Ventiljustering KTM 1190

Motvikten snurrar mot rotationsriktningen på vevaxeln de kan ev va viktigt att tänka på så jag bara slänger ur mig det. Jag har inte orkat läsa in mig på total nollställning och tima in kammarna från 0 så jag kan inte komma med några råd. När jag ställde ventilerna på ktm 990 som har samma vinkel som din ställde jag en o en cylinder för sig såattsäga. Jag ställde in främre först genom att ställa den cylindern i TDC med ventiler avbelastade. När den cylindern va helt klar och kammar återmonterade drog jag runt motorn till bakre cylinders kammar va i samma läge dvs ventiler helt avbelastade i TDC. Varför jag gjorde så beror på att de såg tveksamt ut att kolla ventilspelet på både främre o bakre cylinder samtidigt för kammarna stod inte i samma läge/vinklar på bak o fram cylinder nockarna står då i helt olika riktningar bak vs fram cylle. De funkar förmodligen bra att inte ställa om motorn i tdc för varje cylle men jag tyckte de kändes säkrast att ställa in i exakt samma läge på kammarna. De är inge mer jobb att ställa in ventilerna på det sättet så jag kör på det.

Last edited:
Motvikten snurrar mot rotationsriktningen på vevaxeln de kan ev va viktigt att tänka på så jag bara slänger ur mig det. Jag har inte orkat läsa in mig på total nollställning och tima in kammarna från 0 så jag kan inte komma med några råd. När jag ställde ventilerna på ktm 990 som har samma vinkel som din ställde jag en o en cylinder för sig såattsäga. Jag ställde in främre först genom att ställa den cylindern i TDC med ventiler avbelastade. När den cylindern va helt klar och kammar återmonterade drog jag runt motorn till bakre cylinders kammar va i samma läge dvs ventiler helt avbelastade i TDC. Varför jag gjorde så beror på att de såg tveksamt ut att kolla ventilspelet på både främre o bakre cylinder samtidigt för kammarna stod inte i samma läge/vinklar på bak o fram cylinder nockarna står då i helt olika riktningar bak vs fram cylle. De funkar förmodligen bra att inte ställa om motorn i tdc för varje cylle men jag tyckte de kändes säkrast att ställa in i exakt samma läge på kammarna. De är inge mer jobb att ställa in ventilerna på det sättet så jag kör på det.

Nu blir det krångligt här. Så om jag vrider vevaxeln moturs så kommer jag till två gropar som gissningsvis ligger 75grader ifrån varandra. Om urgröpningarna sitter på vevaxeln så är det alltså inte den första jag kommer till som är främre utan den sista eller är det kanske så att de har tänkt på det och helt enkelt... Ska räkna lite på det och kolla verkstadsmanualen men det kan vara så att det är balansaxeln man mäter på. Innan jag startar något ska jag givetvis kolla hur kolven står i förhållande till ventiler så jag inte kör sönder något allvarligt. Vet inte riktigt hur man kollar detta men jag antar att jag kan stoppa ner en pinne/stång i någon av tändstiftshålen och på så vis isch veta var kolven står. Gjorde det med lera back in the days när jag hade stoppad i större ventiler på DR'n men jag har ingen lust att plocka av topplocket.

Tröttnade för övrigt fullständigt på kamkedjespännarna, idag tillverkar jag två manuella.

Last edited:
Nu blir det krångligt här. Så om jag vrider vevaxeln moturs så kommer jag till två gropar som gissningsvis ligger 75grader ifrån varandra. Om urgröpningarna sitter på vevaxeln så är det alltså inte den första jag kommer till som är främre utan den sista eller är det kanske så att de har tänkt på det och helt enkelt... Ska räkna lite på det och kolla verkstadsmanualen men det kan vara så att det är balansaxeln man mäter på. Innan jag startar något ska jag givetvis kolla hur kolven står i förhållande till ventiler så jag inte kör sönder något allvarligt. Vet inte riktigt hur man kollar detta men jag antar att jag kan stoppa ner en pinne/stång i någon av tändstiftshålen och på så vis isch veta var kolven står. Gjorde det med lera back in the days när jag hade stoppad i större ventiler på DR'n men jag har ingen lust att plocka av topplocket.

Tröttnade för övrigt fullständigt på kamkedjespännarna, idag tillverkar jag två manuella.

Du känner med ex en T-nyckel i låsbultshålet vilken väg de snurrar. Alltså du vrider motorn motsols om du står på svänghjulssidan (förutsatt att 1190 har svänghjulet på vänster sida som 990!) de blir ju rätt rotationsriktning när motorn går. Om du då tar en liten t-nyckel eller skruvmejsel/pinne så ser/känner du om den vickar med rotations eller emot. Går den emot så sitter låshålet i balasaxeln. Ja kolla tdc med pinne de gör jag alltid för att dubbelkolla dessa låsbultshål.
Kolla TDC med pinne är ev de enda du behöver veta då kan du va säker på vilket hål som är vad och du ska låsa i för reps cylinder.

Du känner med ex en T-nyckel i låsbultshålet vilken väg de snurrar. Alltså du vrider motorn motsols om du står på svänghjulssidan (förutsatt att 1190 har svänghjulet på vänster sida som 990!) de blir ju rätt rotationsriktning när motorn går. Om du då tar en liten t-nyckel eller skruvmejsel/pinne så ser/känner du om den vickar med rotations eller emot. Går den emot så sitter låshålet i balasaxeln. Ja kolla tdc med pinne de gör jag alltid för att dubbelkolla dessa låsbultshål.
Kolla TDC med pinne är ev de enda du behöver veta då kan du va säker på vilket hål som är vad och du ska låsa i för reps cylinder.

Tack Boost! Jag läste dokumentet jag länkade lite noggrannare också, och som jag har monterat främre camaxlarna nu så kommer jag få en så kallad "Big Bang Twin" med 75graders tändföljd. :hihi :rofl

"It's a good habit to get into always turning these engines in a CCW (counter clockwise) direction. That is the direction the rear wheel (front too usually) turns when the engine is propelling the bike forward. It makes it easier to keep the compression cycles straight in your mind if you follow the direction the running engine rotates. It is also the only way to get the proper measurement of timing chain slack when you do that. I always start my checks on the rear cylinder. The front cylinder's TDC on the compression stroke is 435 degrees of crankshaft rotation CCW from the rear's.

FYI (just incase you mess up and turn the engine while the cams are out): You won't find this in any KTM manual. The LC8 engine's piston rods ride on a common crank journal. The cylinders are positioned 75 degrees apart, with cyl #1 being the front cylinder. The engine runs in a ccw direction (observed from ignition rotor side) and fires as follows:

Slightly before (depending on the ignition advance) TDC on the compression stroke cyl #1 fires.
285 degrees of crankshaft rotation later cyl #2 fires (during cyl #1's exhaust stroke).
435 degrees of crankshaft rotation later cyl #1 fires During cyl #2's intake stroke), and the cycle starts again.

Hence the slightly lumpy exhaust note of the LC8's.

Note: The coils actually fire the spark plugs each time the piston comes to TDC, but the engine only fires when there is a compressed fuel/air mixture (ie: every 720 degrees, or every other upstroke of the piston).

Mess the cam installation up by installing one set on the wrong TDC, and you will have a "Big Bang" twin. The cylinders will fire 75 degrees apart, then coast 685 degrees before the next pulse. Ducati actually did this with their 4 cylinder (2 cylinders fired together, 2 more fired 90 degrees later) MotoGP engines for a season. They had trouble keeping parts on the bikes (vibration was loosening all the fasteners) and went to a more conventional firing order for the remaining seasons. I don't think you'd like the results with the KTM, but if you do it please share your experience with the OC. "

Risken är att man sätter compression stroke och exhaust stroke samtidigt, vet inte riktigt vad som händer då, om det händer något alls. Undrar hur man kollar det...

Är det så att man kan göra på gammal hederligt vis och starta tändningen, ta emot 563 felmeddelanden, sätta i ett tändstift i hatten och hålla mot motorn och sedan dra runt den manuellt för att se gnistan och där av lista ut att man har TDC 360 grader senare eller ej? Troligtvis har jag i sådant fall monterat så att ventilerna går upp samtidigt som TDC, brukar aldrig ha tur.

Missade iofs detta: "Note: The coils actually fire the spark plugs each time the piston comes to TDC, but the engine only fires when there is a compressed fuel/air mixture (ie: every 720 degrees, or every other upstroke of the piston)." Fattar jag det rätt så tänder alltså tändstiften även vid exhaust stroke? Trodde TDC bara var compression stroke, har kanske fått det om flötet. Oavsett, stämmer det så är det ju bara att skruva ihop den, inget att oroa sig för alls.

Jag tillverkade en stoppskruv som är lite konisk i ändan så den suger in i det där hålet

Last edited:
Lite OT men jag har en kompis som servade en 990 adventure och råkade få ihop motorn "big bang" den startade och gick men vibrerade som satan.. :)

Lite OT men jag har en kompis som servade en 990 adventure och råkade få ihop motorn "big bang" den startade och gick men vibrerade som satan.. :)

Fan va fränt de måste jag prova...………………..inte

Ang Ts problem så törs jag inte uttala mig men de va någ nytt för mig att motorn snurra bakvägen vs alla andra motorer jag skruvat med. Jag har alltid trott de snurrar motsols/ om man står på svänghjulssidan.

Om jag fattar mitt citat rätt så tänder den två gånger per cykel men det blir bara något av det vid kompression. Dvs det går alldeles utmärkt att skruva ihop den som "Big Bang" men ändå inte att rekommendera.

Slutsats: Efter som hojen tänder på varje TDC inte bara kompression så räcker det med att sätta främre kolven i TDC 285° före bakre. Det gör man genom att lossa på en skruv på högersidan av motorn där man kan stoppa in lämpligt verktyg och känna när det sjunker ner något (ca 3mm). Det finns två sådana här hål som ligger 75° ifrån varandra. Vrider man vevaxeln moturs så ställer man in främre kamaxlar så att nästa hål kommer 285° senare. Ställer man så nästa hål kommer 75° senare resulterar det i en så kallad "Big Bang Twin" med två cylindrar som tänder 75° ifrån varandra, dvs den kommer vibrera som 1200cc stånka. Inget att rekommendera men inget kommer gå sönder av att prova om man så vill.

För övrigt har jag ingen aning om att hålen faktiskt ligger 75° ifrån varandra men det känns logiskt och jag känner skillnad på 75° och 285° plus att det är ett stort gap däremellan som verktyget (som man detekterar hålen med) sjunker in med hela sin längd.

Last edited:
Om jag fattar mitt citat rätt så tänder den två gånger per cykel men det blir bara något av det vid kompression. Dvs det går alldeles utmärkt att skruva ihop den som "Big Bang" men ändå inte att rekommendera.

Slutsats: Efter som hojen tänder på varje TDC inte bara kompression så räcker det med att sätta främre kolven i TDC 285° före bakre. Det gör man genom att lossa på en skruv på högersidan av motorn där man kan stoppa in lämpligt verktyg och känna när det sjunker ner något (ca 3mm). Det finns två sådana här hål som ligger 75° ifrån varandra. Vrider man vevaxeln moturs så ställer man in främre kamaxlar så att nästa hål kommer 285° senare. Ställer man så nästa hål kommer 75° senare resulterar det i en så kallad "Big Bang Twin" med två cylindrar som tänder 75° ifrån varandra, dvs den kommer vibrera som 1200cc stånka. Inget att rekommendera men inget kommer gå sönder av att prova om man så vill.

För övrigt har jag ingen aning om att hålen faktiskt ligger 75° ifrån varandra men det känns logiskt och jag känner skillnad på 75° och 285° plus att det är ett stort gap däremellan som verktyget (som man detekterar hålen med) sjunker in med hela sin längd.

De stämmer med mina teorier men jag tordes inte säga det för jag va minst sagt osäker men nu törs jag hålla med då du studerat detta hårt de låter både logiskt och rätt Synd du att du fick läsa ihjäl dig men bra nyttig info för oss andra som kör likadan motor tack så mycket :D

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!