Ventilation i gammalt hus med självdrag

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Trycket borde skilja sig ganska rejält mellan en sval källare och undertaket på säg våning 1,5 en varm och fuktig sommardag. Hur mycket undertryck kommer det då att krävas i botten på huset för att inte riskera övertryck högst upp?

Eller tänker jag helt galet?

Har du undertryck i en del av huset så har du undertryck i hela huset. Åtminstone så länge som du inte har stängt en tät dörr och inte har några överluftskanaler.

Dvs du har samma tryck i källaren som i övervåningen om du inte har en tät källardörr däremellan.

Däremot kan man ha olika mycket till resp frånluft i olika delar av huset och det leder till att luft kommer att vandra från delar med mindre frånluft till delar med mer frånluft. Om man exempelvis har förhåjda radonvärden i källaren så kan man sätta högre flöde på tilluft i övervåningen och mer flöde på frånluft i källaren. Då kommer luften att vandra från övervåningen till källaren och på så vis så går eventuell radon direkt ut genom ventilationen istället för att vandra runt inne i huset.

Visst. Teoretiskt kan du ha olika tryck i olika rum även om det är en öppen dörr mellan men det kräver fläktaggregat i en helt annan storlek. Ett vanligt FTX aggregat är inte i närheten av att ha kapacitet för något sådant. I alla fall inte några mätbara skillnader.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur gör man i en matkällare med FTX? Där vill jag ju inte ha varm tilluft, kan man låta en friskluftsventil sitta kvar där?

Blir det FTX så blir det inte förrän tidigast kring årsskiftet. Precis lagt alla pengar och lite till på kontantinsatsen :död

Trycka ut luft i murstocken så det blir fukt på vinden har förra ägaren haft problem med. Upptäckte det tidigt och åtgärda med spirorrör i murstocken. Minns dock inte om det var i alla kanaler. Ska kolla nästa gångar jag pratar med honom.

Jag kommer inte att dra några ventilationsrör till min matkällare. Alternativt drar jag dit rör men kopplar inte in. Där får friskluftsventilen vara kvar så det fortsätter vara matkällare.

FTX kommer ju att förvärma luften med värmen från frånluften och den kommer då att trycka in varm luft i matkällaren om du drar rör dit och det vill man ju kanske inte. Vill man däremot ha möjligheten att i framtiden använda det utrymmet till något annat så kan man ju dra dit ett rör med tilluft och ha ett spjäll som får vara stängt. Då kan man med lätthet göra om rummet för annat ändamål utan att man behöver göra om ventilationen. Man behöver bara öppna spjället och eventuellt justera flödena lite.

Men det är nog överkurs.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du undertryck i en del av huset så har du undertryck i hela huset. Åtminstone så länge som du inte har stängt en tät dörr och inte har några överluftskanaler.

Dvs du har samma tryck i källaren som i övervåningen om du inte har en tät källardörr däremellan.

Att det blir konvektionskrafter om källaren håller 20 grader och ovanvåningen 30 är väl ändå ett faktum?
Min fråga var mer hur mycket hänsyn man ev ska ta till det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att det blir konvektionskrafter om källaren håller 20 grader och ovanvåningen 30 är väl ändå ett faktum?
Min fråga var mer hur mycket hänsyn man ev ska ta till det.

Ja, så kallad skorstensverkan. Genom densitetsskillnaderna mellan varm och kall luft - varm luft stiger uppåt - så kommer du ha högre tryck på övervåningen relativt nedervåningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att det blir konvektionskrafter om källaren håller 20 grader och ovanvåningen 30 är väl ändå ett faktum?
Min fråga var mer hur mycket hänsyn man ev ska ta till det.

Jo visst har man tryckskillnader inom ett hus. Det kommer ju att vara ett något lägre tryck i dom rum som har frånluften pga att det krävs en tryckskillnad för att luften skall vandra.
Likaså är det ju så att varm luft stiger vilket leder till att när du har varmare inne än ute så kommer luften inne i huset att vilja stiga i förhållande till luften utanför vilket leder till ett något högre tryck i övervåningen.

Men då pratar vi om väldigt små variationer och i ett vanligt bostadshus kommer du aldrig att komma i närheten av förutsättningar där dom ens är mätbara utan väldigt dyr laboratorieutrustning.

Har man överluftskanaler eller öppningar som man ska så kommer man inte att ha några mätbara skillnader mellan olika delar eller rum i huset.

det är bara om man satt till eller fråluft i ett rum och sedan stänger till det rummet med en tät dörr som du kommer att få några mätbara skillnader. Men då har man också gjort fel.

Dvs med korrekt konstruerad ventilation så kommer sådana faktorer inte att vara något som man behöver fundera över då dom effekterna i den tillämpningen är så små att dom saknar praktiskt betydelse och är i stort sett omöjliga att mäta utan specialutrustning.

Lite som att man behöver Einsteins relativitetsteori för att kunna ta hänsyn till tidsförskjutningen i klockan i en GPS sattelit men man behöver inte det för att ställa sitt armbandsur eller köksklockan. Om man inte lånat hem atomuret från Schlezwieg Holstein och ska ställa det då.

Med dom instrument som du kan tänkas få tag på för att själv mäta under eller övertryck i huset så kommer du inte att kunna påvisa någon av dom skillnaderna.

Jag tror inte ens att en ventilationsinstallatörerna mäter undertrycket eftersom man generellt där behöver borra ett hål genom väggen för att mäta differensen.
Jag tror att dom bara ställer in en tilluft och en frånluft och ser till att man har några procent mer frånluft än tilluft och då skall det vara tillräckligt undertryck för att säkerställa att man inte ställer till med fuktproblem i väggar och tak.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top