Ventil och kolv diagnos.

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Jag har lite frågor.

Skall jag ta ur ventilerna för att rengöra, slipa mm.
eller borde jag ge fan i det ?
Hade funderingar på att porta lite när man väl höll på, men har bestämt mig för att låta bli.

Häller man vätska ovanför ventilerna så är insugsventilerna helt täta men på avgasventilena så bildas det droppar runt kanten.
är det acceptabelt? kan det ändras/bli tätt när sakerna är varma?

Hela förbränningsrummet var sotsvart innan men lite har försvunnit efter att ha gnuggat lite med trasa.

Hojen drog lite olja, runt litern på en 200 mil ungefär.
har vi svaret på bilderna kolven, toppen ?

Hojen en SV650 -02 ca 2400 mil

/Dan

Bifogat

• IMG_1727 (Large).JPG
    IMG_1727 (Large).JPG
    131.2 KB · Visningar: 206
  • IMG_1728 (Large).JPG
    IMG_1728 (Large).JPG
    82.2 KB · Visningar: 210
  • IMG_1729 (Large).JPG
    IMG_1729 (Large).JPG
    68.5 KB · Visningar: 154
  • IMG_1730 (Large).JPG
    IMG_1730 (Large).JPG
    67.8 KB · Visningar: 151
Låt ventilerna vara. Använd en mjukare typ av roterade stålborste och koksa ur förbränningsutrymmet. Koksa av kolvtopparna.

Låt blir att göra rent på kolvens sidor. Låt en firma hona/hena cylinderloppen och kör sen in hojen korrekt. Dvs, INGEN tomgångskörning alls, inte ens för fem sekunder. Kör iväg direkt och var agressiv med gashantaget men varva inte ihjäl motorn. Har du bara raksträckor att tillgå under inkörningen - lägg dig på treans växel och dra 1/2 till full gas från 3000 varv upp till 9000 varv om och om igen och motorbromsa ned till 3000 varv. Kör så i minst 5 mil. Kolvringarna är nu korrekt inkörda.

Efter inkörning kan du köra som normalt igen. Koksar den fortfarande efter inkörning är du tvungen att hone/hena om cyllarna igen och även byta kolvringar.

Din motor har blivit fel inkörd, det är allt.

De "otäta" avgasventilerna kommer att gå till sig när motorn inte längre koksar så mycket. Nu ligger det koks på ventilens och sätets yta och därför läcker det lite.

andersbrink skrev:
Låt ventilerna vara..

Tackar det var det jag ville höra.

"inkörningen" blev lite olycklig för den här hojen.
Hämtade ut den i centrala GBG i eftermiddagsrusning, köer överallt och på toppen av det så gick den varm så att varningslampan lös.

Orsaken var att att kontakten till fläkten inte var inkopplad så den gick aldrig igång.

Nya kolvar skall i, smidda Hayabusa kolvar.
Och cylindrarna är på honing.

Inkörningsreceptet skall jag skriva ut så att jag inte glömmer av när det är dags :tummenupp

Edit:
Du har inte med nya kolvar/kolvringar i inkörningen hur mycket förändrar det ?

/Dan

Last edited:
Verkar högst otroligt att inkörningen inte var gjord (till del) iaf redan på fabrik.
Det är ju aldrig en helt RÅ okörd motor man får ut när man köper en hoj (även om många nyhojsköpare tycks tro det).

Detta har jag skrivit förr, men jag upprepar:
Fabriken gör ett par fullgasrepor DIREKT på rullar i fabriken.
Ja du läste rätt.
Detta fyller 2 syften

1. OM nåt är vekt i motorn går det sönder HÄR. = billigare för fabriken som slipper garantiåtaganden och även ett tveksamt kvalitetsrykte.

2. Bädda in ringarna

Sen att de inte har TID att göra detta helt och fullt gör ju att DU som konsument måste ut och gasa rätt duktigt när du köper hojen, men jag menar att den kritiska fasen, de första minutrarna, de är redan avklarade på fabrik.

Dr.Bike skrev:
den kritiska fasen, de första minutrarna, de är redan avklarade på fabrik.

Problemet är ju att man som konsument har noll kontroll över sånt. Det skadar ju inte att köra in den som om den vore nyhonad och virgin.

andersbrink skrev:
Problemet är ju att man som konsument har noll kontroll över sånt. Det skadar ju inte att köra in den som om den vore nyhonad och virgin.

Absolut!

Och jag delar f.ö din åsikt om inkörning. Så kör jag alltid in de motorer jag själv sätter ihop.
Funkar kanon! :tummenupp

Jag har en Yamaha YZF 750 R. Den drar olja som satan enligt min mening. Gasar jag på så blir det ett svart litet moln bakom. Jag får fylla på olja ungef. varannan körning med ca: 1-2dl. Ibland efter varje körning också, beroende på hur hårt man kört.

Två saker kan jag tänka på felmässigt, då ska man veta att mina kunskaper är begränsade...Kolvring och ventil. Vad göra, och vilket kan det vara?

Om du svarar får du gärna skriva en lista till mig på prylar som skall bytas när man pillar i de regionerna.

Buttman skrev:
Jag har en Yamaha YZF 750 R. Den drar olja som satan enligt min mening. Gasar jag på så blir det ett svart litet moln bakom. Jag får fylla på olja ungef. varannan körning med ca: 1-2dl. Ibland efter varje körning också, beroende på hur hårt man kört.

Två saker kan jag tänka på felmässigt, då ska man veta att mina kunskaper är begränsade...Kolvring och ventil. Vad göra, och vilket kan det vara?

Om du svarar får du gärna skriva en lista till mig på prylar som skall bytas när man pillar i de regionerna.

Oljering/kolvringar är rätt, men ventilerna i sig gör inte att det ryker olja.
Däremot ventiltätningarna som ska täta mot ventilskaften så att olja INTE kommer ner i insugs respektive avgaskanal.

1-2 dl låter inte som mycket, givet att du inte bara kört en kort sträcka.
På säg 10 15 mil kan detta vara helt normalt.

Svart rök kan ju oxå indikera fet blandning.
Har du pillat i förgasarna eller har ett täppt filter?
Kolla detta.

M.v.h

Ekberg skrev:
"inkörningen" blev lite olycklig för den här hojen.

Nya kolvar skall i, smidda Hayabusa kolvar.
Och cylindrarna är på honing.

/Dan

Varför tog du isär den den har ju inte gått så långt och inget var väl fel på den

Svartröken är indikation på en för fet bränsleblandning och har inget med oljeförbrukningen att göra. Har du inte bytt luftfiltret på länge är det ett hett tips, annars är slitna emulsionsrör i förgasarna ett annat tips.

Oljeförbrukningen, var inte så slavisk på mätfönstret. Fyll i till toppstrecket och notera när du nått bottenstrecket. Fyll inte på förrän du nått bottenstrecket. Nästa gång vet du hur många mil det tog att nå bottenstrecket. Jag tror att det bara rör sig om att vevhusventilation gör sig av med överskottsolja. Kan du köra 500 mil tills nivån når undre sträcket, helt normalt - dvs då är det iaf dags för oljebyte.

Buttman skrev:

2ono skrev:
Varför tog du isär den den har ju inte gått så långt och inget var väl fel på den

Fel och fel, den drog ju lite mer olja än vad jag tyckte om, det är ju en Suzuki å ingen Yamaha då skall den inte göra det :)

Jag ville fixa det, och istället för att bara byta ringar, hona om så ville jag testa lite.
Så det kommer att bli Hayabusa kolvar som sagt, och andra kammar.

/Dan

Vad det gäller sträckan, så kanske det handlar om en tunnelrunda i GBG på 2-4mil.
Luftfiltret ej kollat, ska checka, men det känns inte som det enbart skulle vara det...
Vad tros?

Buttman skrev:
Vad det gäller sträckan, så kanske det handlar om en tunnelrunda i GBG på 2-4mil.
Luftfiltret ej kollat, ska checka, men det känns inte som det enbart skulle vara det...
Vad tros?

Jag tycker att du skall göra som mig, ta in motorn i vardagsrummet och riv den :)

Dr.Bike skrev:
Vardagsrummet är respekt!!! :bow

Har du sambo?

Jodå det har jag, men hon är inte hemma förrän slutet nästa vecka :)

Luktar gott hemma nu, förgasarna ligger i hallen...

Ekberg skrev:
Jodå det har jag, men hon är inte hemma förrän slutet nästa vecka :)

Luktar gott hemma nu, förgasarna ligger i hallen...

Fan vad med skit du kommer FÅ!!!! :lol

Har en kompis i Gävle som renoverade en hoj en vinter i vardagsrummet...
I sin ETTA!
MED sambo!

DET är respekt!

Jag försööökte dra in mekat EN gång... :hihi Slutade med att matberedaren blev väldigt diffus i plasten (som var klar innan) samt att en av visparna gick sönder...
Jag hade tänkt polera massa små saker av mässing... och då kom jag på genidraget att lägga dem i matberedaren och hälla på en flaska häxan...
Sen kunde ju den få stå och gå där medan jag sparade mina krafter.
Ja, det sket sig kan jag säga... och sedan dess kollas det MYCKET misstänksamt på ALLT som inte hör hemma i ett kök :)

Last edited:
andersbrink skrev:
Låt ventilerna vara. Använd en mjukare typ av roterade stålborste och koksa ur förbränningsutrymmet. Koksa av kolvtopparna.

Låt blir att göra rent på kolvens sidor. Låt en firma hona/hena cylinderloppen och kör sen in hojen korrekt. Dvs, INGEN tomgångskörning alls, inte ens för fem sekunder. Kör iväg direkt och var agressiv med gashantaget men varva inte ihjäl motorn. Har du bara raksträckor att tillgå under inkörningen - lägg dig på treans växel och dra 1/2 till full gas från 3000 varv upp till 9000 varv om och om igen och motorbromsa ned till 3000 varv. Kör så i minst 5 mil. Kolvringarna är nu korrekt inkörda.

Efter inkörning kan du köra som normalt igen. Koksar den fortfarande efter inkörning är du tvungen att hone/hena om cyllarna igen och även byta kolvringar.

Din motor har blivit fel inkörd, det är allt.

De "otäta" avgasventilerna kommer att gå till sig när motorn inte längre koksar så mycket. Nu ligger det koks på ventilens och sätets yta och därför läcker det lite.
Ska ju pröva det där också, men det känns lite brutalt att ge sig iväg och hårdgasa med kall motor :va Normal körning, ja, tills man får upp lite värme känns ju mer rätt. Är det fullgasöppningarna som är viktigast, dvs man kan hålla sig på varv under 3000 (har ju bara 8000 att leka med...) bara det öppnas och stängs fullt? Jag fattar att kolvringar och lopp gillar hårdkörning, men det finns ju andra manicker i en motor också, typ kammar och sånt...

HansJ skrev:
Ska ju pröva det där också, men det känns lite brutalt att ge sig iväg och hårdgasa med kall motor :va

Att hålla sig mellan mellan 25% till 75% av maxvarvet låter lagom. Att göra EN enda kallstart på det där sättet gör så mycket annat gott för motorn att det får man ta just den enda gången.

Hur man sen kör motorn varm _efter_ inkörningen är helt annorlunda, dvs kör iväg direkt med kall motor (ingen tomgångskörning här heller) och köra väldigt lugnt med ca 20% av maxvarvet, dvs växla ofta och inte köra fortare än vad hastighetsskyltarna säger de första få minutrarna.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt