Venezuela SBK 2006

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ännu ett road racing mästerskap har kört färdigt för i år. Venezuelas Superbike Mästerskap. Man kör klasserna Superbike, Supersport600 och 600STD i deras mästerskap. Finalen gick nu i söndags på en bana som heter Taragua.

I SBK vann Robertino Pietri på en Suzuki GSXR mästerskapet för första gången. Pietri ledde mästerskapet med 10 poäng inför det 6:e och sista racet i mästerskapet. I finalen så ledde han racet i 4 varv tills han fick ett framhjulssläpp och gick omkull. Med toppkåpan och höger fotpinne borta fortsatte han racet. På varv 15 av 18 gick han upp på en tredje plats, vilket blev hans resultat i det racet. Den regerande mästaren i klassen César Téllez på Kawasaki ZX10R vann racet men det räckte inte för att försvara sina och Kawasaki's titlar från 2004-05 i SBK.

Robertino Pietri tog även hem årets titel i FIM Latin American SBK för tre veckor sen. Där deltar förare från bl.a Cuba, Colombia och Venezuela i den serien.

I Supersport vann den regerande mästaren i klassen Armando Ferrer. Men till i år hade han sadlat om från Suzuki till Kawasaki. Hondaföraren Juan Carlos Lavado ledde mästerskapet innan finalen med 4 poäng men fick se sig slagen då Armando Ferren tog flest poäng i finalen.

Fullständiga resultat har inte hunnit komma upp på deras förbunds hemsida än. Men det känns som det kan kvitta kanske.. Kul att se att det finns lite racing nånstans trots att vi har vinter här hemma.. :)

Kawasaki verkar väldigt populära där. I årets serier så av topp 3 i SBK var 2st Kawa och i topp 5 i SS600 var 4st Kawa.

Bifogat

• vene-Robertino Pietri.jpg
    vene-Robertino Pietri.jpg
    78.8 KB · Visningar: 56
  • vene061120a.jpg
    vene061120a.jpg
    33.1 KB · Visningar: 55
  • vene061206b.jpg
    vene061206b.jpg
    31.8 KB · Visningar: 60
  • vene061127a.jpg
    vene061127a.jpg
    26.4 KB · Visningar: 77
  • vene061120c.jpg
    vene061120c.jpg
    26.8 KB · Visningar: 48
  • vene061205b.jpg
    vene061205b.jpg
    33.1 KB · Visningar: 63
Last edited:
Axxexs skrev:
2654910 Hondaföraren Juan Carlos Lavado ledde mästerskapet innan finalen med 4 poäng men fick se sig slagen då Armando Ferren tog flest poäng i finalen.

Är det gamla Carlos från 80-talet eller en avkomma från honom?

Värst vad han burkar på den blå hojen med grå kuts! Ungefär som jag!!:D

Cuba?? Jag trodda bara att det fanns ögon för boxning där, och jag trodde aldrig att det skulle finnas pengar för RR iaf!

Fler bilder Anders!!!

oscar skrev:
2654984 Cuba?? Jag trodda bara att det fanns ögon för boxning där, och jag trodde aldrig att det skulle finnas pengar för RR iaf!

Fler bilder Anders!!!

Apsvårt att hitta bilder! Alla är oftast i väldigt små format. Dom flesta snodde jag från Venezuelas mc-förbunds hemsida www.fmv.com.ve och det är inte alla bilder som är aktuella även om dom är med på nya reportagen där.

Att dom körde sin final såg jag på www.roadracingworld.com som är en av Pietris sponsorer. Dom brukar lägga ut bilder. Men har inte gjort det på helgens rapporter än.

Hade tänkt skrivit nått för tre veckor sen om FIM's Latin mästerskap. Men det var svårt att hitta bilder bl.a vilket gjorde att jag sket i d.. :)

Pengar verkar nog finnas. För man har gått från att ha superstock-regler i 600 och 1000 till att ha supersport och superbike-regler fr.o.m förra året. Några av förarna från Venezuela tävlar även i AMA-SBK, SS eller STK.

Om nån annan är duktig på att söka bilder vill jag med se dom!! Man bör nog kunna lite spanska eller vad dom nu har för språk där för att sökningarna ska funka smidigare.

Last edited:
Axxexs skrev:
2655007 Apsvårt att hitta bilder! Alla är oftast i väldigt små format. Dom flesta snodde jag från

Spännande det där med Venezuela. Landet är fattigt och mycket mer än gamla mopeder går inte att hitta. Så blev förvånad att de körde RR där.

Bensinen kostade fäörra året 26 öre litern. Deisel kostar 18 öre litern. Så dom kan i alla fall ha ganska lågt transportkonto i sina rejsingteam.

Var ligger banorna där Axxexs?

LOTTAK skrev:
2654927 Är det gamla Carlos från 80-talet eller en avkomma från honom?

Det är en brorson till den gamle. Den yngre är 21 år och började köra 1999 i en TZ150cc serie. Detta var visst första året i supersport för honnom.

Robertino´s farsa körde också på 80-talet i bl.a AMA-SBK. Roberto Pietri hette han.

jorpes skrev:
..
Var ligger banorna där Axxexs?

Taraguau

San Carlos

Last edited:

Bifogat

• vene Franklin Reverón.jpg
    vene Franklin Reverón.jpg
    47.3 KB · Visningar: 34
  • venereveron-1-big.jpg
    venereveron-1-big.jpg
    56.5 KB · Visningar: 50
  • veneamantini-6-big.jpg
    veneamantini-6-big.jpg
    55.9 KB · Visningar: 38
  • veneamantini-5-big.jpg
    veneamantini-5-big.jpg
    61.7 KB · Visningar: 37
Pietri, Amantini och Ferrer körde i även i AMA. Alla tre körde AMA-SBK + en klass till.

En bild på Amartini från AMA-SBK i år.

Den nyvalde FIM-presidenten kommer föresten från Venezuela.

Bifogat

• amasbk-2006-ls-bh-0018.jpg
    amasbk-2006-ls-bh-0018.jpg
    109.2 KB · Visningar: 38
Last edited:
lets go there...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti