olika delar av 2/3-intervallet du beskriver. Borde spelet vara precis samma oavsett var jag mäter, och vad kan skillnaderna bero på? "Orunda" kamaxlar? Dom ser inte nämnvärt slitna ut.
Hur stora skillnader har du hittat, på ett ungefär ?
Ramperna omfattar ju ett antal grader (kommer inte ihåg 20-30 ?) så är du i närheten av
loben märks dom förstås. Jag har profilmätt några kammar m klocka men kan inte
påminna mig att jag sett några konstigheter på bascirkeln. Däremot drar jag mig till minnes
att jag läst att kammar kan bli 'kantiga' vid slipningen, alltså lite som ett polygontåg
av raka linjer istf en mjuk kurva. Kanske nåt sånt du sett ?

Men om variationerna är små (jämfört m ventilspelet) så ligger iaf ventilen mot sätet
hela tiden och då borde allt vara ok.

Jag ska titta hemma på några sparade kamprofiler om det här med rampens storlek.
Vanligen anges ju durationen vid t.ex. .5, 1 el 1.25 mm lyft, så det tar ju några grader
innan oxå rampen är slut. För kamtimingsändamål anges ibland öpningstiderna
vid 3 mm lyft.

Men t.ex. en 290 gr kam + säg 2*30gr ramper så blir bascirkeln 720 - 290 - 2*30 = 370 gr.
Då är bascirkeln närmare 1/2 varv än 2/3 som jag högg till med ovan.
Men, som sagt, jag ska titta efter.
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!