Ventiljustering på Hayabusan

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Tja, tänkte höra om någon här har justerat ventilerna på en Hayabusa någon gång.

Dags för 2500mils service på min, och ska enligt vst utföras en justering av dessa.
Hade lite funderingar eftersom det är schims på suzuki, om man behöver någon gaffel el liknande för att få loss schimsen.

Tacksam för input...

Henrik

Sannolikheten att du inte behöver byta schimsen är stor då ventilerna inte rör sig särksilt mycket på moderna cyklar. Så bekymra dig inte för specialverktyg innan du vet om du behöver byta eller ej.

Ingen aning. Men om du behöver någon som dricker öl, svär lite i sann hobbymeckaranda, samt skickar fram fel verktyg så vet du vem du kan ringa. :lol

Min är på service idag och 8/16 ventiler stod enligt meken "heelt galet".. Har inte märkt något annat än att den bluddrar lite på tomgång, men det trodde jag berodde på att förknasarna skulle synkas. En zx6 btw.

Jag gjorde 4000 mils servicen själv , alla stod perfekt, bladmått och ventilspels mått är det enda som behövs

Svep skrev:
2171381 Min är på service idag och 8/16 ventiler stod enligt meken "heelt galet".. Har inte märkt något annat än att den bluddrar lite på tomgång, men det trodde jag berodde på att förknasarna skulle synkas. En zx6 btw.

Vilken årsmodell och hur långt har den gått?

Rätt märkligt då ventilerna på de flesta moderna cyklar sätter sig väldigt lite under ventilens livslängd, har ventilen väl börjat sträcka sig så mycket att man vid mer än ett tillfälle måste justera spelet är det läge att ta sig en titt på ventilen och sätet.

Nej det är väl det jag hoppas på (att dom inte behöver det)

Jag bara vägrar dock att lämna in till någon jävl.. meknisse som står och skorrar om hur otroligt fel de flesta ventiler står, när han i själva verket inte har gjort ett piss mer än att byta oljor.
Tackar för all input, nu ska mek-kläderna på.

Loser! Du vet var jag finns ikväll, har du inget att göra så kom förbi =)
:fyllisar

Boris JR skrev:
2171462 Vilken årsmodell och hur långt har den gått?

Rätt märkligt då ventilerna på de flesta moderna cyklar sätter sig väldigt lite under ventilens livslängd, har ventilen väl börjat sträcka sig så mycket att man vid mer än ett tillfälle måste justera spelet är det läge att ta sig en titt på ventilen och sätet.

Det är en -98 och den är på 2400-mils service. Dock tycker jag det är konstigt att det isf har gått obemärkt förbi.. Jag menar, den borde väl kännas trött eller låta eller dyligt?

Edit: Dock tror jag det är första ventiljusteringen som görs på hojen, så då kanske det är OK?

Yesssss! I´m finished! :banana

Och inte en enda ventil som behövde justeras, dom låg till och med fortfarande på de låga värdena :banana

Men tack för era infon ändå.

wheelieman skrev:
2172136 Yesssss! I´m finished! :banana

Och inte en enda ventil som behövde justeras, dom låg till och med fortfarande på de låga värdena :banana

Men tack för era infon ändå.

Ehhhhh ventilspelet krymper vanligtvis med tiden så det är inte bra i sig att ventilerna ligger på de låga värdena. Positivt är dock att de uppenbarligen inte rört sig särledes mycket.

Svep skrev:
2171796 Det är en -98 och den är på 2400-mils service. Dock tycker jag det är konstigt att det isf har gått obemärkt förbi.. Jag menar, den borde väl kännas trött eller låta eller dyligt?

Edit: Dock tror jag det är första ventiljusteringen som görs på hojen, så då kanske det är OK?

Tja det är rätt oroväckande om det verkligen är så att 8 av 16 ventiler rört sig så mycket att de är helt utanför marginalerna, jag skulle dock sätta en femma på att din meck är full av skit och vill motivera sin $$$ räkning.

Jag hade köpt en haynesmanual och gjort kontrollen själv igen om 1000mil, har de gått ner sig igen då är det läge att bli orolig.

bussan

wheelieman skrev:
2171156 Tja, tänkte höra om någon här har justerat ventilerna på en Hayabusa någon gång.

Dags för 2500mils service på min, och ska enligt vst utföras en justering av dessa.
Hade lite funderingar eftersom det är schims på suzuki, om man behöver någon gaffel el liknande för att få loss schimsen.

Tacksam för input...

Henrik
Du måsta lossa på kammarna för att komma åt shimsen men det är inte troligt att du behöver shimsa om den
Det är väldigt sällan man shimsar om en standard hoj som gått ett "normalt"liv
Men har man tex tävlat så brukar man öka vetilspelet lite bara för att ta hand om den extra värmen så att men är säker på att ventilerna hinner stänga.
Börja med att mät upp spelet och utgå från det innan du börjar lossa en massa onödiga saker

Boris JR skrev:
2172190 Ehhhhh ventilspelet krymper vanligtvis med tiden så det är inte bra i sig att ventilerna ligger på de låga värdena. Positivt är dock att de uppenbarligen inte rört sig särledes mycket.
QUOTE]

..... öhh vänta lite nu... hur (ursäkta uttrycket) i helve.... kan spelet minska med mer slitage??? :3freak

Blir ventilstången längre, eller vad??

Fuck! där försvann den glädjen :huvet

wheelieman skrev:
2173089
Boris JR skrev:
2172190 Ehhhhh ventilspelet krymper vanligtvis med tiden så det är inte bra i sig att ventilerna ligger på de låga värdena. Positivt är dock att de uppenbarligen inte rört sig särledes mycket.
QUOTE]

..... öhh vänta lite nu... hur (ursäkta uttrycket) i helve.... kan spelet minska med mer slitage??? :3freak

Blir ventilstången längre, eller vad??

Fuck! där försvann den glädjen :huvet

Ventilerna slits in i sätena med tiden

Sålänge det inte rör sig om en eller några ventiler vars spel skiljer sig mkt från de andra - no worries. Låg dom nära tolleranserna - kolla ventilspelet i höst igen

Ljunghusen skrev:
2173113 Ventilerna slits in i sätena med tiden

Sålänge det inte rör sig om en eller några ventiler vars spel skiljer sig mkt från de andra - no worries. Låg dom nära tolleranserna - kolla ventilspelet i höst igen

Oki, då var det inte så konstigt om man tänkte efter :rodnar

Det var inte så farligt, insug skulle ligga mellan 0,10 - 0,20 och det var inte trögt att få in en 0,10 så att det är nog ingen fara, samma gällde avgas (fast med måtten 0,20 - 0,30

Är det någon som vet om det är hydrualiska lyftare i busan?

wheelieman skrev:
2173127 Oki, då var det inte så konstigt om man tänkte efter :rodnar

Det var inte så farligt, insug skulle ligga mellan 0,10 - 0,20 och det var inte trögt att få in en 0,10 så att det är nog ingen fara, samma gällde avgas (fast med måtten 0,20 - 0,30

Är det någon som vet om det är hydrualiska lyftare i busan?

Nej det är de inte, hydrauliska lyftar är självjusterande. Dvs du behöver inte kolla ventilspel

ovanligt bland hojar då de inte tål allt för högt varv

Svep skrev:
2171381 Min är på service idag och 8/16 ventiler stod enligt meken "heelt galet".. Har inte märkt något annat än att den bluddrar lite på tomgång, men det trodde jag berodde på att förknasarna skulle synkas. En zx6 btw.

När en mek säger "heelt galet" så är det misstänkt cash-fiske. Han ska ju naturligtvis beskriva varje ventils uppmätta ventilspel för kunden. Har du fått den infon?

Lyfter och frågar hur man går tillväga på busan?
Inte börjat kolla på det än.
Räcker det att ta bort tank och luftbox för att komma åt att ta bort ventilkåpan?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg