Vems fel vid olycka?

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Hoj
Kawa zx9r -99
I måndags så höll jag på att bli påkörd av en bil som skulle korsa min vägbana. Jag bromsade och väjde och lyckades gå omkull. Bröt nyckelbenet, pajade all min utrustning + lite småskador på hojen typ fotpinne växelpinne och liknande. Bilen som jag väjde för fick aldrig någon skada och smet dessutom från platsen. Jag fick aldrig något reg.nummer eller så för jag trodde ju säkert att han skulle stanna kvar även fall jag reste mig upp och gick och flyttade hojen först.

Nu undrar jag om jag kommer behöva ta detta på min försäkring och betala självrisk och kanske sabba premien eller om typ trafikförsäkringsföreningen eller liknande kan tänkas ta det?

Gör en polisanmälan för smitningen och anmäl skadorna till försäkringsbolaget.
Trafikförsäkringsföreningen står för självrisken...

Så gick det till när jag blev påkörd i höstas och idioten smet.

Det beror ju på om du har några vittnen som kan styrka det? Och sen beror det på om du kom i 180 på 30-väg eller om du körde lagligt och han körde ut precis mitt framför? Hade han väjningsplikt?

Du måste ta det med ditt försäkringsbolag. Trafikförsäkringsföreningen tar inte emot anmälningar om fordonet är försäkrat.

edit: sen tar försäkringsbolaget det med trafikförsäkringsföreningen

Jag har vittne (en kompis som var med).
Hastigheten ver inte över 70 och det var 70 väg, och han hade väjninsplikt. Gjorde en vänstersväng över min vägbana.

Du måste ha ett vittne annars är du rökt, utan vittne bedömmer f bolaget: " att av skadans/olyckans natur är det ej uppenbart att skadan/olyckan orsakats av ett annat trafikförsäkringspliktigt fordon"...också får man dega själv eller utnyttja sin vagnskadeförsäkring och ta självrisken.

Ett annat problem är att du har kört omkull (om jag fattade rätt).
Eftersom du inte krockade med bilen, så har bilföraren inte varit inblandad i en olycka.
Möjligen så har han orsakat en olycka genom att svänga för tätt framför dig.
Betydligt svårare att få rätt.

Ett annat problem är att du har kört omkull (om jag fattade rätt).
Eftersom du inte krockade med bilen, så har bilföraren inte varit inblandad i en olycka.
Möjligen så har han orsakat en olycka genom att svänga för tätt framför dig.
Betydligt svårare att få rätt.

Var det jag funderat över också. Jag eller hojen träffade som "tur" var aldrig bilen.

Skadorna på hojen uppnår förmodligen inte kostnaden av självrisken ens. Men däremot utrustningen. Kan man få ut pengar för utrustning utan att använda vagmskadeförsäkringen om det skulle vara så att jag åker på det själv?

Skönt att du klarade dig näst intill oskadd! Lycka till med f-bolaget och må idioten i bilen brinna i helvet!!!
Tack! Ja jag hade verkligen tur i oturen. Nog för att jag har jävligt ont nu. Men jag lever och jag kunde resa mig upp efter olyckan.

Last edited:
Var det jag funderat över också. Jag eller hojen träffade som "tur" var aldrig bilen.

Snacka om taskigt! Djävla sätt att inte stanna och dels ta sitt ansvar men vad som är än värre hjälpa en skadad människa! :mad:

Någon skrev om ansvar när man inte krockat! Man måste inte stöta i varandra för att ha gjort ett fel. Det räcker att man inte följer trafikreglerna. Har man väjningsplikt så har man. Om en motorcyklist kraschar för att han/hon bromsar/väjer eller en bil/buss/lastbil kör i diket eller krockar med mötande i stället för kör in i den som är orsak innebär inte att den som har väjningsplikt INTE också är orsak dvs. har gjort fel!

Som alltid är det svårare att få rätt i de olika systemen vi har (försäkringsbolagen / rättssystemet) om man saknar vittnen eller teknisk bevisning (skadat fordon, id etta fallet bilen). Men nu verkar ju du ha ett vittne vilket borde vara till din fördel!

I detta läget hade det väl varit bättre, för dig, om din mc hade träffat och skadat bilen så länge du inte blivit träffad själv!

Hoppas det löser sig till din fördel!

Lycka till!
// Niklas

Skadorna på hojen uppnår förmodligen inte kostnaden av självrisken ens. Men däremot utrustningen. Kan man få ut pengar för utrustning utan att använda vagmskadeförsäkringen om det skulle vara så att jag åker på det själv?

Kolla om inte hemförsäkringen tar delar av din utrustning! Vill minnas att den brukar bli inblandad när det gäller personlig utrustning eftersom fordonsförsäkringen i regel bara tar skadorna på fordonet!

Mvh!
// Niklas

För det mesta täcker hemförsäkringen skyddsutrustning som hjälm, ställ etc.
Men kolla upp villkoren i just din försäkring, tomtarna brukar vara duktiga på att smyga in stjärnor och parenteser lite här och var...:rolleyes:

Lycka till med försäkringsbolaget!:tummenupp

Tack! Ja jag hade verkligen tur i oturen. Nog för att jag har jävligt ont nu. Men jag lever och jag kunde resa mig upp efter olyckan.

Ett tips:
Presentera dig INTE som "No_Brakes" vid kontakter med försäkringsbolaget.

Krya på dig och tack för att du gjorde en tråd.
Man kan aldrig lita på att mottrafikaneterna skall följa trafikreglerna.
Spelar egentligen ingen roll vem som orsakar olyckan.
Det är hojpiloten som får ont.

Det beror ju på om du har några vittnen som kan styrka det? Och sen beror det på om du kom i 180 på 30-väg eller om du körde lagligt och han körde ut precis mitt framför? Hade han väjningsplikt?

Skuldfrågan hänger naturligtvis ihop med hastigheten, men smitning är det ju oavsett vem som var vållande.

Ett tips:

Krya på dig och tack för att du gjorde en tråd.
Man kan aldrig lita på att mottrafikaneterna skall följa trafikreglerna.
Spelar egentligen ingen roll vem som orsakar olyckan.
Det är hojpiloten som får ont.
Skit också, det gjorde jag ju, trodde att det var viktigast att de visste mitt forums alias.:näsblod

Tack så mycket för "hjälpen" har gjort polisanmälan samt snackat med fb så vi får väl se hur det går. Denna säsongen är väl över nu så jag har ju tid på mig att fajtas för min rätt.
Kul att man fick köra sin splitt nya hoj i fem dagar iallafall..:huvet

Ett tips:

:rofl :tummenupp

Tror att du kan vinna på att lägga ner lite arbete på skadeanmälan. Kolla om platsen för olyckan finns med som satelitbild/flygfoto på Hitta.se och rita in där din placering när idioten svängde framför näsan på dej. Mät upp avståndet, så att det går att kolla/räkna ut hur nära du var att plantera dej i sidan på bilen. Visa att du är förbannad och lägger ner lite kraft på skiten som drabbade dej, så kanske, kanske, du slipper bli överkörd av ditt försäkringsbolag...

Lycka till och bra att du klarade dej så bra som du gjorde!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back