Ventiljustering gsxr 1000 -05

Om den rasslar så är väl antagligen kamkedjesträckaren kass (som tidigare konstaterat i tråden).
Vad jag förstårå så rasslade hojen innan justering samt efter justering och kamkedjespännaren känns för klen.
Får man föreslå ett byte av densamma?

Om den rasslar så är väl antagligen kamkedjesträckaren kass (som tidigare konstaterat i tråden).
Vad jag förstårå så rasslade hojen innan justering samt efter justering och kamkedjespännaren känns för klen.
Får man föreslå ett byte av densamma?

Fast kamkedjespännaren är max uttryckt, borde det inte vara kedjan som är sträckt då?
Antar att man inte kan/ska kunna spänna längre än vad den gör nu, annars kan man väll stoppa i en manuell och trycka på lite till?

Jag tror inte jag förstår riktigt.
Är det en automagisk kamkedjespännare så kan du väl inte göra något mer än att "låsa upp" den?

Man trycker ihop den sen späns den med en fjäder när man monterar. När jag tog bort den så var den längst ut och kamkedjan var inte tillräckligt spänd.

Det är en aoutomatisk spännare och den är max utskjuten och kedjan är ändå slak, förutom i tdc då den känns ok

Last edited:
ååter ju inget vidare, har du kollat länkaget mellan sträckaren och kedjan?

Hur gjorde du när du demonterade? Plockar man inte bort banjobult och fjäder först och sedan demonterar den från blocket kommer den spänna ut sig till max direkt. Samma sak händer om man inte drar den exakt rakt ut.

Nu har jag kommit på vad det är för fel.
Skruven som håller fast plastskenan i botten är av.
Jag har med andra ord kört race med en slapp kedja.
Måste man göra en koll på massa skit som kan va pajj nu eller är det bara att byta skruv och tuta å köra?

Nu har jag kommit på vad det är för fel.
Skruven som håller fast plastskenan i botten är av.
Jag har med andra ord kört race med en slapp kedja.
Måste man göra en koll på massa skit som kan va pajj nu eller är det bara att byta skruv och tuta å köra?

Återfinns hela skruven? Annars är det värt att gå på jakt efter den så att du inte hittar den mellan två vxlådsdrev eller i en oljekanal till veven....

Hittar du alla delar så byt skruven och var glad. Jag hade safeat och bytt kedjan men det är absolut inte nödvändigt...

Jag har inte fått loss bulten till veven än, måste bygga ihop ett mothållsverktyg först men skruven har gått av längs med godset och skallen sitter kvar i skenan så jag tror inte att det försvunnit nån bit. Jag ska göra ett försök i kväll så får vi se.
Måste det vara nån speciell typ av skruv eller kan man åka till järnaffären och köpa en?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard