Helgon26
Ny medlem
Någon som har tid o lust att lära/visa mig hur jag ska justera min ventiler på min hoj.... givetvis betalar jag för den tid det tar. Hade varit bra om någon vänlig själ har tid i helgen, jag har värmegarage och verktyg

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Farmer skrev:om du vill kan jag skriva hur man gör med bilder och annat.
Farmer skrev:om du vill kan jag skriva hur man gör med bilder och annat.
Mr_Mike skrev:
Mr_Mike skrev:
Helgon26 skrev:Tack för hjälpen jag fixade det själv idag, lite pill men ändå ganska lätt att klara av. Hur märker man att ventilerna behöver justeras? typ på motorgången, går den sämre eller?
Mr R skrev:Du hör det på tickningar låter metalliskt, annars så ställ ventilerna varje 10h
Hur gick det med ventilställningen, hur krångligt var det? Måste själv lära mig att ställa men vågar riktigt ensam, det är ju viktigt att det blir rätt.
dom kan smälla ganska bra när du slår av på gasen om avgasventilerna ligger på. dom brukar bli svårstartade och komprisionen(stava) kan bli sämre... samt att du bränner avgasventilerna om dom inte är justerade. är det för mycket spel mellan ventillyftaren och ventilen så tickar dom.Helgon26 skrev:Tack för hjälpen jag fixade det själv idag, lite pill men ändå ganska lätt att klara av. Hur märker man att ventilerna behöver justeras? typ på motorgången, går den sämre eller?
Farmer skrev:har inte vart hemma över helgen så jag har inte kunnat skriva ngt men du lyckades ändå? ja det är förbannat illa att kylarna sitter så tätt intill justeringsluckan... brukar ta bort dom.
dom kan smälla ganska bra när du slår av på gasen om avgasventilerna ligger på. dom brukar bli svårstartade och komprisionen(stava) kan bli sämre... samt att du bränner avgasventilerna om dom inte är justerade. är det för mycket spel mellan ventillyftaren och ventilen så tickar dom.
hehe ja det gör domHelgon26 skrev:Oki, men smäller när man slår av på gasen har den ju alltid gjort...hehe brukar uppskattas mellan hus i city, eller inte.
Farmer skrev:hehe ja det gör dommen det är skillnad på smälla och smälla
![]()
hur mkt talar vi om?Enfield skrev:Jag brukar ställa dem med lite extra spel...tycker hojen startar bättre. även lugnare pulsande i motorn...ngn som har komentar på detta?
de e no lugntEnfield skrev:Så 012 går jättelätt och 014 går att "pressa " in .
Jag ställer för övrigt ventilerna kalla.....vet inte hur mycket det påverkar.
Enfield skrev:Så 012 går jättelätt och 014 går att "pressa " in .
Jag ställer för övrigt ventilerna kalla.....vet inte hur mycket det påverkar.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |