Ventiler

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej

Det är uppenbart att det finns flera saker som kan vara dåligt inställda och dåligt smorda och därmed orsaka skador. Den förra ägaren till min Honda påpekade hur enkelt han hade ställt ventilerna och att det tog bara några minuter när man väl lossat tanken och några kåpor. Då brydde jag mig inte så mycket för jag var mest glad att jag hittat rätt motorcykel. Och jag var mer fundersam på oljebytet han gjort veckan innan.
Nu när jag läser om ventiler så förstår man att dåligt ställda ventiler kan vara förödande för motorn. Speciellt om de är för snålt ställda. Hellre för mycket spelrum än för lite.

Så hur märker man detta?

Jag hör inget konstigt tickade eller tickande överhuvudtaget. Snålt ställda ventiler kan vara tysta men tyst ventilspel kan också vara helt ok. Motorn verkar gå bra, lite ojämn tomgång men jag har aldrig haft en mc med förgasare innan. Suzukin har insprutning och på den hör jag ventilerna runt 3000 rpm på tvåans och treans växel, i övrigt inte alls.
Jag kan nog inte jämföra en Honda från 2002 med 2015 Suzuki.

Mycket text men ja, det är ju spännande det här :)
 
Det är lite som flugan i Pizzan. Alla vet om att det är förödande om man kör för litet ventilspel, men jag vet ingen som bränt ventilerna för att spelet varit för litet. Crossåkare justerar spelet när hojen blir svårstartad. De får ofta byta ventiler, men inte pga att de bränns....... (Superlätta material, varvstopp och höga varvtal)
Jag skulle inte vara orolig för det. Kontrollera det i samband med en större service.
 
Det är lite som flugan i Pizzan. Alla vet om att det är förödande om man kör för litet ventilspel, men jag vet ingen som bränt ventilerna för att spelet varit för litet. Crossåkare justerar spelet när hojen blir svårstartad. De får ofta byta ventiler, men inte pga att de bränns....... (Superlätta material, varvstopp och höga varvtal)
Jag skulle inte vara orolig för det. Kontrollera det i samband med en större service.

Ja, det låter bra. Det är inte så länge kvar av säsongen så man kanske inte behöver pilla på allt utan fokusera på att köra och ha kul den stund som är kvar.
 
Om de är så snabbt och enkelt att justera ventilerna så är det väl ännu enklare att kolla om de är rätt justerade.
Att mäta är att veta.
 
Om de är så snabbt och enkelt att justera ventilerna så är det väl ännu enklare att kolla om de är rätt justerade.
Att mäta är att veta.
Precis men förarbetet med att ta bort tank och kåpor lär väl ta en stund, gissar jag.
 
Din Shadow? Tror att det är ett ganska enkelt jobb att lyfta på tank o kåpor. Kolla youtube!
Till skillnad från Mats757 har jag erfarenhet av en (1) bränd ventil på en Ducati Paso jag köpte. Kollade spel, var för tight på en avgasventil - lyfte av topparna för närmare inspektion (svinenkelt på Pason, inga topplockspackningar att byta heller) - ventilen hade ett brännspår i sig, sätet var lätt skadat men kunde lappas in ihop med en ny ventil.
Lappas - från engelskan lapping=läppning def. https://sv.wikipedia.org/wiki/Läppning
(nog med värdelöst vetande)
Jag tycker du skall ta dig tid under vintern att lyfta på grejerna o kolla själv. Är du osäker, ta med någon som kan
 
Din Shadow? Tror att det är ett ganska enkelt jobb att lyfta på tank o kåpor. Kolla youtube!
Till skillnad från Mats757 har jag erfarenhet av en (1) bränd ventil på en Ducati Paso jag köpte. Kollade spel, var för tight på en avgasventil - lyfte av topparna för närmare inspektion (svinenkelt på Pason, inga topplockspackningar att byta heller) - ventilen hade ett brännspår i sig, sätet var lätt skadat men kunde lappas in ihop med en ny ventil.
Lappas - från engelskan lapping=läppning def. https://sv.wikipedia.org/wiki/Läppning
(nog med värdelöst vetande)
Jag tycker du skall ta dig tid under vintern att lyfta på grejerna o kolla själv. Är du osäker, ta med någon som kan
Det låter som en plan! Bäst att experimentera under off-season. Jag har väl lite kontrollbehov och vill kolla allt själv. Speciellt när man inte riktigt litar på förra ägaren.
 
Det låter som en plan! Bäst att experimentera under off-season. Jag har väl lite kontrollbehov och vill kolla allt själv. Speciellt när man inte riktigt litar på förra ägaren.
Helt rätt inställning - och om du blir osäker när du skruvar, lägg ifrån dig verktygen, googla eller lägg en fråga i forumet
 
Om en shadow (extremt låg trimningsgrad och låga varv) går bra så låt den vara. Sannolikheten att ventilerna behöver ställas om den inte gått extremt långt är låg.
Intervallet för kontroller ligger på 1250 mil. Jag håller med dig om att ventilerna troligen håller sig inom tolerans, men att därför låta bli att kolla verkar slarvigt.
Om du själv tittar på en begagnad hoj o säljaren säger "Ventilkontroll....., näe det skiter jag i så länge den går som den skall" - vad tänker du då?
 
Om en shadow (extremt låg trimningsgrad och låga varv) går bra så låt den vara. Sannolikheten att ventilerna behöver ställas om den inte gått extremt långt är låg.
Ja, det är väl bara nån gammal Kawasaki från -80 talet där ventilerna/sätena gick ner sig relativt fort, men de fick de bukt med senare. Om vi pratar hojar från Japan alltså...
 
Jag har justerat på ett par 750 shadow insprutare, samma princip. Jo, det går rätt snabbt att justera när allt väl är synligt. Skruvventiler, två insug och en avgas. Lite pill att komma fram, luftfilterboxen bort, behövde på insprutaren(vätskekyld) också lossa termostathuset lite. Lite trångt att få ur ventilkåporna(som det brukar oftast vara, åtminstone första gången). Så, en av dom lättare ventilkollen.

På Transalper(samma motorgrund) osv är det lite enklare, sitter skruvlock på ventilkåpan.

Har du börjat gräma dig så är det bara att göra bort jobbet så du kan sova :-) Man vet aldrig, räcker ju om en ventil är lite tajt, märks inte alltid.
 
Intervallet för kontroller ligger på 1250 mil. Jag håller med dig om att ventilerna troligen håller sig inom tolerans, men att därför låta bli att kolla verkar slarvigt.
Om du själv tittar på en begagnad hoj o säljaren säger "Ventilkontroll....., näe det skiter jag i så länge den går som den skall" - vad tänker du då?
Jag kan förstå argumentet. Jag går nog mycket på allmän kännedom från ägaren samt motorljud. En person som ger virrigt intryck och samtidigt gladeligen berättar om allt han skruvat skulle nog skrämma mer.
 
Om du själv tittar på en begagnad hoj o säljaren säger "Ventilkontroll....., näe det skiter jag i så länge den går som den skall" - vad tänker du då?
Efter att ha läst ett skapligt antal mektrådar här på forumet skulle jag tolka det som något positivt.
Bäst är nog om cykeln inte är servad överhuvudtaget...
 
Jag kan förstå argumentet. Jag går nog mycket på allmän kännedom från ägaren samt motorljud. En person som ger virrigt intryck och samtidigt gladeligen berättar om allt han skruvat skulle nog skrämma mer.
Tänker samma, hemmafixaren med komplett verkstad o tekniskt underbyggda svar är bättre än den som servat "runt hörnet" - jag köper lika mycket på skicket som på ägaren
 
Det är lite som flugan i Pizzan. Alla vet om att det är förödande om man kör för litet ventilspel, men jag vet ingen som bränt ventilerna för att spelet varit för litet. Crossåkare justerar spelet när hojen blir svårstartad. De får ofta byta ventiler, men inte pga att de bränns....... (Superlätta material, varvstopp och höga varvtal)
Jag skulle inte vara orolig för det. Kontrollera det i samband med en större service.
Cb900f -82.
Summa brända ventiler = 9. Alla avgas och en insug.
Uppvisade inga problem alls. Inte svårstartad, inte orolig, och lät inte illa.
 
Då tänker iallafall jag att det här är en person som prioriterar att köra istället för att efter eventuellt fel. Om säljaren däremot monterat tail tidy och billigt slip on då drar jag öronen åt mig. Det om nåt är rookie 1.0. Och bådar aldrig gott.

Ajaj, jag sneglar på en billig slip on till Suzukin ? Jag vet inte om jag kommer gilla den så vill inte köpa en dyr för 5000 bagare. Den jag tittat på är Snell från XLmoto, 800 spänn. Men nu kanske jag tänker om och kör original.
 
Jag kan förstå argumentet. Jag går nog mycket på allmän kännedom från ägaren samt motorljud. En person som ger virrigt intryck och samtidigt gladeligen berättar om allt han skruvat skulle nog skrämma mer.
Jag är ju väldigt rookie och säljaren hade ägt många motorcyklar och kört i många år. Ändå blev jag skeptisk när han berättade om sin service. Det är ju inte en ny mc och Honda Shadow verkar ha ett rykte om sig att hålla i alla väder med sin traktormotor. Så jag kan tänka mig att stressade ägare tar genvägar med en sån hoj.
Jag har inga belägg för att ventilerna är dåligt justerade, den låter och går bra. Men för att lära mig nåt nytt och samtidigt känna att jag har själv kontrollerat att allt ser bra ut så tänkte jag att det kan vara en bra idé.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top