Ventiljustering gsxr 1000 -05

Fredde GSXR

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
690 SMR
Hej. När jag kollade ventilspelet på K5an idag så var det bara en av fyra på ut kammen som låg inom toleransen. Det ska vara mellan 0,20-0,30mm och på den sämsta var det bara 0,08.
Vart kan man köpa schims och är det nåt att hålla på med eller ska man lämna in skiten?

Ska inte hojen vara svårstartad och gå dåligt när man ligger under toleransnivån?

den får ligga väldigt nära noll för att den skall vara svårstartad.

gällande justeringen så är det inga problem, det du behöver göra är bara att lossa sträckaren och sen plockar du bort kammarna och byter shimsen, inget du behöver lämna in när du ändå har kommit så långt. Men, skaffa en mekhandbok och momentnyckel till kamöverfallen innan bara, annars skall det inte vara några konstigheter..

Schims kan du införskaffa hos mc-verkstäder. Vissa verkstäder kan man lämna in sina gamla schims så får man dom nya billigare!

och du behöver inte åka till suzuki för att köpa "original" shims, de följer nämligen en standard (finns två storlekar, den större är mycket ovanlig sitter oftast på offroadare och liknande) så det är bara att köpa från vilken verkstad som helst.

Köp shimsen på Lelles MC:tummenupp Halva priset:)

Då får jag väll ta och pröva sj då. Ska man köpa nya som har rätt mått eller är det bara att kasta in några små tills det blir rätt mått?
Ska man byta dem som ligger 0,02-3 ifrån toleransen oxå och ska man lägga sig i övre delen istället?

Du får anteckna ned spelet före du river och sen mäta shimset (helst med en micrometer). När du gjort det räknar du ut tjockleken på det nya shimset du ska montera.

I min mening så räcker det med att man är inom intervallet, efter första justeringen så ska spelet normalt sett förändras långsamt såvida inte fel på ventil eller sätet uppstår.

Ifall du har många ventiler att justera så kan en sån här sats vara väldigt praktisk :

http://www.cyclebuy.com/shopping/hotcams/shimkits_748.htm

Spar dom shimsen som sitter där. Troligtvis behöver du dem när du måste byta ventiler inom kort.
Sannolikheten är stor att spelet går mot noll igen, då måste du byta ventilerna. När ventilerna väl ger sig så går det fort, slitaget.

Mats

Då var allt rivet och nya shims beställda. Det var skönt att jag gjorde det själv för det var ju pisslätt. (om jag nu får ihop allt igen)

Nu har jag fått ihop allting, snurrat runt motorn och kollat så att spelet e ok. När jag startar hojen låter den som en skördetröska! Rasslar som fan. Kan det va kedjespännaren som inte spänt upp kamkedjan ordentligt trots rätt moment?
Vad gör jag nu?

Nån som vet hur man mäter hårdheten på en fjäder? Funderar på om fjädern till sträckaren är dålig. Ska man kunna trycka ihop den med fingrarna utan att ta i?

Nån som vet hur man mäter hårdheten på en fjäder? Funderar på om fjädern till sträckaren är dålig. Ska man kunna trycka ihop den med fingrarna utan att ta i?

Du har gjort fel när du monterade ihop den. Starta absolut inte cykeln förrän du är säker på att kamkedjan inte kuggat runt.

Ställ cykeln i rätt TDC och lås den där. Kolla att märkningarna på kammarna står rätt. Helt rätt! Därefter monterar du kamkedjessträckaren och ser till att den klickar i läge.

Att bara gå på tomgång är nära nog noll belastning på sträckaren och då motorn gått innan är det osannolikt att sträckaren gett upp.

Du har gjort fel när du monterade ihop den. Starta absolut inte cykeln förrän du är säker på att kamkedjan inte kuggat runt.

Ställ cykeln i rätt TDC och lås den där. Kolla att märkningarna på kammarna står rätt. Helt rätt! Därefter monterar du kamkedjessträckaren och ser till att den klickar i läge.

Att bara gå på tomgång är nära nog noll belastning på sträckaren och då motorn gått innan är det osannolikt att sträckaren gett upp.

Då river jag skiten igen då.
Verkade vara idiotsäkert med markeringarna och antal länkar mellan dem. Men men hemmapulare som man e så ska det väll inte gå för lätt.
Tack för hjälpen

Nu har jag öppnat ventilkåpan och kedjan ligger som den ska, allt står som det ska. Kamkedjespännaren var utskjuten till max, jag provade att sätta tillbaka spännaren, dra runt motorn och den var längst ute igen.
Finns det några tips kvar på vad man ska ta sig till?

Nu har jag öppnat ventilkåpan och kedjan ligger som den ska, allt står som det ska. Kamkedjespännaren var utskjuten till max, jag provade att sätta tillbaka spännaren, dra runt motorn och den var längst ute igen.
Finns det några tips kvar på vad man ska ta sig till?

Då lär det väl vara dags att byta kamkedja?
Hur långt har hojen gått?

Funkade den innan demontering så borde den ju funka när du sätter ihop den.
MAO så sitter något fel.
Har du satt motorn EXAKT i top dead center.
Sedan skall avgaskammen ställas in och därefter insug om det nu var 14 stift emellan makeringarna.
Ett litet fel och den går skit.

Kolla en handbok så du gör rätt för sätter du den fel så kan den snudda i och låta skit.
Den kan också slå stopp och det blir trist!

Jag rörde aldrig insugskammen. Plockade bort avgaskammen och bytte shimsen, satte tillbaka kammen och räknade stiften.
Motorn rasslade innan oxå men det borde ju ha berott på det taskiga ventilspelet.
Kan man mäta kedjan om den sträckt sig? Hittar inget om det i mekboken

Litet spel ger inget ljud alls.

Stort spel ger inte rassel utan tickande.

Rasslade den lika mycket innan du meckade så fanns felet där innan. Rasslar den mer nu så har du ställt till något...:tungan

Förut rasslade den på gelleråsen, nu inne i garaget. Kan nog mkt väl vara samma rassel, speciellt om det inte låter om spelet är för litet.

Snurrade runt motor ett antal varv nu och kedjan är riktigt glapp när det går lätt att snurra (efter et halvvarv typ)
Känns som det blir till att byta kamkedjan iaf då.

Kan man dela gamla kedjan, koppla på nya och dra runt den som man gör på bilar eller måste men dela motorn?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard