Ventiljustering, tollerans fråga

ulf_lundin skrev:
2608019 Hur stora skillnader har du hittat, på ett ungefär ?
Ramperna omfattar ju ett antal grader (kommer inte ihåg 20-30 ?) så är du i närheten av
loben märks dom förstås.

Det var la nåt år sedan jag justerade spelen sist, men med bladmåttet jag hade kunde jag bara mäta i 0.05 mm steg, och det kan kanske ha varit 0.03-0.05 mm skillnad gissar jag. Jag mätte inte direkt i närheten av loberna heller. Jag blev fundersam när det stod i Haynes-boken att jag bara behövde vrida veven till 2 olika lägen för att kolla alla spelen, men att spelet på en ventil var lite olika beroende på var på varvet jag var lixom. :va

PacMan skrev:
2608527Jag blev fundersam när det stod i Haynes-boken att jag bara behövde vrida veven till 2 olika lägen för att kolla alla spelen, men att spelet på en ventil var lite olika beroende på var på varvet jag var lixom. :va

Dvs, så himla pissnoga är det inte - huvudsaken det ÄR spel, helst över minimum angivet spel.

Hittade en uppmätning av en steg 1 kam till XR600 (WB1652). Den visade sig ha bredare
ramp än jag kom ihåg. Ca 50 gr ramp ner från .5 mm lyft till < .1 mm.
Så 'idiotdurationen' m .1 mm lyft blir ca 410 gr. (Mer riktig duration är ca 260 gr v 1 mm lyft).

Så jag får uppenbarligen ändra mig ang. gradtalet för HELT stängd ventil, 1/3 av varvet
närmare sanningen än 2/3.:rodnar
/u

ulf_lundin skrev:
2609041 Hittade en uppmätning av en steg 1 kam till XR600 (WB1652). Den visade sig ha bredare
ramp än jag kom ihåg. Ca 50 gr ramp ner från .5 mm lyft till < .1 mm.
Så 'idiotdurationen' m .1 mm lyft blir ca 410 gr. (Mer riktig duration är ca 260 gr v 1 mm lyft).

Så jag får uppenbarligen ändra mig ang. gradtalet för HELT stängd ventil, 1/3 av varvet
närmare sanningen än 2/3.:rodnar
/u

Äh! Inget att gråta över, det var roligt att se dig klura dig fram till det! :lol

Vi kan enas om att "nock upp" iaf är det idiotsäkraste sättet att ställa ventiler, jag skiter fullständigt i om jag får vrida några fler varv på motorn än snitsarna, för med rejäla trimkammar så kommer man lite väl nära ramperna om man ska stajla med få varv vid ställandet.

Och vi kan oxå enas om att ventilspelen är rätt stora, vilke gör att så länge man har ett spel är det oftast ok.

Har nu fått tag på bladmått.

Mätt, 0,13 gick in på alla in utom på fyran där 0,12 gick in.
Tyckte in att det gick ganska lätt, hade 0,10+0,03 blad, 0,03 böjde sig ganska lätt. (Tryckte löst mao)

Lyckades även få upp den där rackarns skruven med 6-kant nyckeln så jag följde Haynes till punkt och pricka.

Tänker inte justera 2 ventiler som dessutom ligger riktigt nära.
Blir den svårstartad kall får jag skruva, annars blir det väl att kolla igen nästa höst.

Tack för all hjälp :tummenupp

AndersJohansson skrev:
2601531 CBR 600 -96 ~6500mil.

Ut; 0,19-0,25

0,20 går in på alla.
:tummenupp

Eh, ja. En 0,20 går in om du har 0,40 spel! Men jag antar att du har mätt 0,25 eller åtminstånde 0,30 stopp.

AndersJohansson skrev:
2616004 Det där hängde jag inte ritkigt med på. Utveckla gärna.
Veta att .2 går in är ju inte tillräckligt. Den går ju in även om du har 1 meter spel.
En övre gräns på uppmätt spel behövs ju oxå, t.ex. '.25 går INTE in'.
/u

ulf_lundin skrev:
2617293 Veta att .2 går in är ju inte tillräckligt. Den går ju in även om du har 1 meter spel.
En övre gräns på uppmätt spel behövs ju oxå, t.ex. '.25 går INTE in'.
/u

Oops, tänkte lite trögt :huvet
Jo, testade med 0,25 den gick inte in på någon av ventilerna.

hej alla glada ventil fantomer. jag har en fråga. jag kollade mina ventiler i fredags. alla var bra utom en insugs ventil.den var det 0 ventilspel på så jag slipade ner den lite gran. sedan när jag skulle mäta igen så gick 0.20 in ganska lätt är det nått att oroa sig över inför kommande sommar ? spelet skulle nog vara på 0.11 till 0.19 tror jag. har inte boken här där det står. jag vill hälst inte riva bort allt igen:)

Last edited:
driverinblack skrev:
2619604 hej alla glada ventil fantomer. jag har en fråga. jag kollade mina ventiler i fredags. alla var bra utom en insugs ventil.den var det 0 ventilspel på så jag slipade ner den lite gran. sedan när jag skulle mäta igen så gick 0.20 in ganska lätt är det nått att oroa sig över inför kommande sommar ? spelet skulle nog vara på 0.11 till 0.19 tror jag. har inte boken här där det står. jag vill hälst inte riva bort allt igen:)

Slipade säger du... :)

Kawwa skrev:
2619963 Aha, du menar att du slipade chimsbrickan
Hm, ligger schimsen mot ventilskaftet (under 'hinken') eller mot kamnock/vippa (över 'hinken') ?
Den senare typen är väl riskabel att ge sig på, härdad och kan ge skador på resten
om ytan är repig. (Inte 100, men tycker det låter lite vanskligt.)
/u

ulf_lundin skrev:
2620203 Hm, ligger schimsen mot ventilskaftet (under 'hinken') eller mot kamnock/vippa (över 'hinken') ?
Den senare typen är väl riskabel att ge sig på, härdad och kan ge skador på resten
/u

Här pratar vi förståss en riktig planslip med rätt kornighet på slipskiva samt köldmedel och en avverkning på någon eller ett par hundradelar i varje vända där man averkar kanske 1 mm i bredd per slag i maskinen. Det blir mycket fin ytfinhet. Jag har inte gjort det själv, men kompisar med verkstadsteknisk bakgrund har gjort det och dom säger att det fungerar utmärkt.

Sydney skrev:
2602651 Jag skulle nog inte ta gift på att det "självklart är tvärtom", men du kanske har mätt ventilspel på kall/varm motor och vet att det stämmer som du säger? Jag antar att spelet måste öka med temperaturen av den enkla anledningen att aluminium har ca 5 ggr större termisk koefficient än stål. Med tanke på att topplocket i detta fall antas vara av aluminium så kommer toppens utvidgning att dels dra ner ventilen, dels lyfta upp kamaxeln, betydligt mer än vad ventilen ökar i längd p g a värme. När det gäller insugsventiler skulle jag bli mycket förvånad om detta inte stämmer. På avgassidan är det lite annorlund eftersom delar av avgasventilen blir varmare än topplocket. Vem av dessa som vinner den termiska kapplöpningen och ökar mest i dimension där kan nog variera inbördes och t o m vara nästan konstant vid vissa effektuttag , men det finns ju marginal för att spelet på avgassidan kan få minska under extrem belastning eftersom grundspelet är större än på avgassidan.

Jag har testat detta en gång.
1. Kall motor, mätte alla ventilerna och skrev ner, hade 0.02 mellan varje bladmått. Justerade ingen ventil.
2. Monterade tanken, körde till den var riktigt varm (på samma ställe).
3. Monterade av ventilkåpan, brände mig, svor och mätte.
Skillnaden var +/- 0.01 mot innan.
Det var en FireBlade -97
/Fredde

Kawwa skrev:
2620968 Här pratar vi förståss en riktig planslip med rätt kornighet på slipskiva samt köldmedel och en avverkning på någon eller ett par hundradelar i varje vända där man averkar kanske 1 mm i bredd per slag i maskinen. Det blir mycket fin ytfinhet. Jag har inte gjort det själv, men kompisar med verkstadsteknisk bakgrund har gjort det och dom säger att det fungerar utmärkt.

vi använde en liknande slipmaskin.

ulf_lundin skrev:
2620203 Hm, ligger schimsen mot ventilskaftet (under 'hinken') eller mot kamnock/vippa (över 'hinken') ?
/u

shimset ligger under `hinken´.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...