Ventiljustering på zx7r

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Stämmer det att kamaxlarna inte behöver tas bort för att byta ut shimsen på en zx7:a från 96 och framåt? Om så är fallet borde väl en ventiljustering vara relativt enkel och smärtfri?
 
Banco skrev:
Stämmer det att kamaxlarna inte behöver tas bort för att byta ut shimsen på en zx7:a från 96 och framåt? Om så är fallet borde väl en ventiljustering vara relativt enkel och smärtfri?

Troligen så är det som du säger, så var det på min ZXR -92 iallafall, skaffa en rejäl magnet bara.
 
På ZX7:an måste man tyvärr plocka bort kamaxlarna. Brickorna sitter under tryckarna och för att kunna lyfta upp dessa måste axlarna bort.

/Niclas
 
Jahaja, det var väl en smula naivt av mig att tro på den enkla lösningen. Om det finns en möjlighet att vara svårmeckat så är det ju oftast så :rolleyes: . Tack för svar :tummenupp
 
Snicke skrev:
På ZX7:an måste man tyvärr plocka bort kamaxlarna. Brickorna sitter under tryckarna och för att kunna lyfta upp dessa måste axlarna bort.

/Niclas
Är det inte likadant som på ZXR? Tryckarna är fjäderbelstade och kan löpa åt sidan så att man kommer åt shimsen?
 
Jag har ingen aning om hur det ser ut på zxr:en men det du beskriver är nog samma som på zx9:an. På 7:an är det systemet med "koppar" som löper utanpå ventilfjädrarna så de går inte att få ut.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top