Ventil justering husa 08a råd o tids

Har du kollat i manualen? Där står alla tidsintervall på dom olika serviceintervallerna.
 
Kolla ventilerna vartannat olje/filterbyte, behöver dem justeras så gör det men många ggr rör dem sig inte så mkt på den gångtiden. Ställ motorn i TDC genom att kolla markeringen på svänghjulet, när det är gjort så lossar du låsmuttern och ställer "ställskruven" på rätt avstånd - använd gärna bladmått men det är tight.. För att komma till lättare så ta bort "luftningsslangarna" som sitter vid toppen ungefär (kolla i manualen så förstår du vilka jag menar). Sen är det att justera alla 4 (tips för att kunna ta bort ventilkåporna är att ta en bockad insexnyckel som du sågar av en bit på böjen så kommer du till bättre) ventilerna sen tuta o köra... Good Luck!
 
1. Bort med tank/sadel
2. Ur med stiftet och ställ den i TDC, går att känna med en mejsel på kolven när den vänder.
3. Bort med slangen för vevhusvent. och inspektionsluckorna, IKEA's insexnyckel man får med möbler ibland är perfekt för dessa.
4. Känn efter så alla vipparmar glappar en aning. Kontrollera spelet med bladmått 0.12mm, justera om det behövs genom att släppa på muttern och sedan justera på skruven. Dra åt och dubbelkolla.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top