Ventiljustering på KTM 525 I HBG

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
CBR929
Någon som har tid o lust att lära/visa mig hur jag ska justera min ventiler på min hoj.... givetvis betalar jag för den tid det tar. Hade varit bra om någon vänlig själ har tid i helgen, jag har värmegarage och verktyg:-)

Farmer skrev:
om du vill kan jag skriva hur man gör med bilder och annat.

JA tack gärna!

Du får gärna skicka det till min mail om du inte hellre lägger det här....om jag tror att jag klarar av det efter det så får jag väl ge mig på ett försök, olja o filter var ju busenkelt trots att jag inte har skruvat för mycket i mina dagar men kanske klarar jag detta också
mattias.frohm@comhem.se

Tack så mycket

Mr_Mike skrev:
kolla in den här sidan mycket detaljerat hur man gör....

http://www.soe.se/

///Micke

Jo det är detaljerat men ändå inte så att jag känner för att prova själv.... Fortfarande inge som e sugen på att hjälpa mig? jag plockar av alla kåpor o tank mm så det ska inte ta så lång tid.....

Helgon26 skrev:
Tack för hjälpen jag fixade det själv idag, lite pill men ändå ganska lätt att klara av. Hur märker man att ventilerna behöver justeras? typ på motorgången, går den sämre eller?

Du hör det på tickningar låter metalliskt, annars så ställ ventilerna varje 10h

Hur gick det med ventilställningen, hur krångligt var det? Måste själv lära mig att ställa men vågar riktigt ensam, det är ju viktigt att det blir rätt.

Mr R skrev:
Du hör det på tickningar låter metalliskt, annars så ställ ventilerna varje 10h

Hur gick det med ventilställningen, hur krångligt var det? Måste själv lära mig att ställa men vågar riktigt ensam, det är ju viktigt att det blir rätt.

Det gick bra, men som sagt det är lite pilligt såvida man inte demonterar hela kylaren men det gick bra att han den kvar, kolla länken ovan och sen skruva isär så e d i princip likadant och det tror jag dom flesta reder ut själva, det var ganska lätt trots allt.

har inte vart hemma över helgen så jag har inte kunnat skriva ngt men du lyckades ändå? ja det är förbannat illa att kylarna sitter så tätt intill justeringsluckan... brukar ta bort dom.

Helgon26 skrev:
Tack för hjälpen jag fixade det själv idag, lite pill men ändå ganska lätt att klara av. Hur märker man att ventilerna behöver justeras? typ på motorgången, går den sämre eller?
dom kan smälla ganska bra när du slår av på gasen om avgasventilerna ligger på. dom brukar bli svårstartade och komprisionen(stava) kan bli sämre... samt att du bränner avgasventilerna om dom inte är justerade. är det för mycket spel mellan ventillyftaren och ventilen så tickar dom.

Farmer skrev:
har inte vart hemma över helgen så jag har inte kunnat skriva ngt men du lyckades ändå? ja det är förbannat illa att kylarna sitter så tätt intill justeringsluckan... brukar ta bort dom.

dom kan smälla ganska bra när du slår av på gasen om avgasventilerna ligger på. dom brukar bli svårstartade och komprisionen(stava) kan bli sämre... samt att du bränner avgasventilerna om dom inte är justerade. är det för mycket spel mellan ventillyftaren och ventilen så tickar dom.

Oki, men smäller när man slår av på gasen har den ju alltid gjort...hehe brukar uppskattas mellan hus i city, eller inte.

Jag brukar ställa dem med lite extra spel...tycker hojen startar bättre. även lugnare pulsande i motorn...ngn som har komentar på detta?

Så 012 går jättelätt och 014 går att "pressa " in .
Jag ställer för övrigt ventilerna kalla.....vet inte hur mycket det påverkar.

Enfield skrev:
Så 012 går jättelätt och 014 går att "pressa " in .
Jag ställer för övrigt ventilerna kalla.....vet inte hur mycket det påverkar.

Spelar det någon roll om motorn e varm eller kall? vad i så fall?

Hej

Du har ju en KTM guru i perstorp,
Kenneth på MFA, han kan du ringa så hjälper han dig, extremt duktig på KTM motorer..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT