En inblick i USA's stöd till Talibanerna:
"The newspaper "Times of India" reports [1] that the Taliban
militia now ruling in Afghanistan has been built up with the help of the CIA. The purpose of the $3 billion support was to instrumentalize the islamic fundamentalists against the Soviet Army's invasion of Afghanistan. Selig Harrison from the Woodrow Wilson International Centre for Scholars said at a security conference that the CIA had made a historic mistake by supporting islamic fundamentalists."
USA skapar sitt eget helvete som alltid. 3 miljarder dollar betraktar jag som en ganska betydande summa..
"In the history of the 20th century, there were various such
"monsters" built up by the CIA as "bulwarks against communism" -- e.g. Hitler, Saddam, Pinochet, Noriega, Mobutu, Kosovo's KLA, etc. -- who wrecked terrible havoc on their world-region, and some of them later turned against the USA."
Afghanerna var dessutom jävligt hårt utsatta från just ryssarna, och ville inte ha dem i sitt land, ryssarnas krig var definitivt inte sanktionerat av FN..
Visst var dom det och jag håller helt med om att ryssarnas krig var smutsigt och vidrigt, men då borde vi också vara överens om att USA's kringgående av FN idag är skit?
Vilka länder har USA koloniserat under 1900-talet?
Det jag menade vilket jag tror du förstår var att dom har samma mentalitet idag som England, Frankrike hade under 1700-1800 talet. USA kontrollerar ju med sin truppnärvaro för att nämna några exmpel Japan, Tyskland, Sydkorea, Panama, Afghanistan, Kuwait, Saudi Arabien. Man behöver ju egentligen inte invadera och krossa en nation för att kontrollera den.
Vad gäller nordkorea hoppas jag verkligen man kommer sätta press på de galningarna som styr där.
Stater som har atombomber ger sig USA inte på. Där är det handelssanktioner som gäller, inte militära angrepp.
Vad gäller naturtillgångarna, så var det saddam som startade den biten, när han anföll kuwait och tog deras källor, samt satte dem i brand när han fick på nöten.
Uhm? Var har du logiken i det här, ska USA få gå in och plocka Iraks oljekällor för att Saddam satte Kuwaits i brand menar du?? Saddam gjorde fel det är dom flesta överens om, men det berättigar väl inte att USA går in i Irak och tar vad dom vill ha?
Förklara gärna närmare varför du betraktar Saddam som ett dödligt hot för övriga världen, USA har ju inte lyckats bevisa närvaron av några massförstörelsevapen än. Sen har USA och många andra nationer miljontals ton av det dom hävdar Irak inte ska få ha, men jag antar att "den stora batongen" är reserverad för världspolisen?
Saddam är inte på några vägar att jämföra med Hitler, då Hitler faktiskt förfogade över världens modernaste industri under 30-talet och kanske den största gruppen intellektuella och bildade. Tyskland var ledande på många områden under nazi partiets "glansdagar".
att inte tveka att slå mot civila mål för, d.v.s terrorkrig, som att bomba sina kurder med gas, eller som att skicka scud-missiler på civila mål i israel..
5000 kurder dog det i gasattackerna, i sanning fördjävligt. Men du verkar ha missat de palestinier som dör av israeliska (amerikanska vapen) varje dag? Det är flera tusen människor de senaste åren totalt. Vidare så bombade ju USA Hiroshima och Nagasaki med atombomber, båda var helt civila mål, där dog det uppskattningsvis 500.000 människor. Terrorbombningar över Köln, Dresden, Hamburg, Berlin under slutet av andra världskriget verkar inte bekymra dig heller. USA har mördat fler civila än några andra (länder) med undantag från Stalin, Hitler.
Bombningen av Dresden, February 13-14, 1945.
"http://www.ety.com/HRP/rev/terrorbombing.htm"
"The most uncivilized means of warfare that the world had known since the Mongol invasions." "More than 700.000 phosphorus bombs were dropped on 1.2 million people. One bomb for every 2 people. The temperature in the centre of the city reached 1600 o centigrade. More than 260.000 bodies and residues of bodies were counted. But those who perished in the centre of the city can't be traced. Appr. 500.000 children, women, the elderly, wounded soldiers and the animals of the zoo were murdered in one night."
Problemet är att många (som du uppenbarligen) betraktar USA's mördande av civila som "ett krig mot terror", när andra begår samma handlingar är det terrorism.. Om det är statssanktionerad terror går det bara bra.
Att USA skulle ha dom ädla ambitionerna att gå in i Irak, plocka bort Saddam, rensa lite tunnlar och sen försvinna är ett mkt. naivt synsätt, så är det inte.. USA har snackat om en övergångsregering på 12 månader men jag tror inte dom kommer
lämna Irak förrän dom fått den struktur på landet som *dom* vill ha.