Ventiljustering ett måste?

Lundh87

Lundh
Gick med
5 Feb 2009
Ort
Lund
Hoj
Suzuki GSXR 600 -98, Yamaha R1 -00
Jag undrar om det är nödvändigt att göra en ventiljustering efter ett visst antal mil även om man inte märker av något konstigt med hojen?
Har hört att det är rätt dyrt:(
Har en Suzuki GSXR 600 -98 som gått 2700 mil

Tacksam för svar:)
 
Yes! Du kan annars riskera att bränna ventiler, vilket leder till renovering av toppen, vilket är = tråkigt.
 
Det rekommenderas kraftfullt att du i alla fall plockar av ventilkåpan och mäter spelet. Inte sällan så är justering inte nödvändig.

Men ja, ifall du upptäcker att någon ventil har för litet (vanligast) spel så måste du justera vilket innebär en rätt stor kostnad på verkstad då det tar någon timme.
 
Märker gör du om du har lite för mycket spel då det kan låta lite mer från motorn det är oftast inte jätte farligt. Har du däremot för lite spel är det inte säkert att du märker något med konsekvenserna blir desto allvarligare när du bränner ventilerna.
Är du osäker på hur man justerar kan du mäta upp spelet själv och vid behov lämna in för justering. Att chansa kan bli dyrt...
 
tror triumph center tog 2500kr för det eller så var det 2500+jobbtiden aja
 
Tack för alla råd:tummenupp

får ta och kolla ventilspelet låter det som, men hur vet man hur stort spelet ska vara? hur mäter man det med sådan precision som behövs?
 
Det rekommenderas kraftfullt att du i alla fall plockar av ventilkåpan och mäter spelet. Inte sällan så är justering inte nödvändig.

Men ja, ifall du upptäcker att någon ventil har för litet (vanligast) spel så måste du justera vilket innebär en rätt stor kostnad på verkstad då det tar någon timme.
'

Säg att det skall granskas/justeras vid 24.000.
Nåh, man granskar det själv/verkstad och det är ok. Hur länge kan man köra då igen utan att oroa sig? Vad får ventilerna att gå "ur balans"?
 
Tack för alla råd:tummenupp

får ta och kolla ventilspelet låter det som, men hur vet man hur stort spelet ska vara? hur mäter man det med sådan precision som behövs?


Bladmått.

Klarar du av att leta reda på ventilkåpan och mäta så klarar du av att byta schimsen också.

Det är pissenkelt.

Köp en verkstadshandbok till din cykel för en 300ing.
 
Man bör kolla ventilerna åtminstone första gången. När det är dags nästa gång kan man ev fuska.....
Vill du ha det gjort till ett humant pris har jag tid nästa vecka. Vill du inför framtiden lära dig kan du få titta på. Det är knappast raketforskning men är man osäker meck bör man inte göra det själv första gången.
 
Tack för alla råd:tummenupp

får ta och kolla ventilspelet låter det som, men hur vet man hur stort spelet ska vara? hur mäter man det med sådan precision som behövs?

Jag har en GSX-R750 -96 och jag kikade i rep-handboken, där det stod 0,10-0,20mm på insug och 0,20-0,30mm på avgas.

Jag använde mig av bladmått och testade med de två gränsvärdena (0,10 och 0,20mm för insug och 0,20 samt 0,30mm för avgas). Om det tunnare (0,10 in/0,20 avg) bladet går emellan, men inte det tjockare (0,20 in/0,30 avg), så bör det rimligtvis ligga inom toleransen. Om det tunnare bladet inte går emellan eller bladet över det tjockaste (0,25 in/0,35 avg) går emellan, så måste en justering göras.

Måtten måste göras när kamnocken inte ligger mot ventilshimsen, så du måste nog rotera lite för att kunna mäta alla.
 
Brända ventiler pga. för litet spel = DYRT DYRT DYRT! :fakta

Kolla åtminstone spelet själv.
 
Tack för hjälpen! har nog rätt bra koll på läget nu:) bara att köpa bladmått och börja skruva! antar att man kommer åt ventilkåpan genom att ta bort tanken?

Men vad är schimsen för något? är det något som behöver bytas

Som ni märker är jag lite av en nyfiken nybörjare som gärna lär sig hur man mekar själv:)
 
Vill du inför framtiden lära dig kan du få titta på. Det är knappast raketforskning men är man osäker meck bör man inte göra det själv första gången.

Det där ska jag komma ihåg inför framtiden :) Klarade toleranserna ifjol, men nästa gång blir det kanske inte så, och då vill man kunna fixa själv. Då kan det vara bra med en supervisor bredvid.
 
Tack för hjälpen! har nog rätt bra koll på läget nu:) bara att köpa bladmått och börja skruva! antar att man kommer åt ventilkåpan genom att ta bort tanken?

Men vad är schimsen för något? är det något som behöver bytas

Som ni märker är jag lite av en nyfiken nybörjare som gärna lär sig hur man mekar själv:)

Shims är små, små distanser som sitter ovanpå ventilerna. Ca 8-10 m.m. i diameter (på yamaha i alla fall) och så varierar de förståss lite i höjd. För att komma åt dem måste man nog i de flesta fall (kan inte uttala mig generellt eftersom det finns lite olika motorkonstruktioner) lyfta bort kamaxlarna. Det är ett större mekjobb. Återmonteringen kräver att man timar allt korrekt gentemot vevaxeln.

Mäta spelet med bladmått kan man ofta göra bara genom att lyfta på ventilkåpan. Det tar bara nån minut att kolla spelet på alla ventiler, men man måste förståss se till så att kamaxeln ligger rätt för varje ventil. Att byta en endaste shims innebär dock en närmast total demontering av toppen.

Om du är ny på detta så ska du absolut INTE ge dig på att göra ett shimsbyte utan verkstadshandbok !!!
 
Shims är små, små distanser som sitter ovanpå ventilerna. Ca 8-10 m.m. i diameter (på yamaha i alla fall) och så varierar de förståss lite i höjd. För att komma åt dem måste man nog i de flesta fall (kan inte uttala mig generellt eftersom det finns lite olika motorkonstruktioner) lyfta bort kamaxlarna. Det är ett större mekjobb. Återmonteringen kräver att man timar allt korrekt gentemot vevaxeln.

Mäta spelet med bladmått kan man ofta göra bara genom att lyfta på ventilkåpan. Det tar bara nån minut att kolla spelet på alla ventiler, men man måste förståss se till så att kamaxeln ligger rätt för varje ventil. Att byta en endaste shims innebär dock en närmast total demontering av toppen.

Om du är ny på detta så ska du absolut INTE ge dig på att göra ett shimsbyte utan verkstadshandbok !!!


okey det verkar som att jag får lämna det åt någon annan om de skulle behöva bytas, får hoppas att de ser bra ut då

har en verkstadshandbok på engelska på datorn men den är ju inte helt lätt att följa:P
 
...Att byta en endaste shims innebär dock en närmast total demontering av toppen. ...

Total demontering av toppen var väl att ta i men man behöver plocka väck kammarna, dess överfall och kamkedjesträckaren. På gixxern kan dom dock plockas bort var för sig så är det bara en ventil räcker det med en kam.
 
Tack för hjälpen! har nog rätt bra koll på läget nu:) bara att köpa bladmått och börja skruva! antar att man kommer åt ventilkåpan genom att ta bort tanken?

  • Bort med skjutssätet/ensitskutsen, "förarsätet" och bakramskåporna
  • Lossa tanken i framkant och vinkla upp den med pinnen som ska följa med hojen (eller så kan en polare hålla i den)
  • Lossa vakumstyrning till soppapumpen, soppaslangen och kontakten till soppapumpen
  • Fäll ner tanken, skruva loss bultarna som håller i gångjärnet i bakkant av tanken och lyft av
  • Lossa luftburken från förgasarna och ramen och plocka bort
  • Skruva upp klämmorna på förgasarna genom hålen på vardera sida av ramen
  • Lossa alla kontakter och vajrar från förgasarbryggan medan du tar bort den, tomgångsskruvanslutningen kan sitta kvar, men då kan du inte lägga undan bryggan nån annanstans
  • Sätt igen insugshålen på toppen med trasor så inte skit trillar ner
  • Lossa de sex insexbultarna som ventilkåpan sitter med och lirka sen loss kåpan

Så har jag gjort....ett par ggr nu. Fortfarande inte hittat vad som rasslar :huvet
 
  • Bort med skjutssätet/ensitskutsen, "förarsätet" och bakramskåporna
  • Lossa tanken i framkant och vinkla upp den med pinnen som ska följa med hojen (eller så kan en polare hålla i den)
  • Lossa vakumstyrning till soppapumpen, soppaslangen och kontakten till soppapumpen
  • Fäll ner tanken, skruva loss bultarna som håller i gångjärnet i bakkant av tanken och lyft av
  • Lossa luftburken från förgasarna och ramen och plocka bort
  • Skruva upp klämmorna på förgasarna genom hålen på vardera sida av ramen
  • Lossa alla kontakter och vajrar från förgasarbryggan medan du tar bort den, tomgångsskruvanslutningen kan sitta kvar, men då kan du inte lägga undan bryggan nån annanstans
  • Sätt igen insugshålen på toppen med trasor så inte skit trillar ner
  • Lossa de sex insexbultarna som ventilkåpan sitter med och lirka sen loss kåpan

Så har jag gjort....ett par ggr nu. Fortfarande inte hittat vad som rasslar :huvet

Schysst av dig att beskriva det så bra och lättförstårligt:) nu ser jag fram emot detta projekt!

Tråkigt att du inte hittar vad som är fel, rasslar det mycket eller? kanske inte är från motorn det låter utan bara något yttre som en bricka eller något, från grenröret tex...fast det är ju bara en teori från min sida, ljudet kan ju komma från många olika ställen
 
Schysst av dig att beskriva det så bra och lättförstårligt:) nu ser jag fram emot detta projekt!

Tråkigt att du inte hittar vad som är fel, rasslar det mycket eller? kanske inte är från motorn det låter utan bara något yttre som en bricka eller något, från grenröret tex...fast det är ju bara en teori från min sida, ljudet kan ju komma från många olika ställen

Jag vill inte vara negativ men med tanke på vilka meckarkunskaper du uppvisat änsålänge i tråden så kan jag inte rekommendera dig att göra det själv första gången. Risken att du fuckar upp något under servicen är större än risken att en ventil står så fel att den skadas....

Det är inget fel i att vara nybörjare men kan du inte följa en servicemanual och aldrig har handhaft ett bladmått så är detta inte något för dej. Även mer erfarna meckare gör fel ofta när det kommer till ventilspel så lämna in eller skaffa fram en kompis med erfarenhet....
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top