Ventiljustering på zx7r

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Stämmer det att kamaxlarna inte behöver tas bort för att byta ut shimsen på en zx7:a från 96 och framåt? Om så är fallet borde väl en ventiljustering vara relativt enkel och smärtfri?

Banco skrev:
Stämmer det att kamaxlarna inte behöver tas bort för att byta ut shimsen på en zx7:a från 96 och framåt? Om så är fallet borde väl en ventiljustering vara relativt enkel och smärtfri?

Troligen så är det som du säger, så var det på min ZXR -92 iallafall, skaffa en rejäl magnet bara.

På ZX7:an måste man tyvärr plocka bort kamaxlarna. Brickorna sitter under tryckarna och för att kunna lyfta upp dessa måste axlarna bort.

/Niclas

Jahaja, det var väl en smula naivt av mig att tro på den enkla lösningen. Om det finns en möjlighet att vara svårmeckat så är det ju oftast så :rolleyes: . Tack för svar :tummenupp

Snicke skrev:
På ZX7:an måste man tyvärr plocka bort kamaxlarna. Brickorna sitter under tryckarna och för att kunna lyfta upp dessa måste axlarna bort.

/Niclas
Är det inte likadant som på ZXR? Tryckarna är fjäderbelstade och kan löpa åt sidan så att man kommer åt shimsen?

Jag har ingen aning om hur det ser ut på zxr:en men det du beskriver är nog samma som på zx9:an. På 7:an är det systemet med "koppar" som löper utanpå ventilfjädrarna så de går inte att få ut.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back