Du känner med ex en T-nyckel i låsbultshålet vilken väg de snurrar. Alltså du vrider motorn motsols om du står på svänghjulssidan (förutsatt att 1190 har svänghjulet på vänster sida som 990!) de blir ju rätt rotationsriktning när motorn går. Om du då tar en liten t-nyckel eller skruvmejsel/pinne så ser/känner du om den vickar med rotations eller emot. Går den emot så sitter låshålet i balasaxeln. Ja kolla tdc med pinne de gör jag alltid för att dubbelkolla dessa låsbultshål.
Kolla TDC med pinne är ev de enda du behöver veta då kan du va säker på vilket hål som är vad och du ska låsa i för reps cylinder.
Tack Boost! Jag läste dokumentet jag länkade lite noggrannare också, och som jag har monterat främre camaxlarna nu så kommer jag få en så kallad "Big Bang Twin" med 75graders tändföljd.
"It's a good habit to get into always turning these engines in a CCW (counter clockwise) direction. That is the direction the rear wheel (front too usually) turns when the engine is propelling the bike forward. It makes it easier to keep the compression cycles straight in your mind if you follow the direction the running engine rotates. It is also the only way to get the proper measurement of timing chain slack when you do that. I always start my checks on the rear cylinder. The front cylinder's TDC on the compression stroke is 435 degrees of crankshaft rotation CCW from the rear's.
FYI (just incase you mess up and turn the engine while the cams are out): You won't find this in any KTM manual. The LC8 engine's piston rods ride on a common crank journal. The cylinders are positioned 75 degrees apart, with cyl #1 being the front cylinder. The engine runs in a ccw direction (observed from ignition rotor side) and fires as follows:
Slightly before (depending on the ignition advance) TDC on the compression stroke cyl #1 fires.
285 degrees of crankshaft rotation later cyl #2 fires (during cyl #1's exhaust stroke).
435 degrees of crankshaft rotation later cyl #1 fires During cyl #2's intake stroke), and the cycle starts again.
Hence the slightly lumpy exhaust note of the LC8's.
Note: The coils actually fire the spark plugs each time the piston comes to TDC, but the engine only fires when there is a compressed fuel/air mixture (ie: every 720 degrees, or every other upstroke of the piston).
Mess the cam installation up by installing one set on the wrong TDC, and you will have a "Big Bang" twin. The cylinders will fire 75 degrees apart, then coast 685 degrees before the next pulse. Ducati actually did this with their 4 cylinder (2 cylinders fired together, 2 more fired 90 degrees later) MotoGP engines for a season. They had trouble keeping parts on the bikes (vibration was loosening all the fasteners) and went to a more conventional firing order for the remaining seasons. I don't think you'd like the results with the KTM, but if you do it please share your experience with the OC. "
Risken är att man sätter compression stroke och exhaust stroke samtidigt, vet inte riktigt vad som händer då, om det händer något alls. Undrar hur man kollar det...
Är det så att man kan göra på gammal hederligt vis och starta tändningen, ta emot 563 felmeddelanden, sätta i ett tändstift i hatten och hålla mot motorn och sedan dra runt den manuellt för att se gnistan och där av lista ut att man har TDC 360 grader senare eller ej? Troligtvis har jag i sådant fall monterat så att ventilerna går upp samtidigt som TDC, brukar aldrig ha tur.
Missade iofs detta:
"Note: The coils actually fire the spark plugs each time the piston comes to TDC, but the engine only fires when there is a compressed fuel/air mixture (ie: every 720 degrees, or every other upstroke of the piston)." Fattar jag det rätt så tänder alltså tändstiften även vid exhaust stroke? Trodde TDC bara var compression stroke, har kanske fått det om flötet. Oavsett, stämmer det så är det ju bara att skruva ihop den, inget att oroa sig för alls.
Jag tillverkade en stoppskruv som är lite konisk i ändan så den suger in i det där hålet