Vems fel? (lagfråga)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Bil B kommer körandes på huvudled. Han kör i ca 70km/h på 50-väg.
När Bil B närmar sig korsningen (med god sikt) så kör Bil A ut rakt framför honom vilket resulterar i att Bil B kör på Bil A i sidan.
dilemma.jpg

Vems fel är detta enligt lagens mening?

D.v.s Inga moraliska åsikter, endast enligt lagen.

Bil A till 100%,vem är du? A eller B... :)

Last edited:
En ganska så exakt likadan olycka hände där jag bor för ett tag sen.
En bil åkte ut och en annan bil kommer och smäller in i sidan i allt för hög fart.
Enligt en källa, en polis, så åker bilen som åkte på den andra bilen dit.
Alltså Bil B åker dit.

Sen att den bilen som körde på den andra bilen smet ifrån olycksplatsen hör inte hit...
:kocko

Ta inte illa upp nu (inte allt för mycket iaf).
Men har du körkort? Isåfall SKA du kunna det där själv. Annars är det inte så konstigt att folk gör skumma saker, om de inte vet vad som är rätt/fel.

Helt uppenbart att den med väjningsplikt i det där fallet är vållande och skyldig.

EDIT: Man kan sen påstå att bilen som kör på den andra inte höll avstånd, men det är rent skitsnack, det är omöjligt att göra det om nån kastar sig ut framför. Har själv inte smällt på detta sätt, farsan gjorde det dock (bilen som slängde sig ut framför tvärnitade för en unge sprang över vägen) och det blev den andre snubben som torskade.

Bil B gör fel - man får inte köra för fort... man åker alltid (nästan) dit för det. Det kan i och för sig blir en sådan där "delat" fall där bägge blir skyldiga.

Last edited:
Bil A gör fel. Den har ALLTID väjningsplikt när den kommer till en huvudled.

doobidoo skrev:
En ganska så exakt likadan olycka hände där jag bor för ett tag sen.
En bil åkte ut och en annan bil kommer och smäller in i sidan i allt för hög fart.
Enligt en källa, en polis, så åker bilen som åkte på den andra bilen dit.
Alltså Bil B åker dit.

Sen att den bilen som körde på den andra bilen smet ifrån olycksplatsen hör inte hit...
:kocko

Den som kör fordon B åker helt riktigt dit. Man ska ha marginaler för att väja för oväntade hinder. Kör han in i sidan på A har personen varit oaktsam och missat bilen kör ut. ALternativt som i fallet här kört ovarsamt. Längre är inte stoppsträckan för en bil på 50väg. :rolleyes:

Fast det blir troligen domstol av det om båda blånekar till vara vållande. Då gäöller väl bromsspår och bedömning av korsningen vid krocken. Var befann sig B när A körde ut osv.. För lite info för säga ena eller andra blir skyldig av första inlägget..

Last edited:
Bil A gör fel. Den har ALLTID väjningsplikt när den kommer till en huvudled.

Sen är det ett grymt misstag att hålla 70km/h på 50 väg.

Väjningsplikten gäller även om bilen håller 220. Om det nu går att bevisa att bil B körde för fort så blir det väl möjligtvis delat vållande.

Hur i hela friden kan någon bedöma att bilen körts i 70 i stället för 50 och än värre, hur skall det bevisas (glöm bromsspår från moderna bilar). Låter som att någon försöker slingra sig från ansvar. Huvudregeln är att A skall lämna ALL trafik företräde, ser det som att A kommer att få stå för sin klantighet. (om B vore en hoj så skulle antagligen föraren av A få det jobbigt här på forumet).

Edit:
Stavfel

Last edited:
Eftersom bil A har väjningsplik så kvittar det i princip vilken hastighet b har...
För A ska stanna ändå..

problemet med att svara på frågan är att man måste veta exakt var olyckan skedde, skedde den mindre än 10 meter från den anslutande vägen så skedde olyckan i korsningen, och då är A skyldig (man är skyldig att att väja för korsande trafik när man kör in på huvudled) är det däremot längre avstånd kan det räknas som påkörning bakifrån och ansvaret därmed mer tveksamt. hoppas ingen skadades i olyckan

En kille som jag köpte ett skinnställ av berättade om en olycka han var med om. Han körde vansinnigt mycket för fort med motorcykel och krockade med en mötande bil som svängde vänster framför honom. Bilisten hade såklart ingen chans att upptäcka honom överhuvud taget men åkte dit ändå eftersom det inte kunde bevisas att killen på hojen kört för fort.

Alltså kan jag inte svara på vem som gör rätt eller fel, men bil A kan åka dit på det även om bil B kör 200 km/h.

svårt för bil A att bevisa att den andre körde fort. så bil A åker på det tror jag

Bil A gör fel

Jag råkade ut för en olycka som var omvänd.. alltså jag va bil B men det var inte en huvudled även om just den vägen används på det sättet av gemene man. :)

Det lustiga vid min lilla krock va att föraren av A själv sa att han inte fick stopp på bilen och att han var evigt tacksam för att jag lyckades väja för honom. men hehe han fick ändå rätt i ärendet då det inte va en huvudled jag åkte på. dom sa då även till mig att hade det vart en huvudled så hade bil A åkt dit nästan oavsett omständigheterna. Dvs även om bil B i ditt exempel säger "JAG ÄR EN IDIOT OCH DET ÄR MITT FEL" så lär bil B få rätt :P

Bil A gör fel som svänger ut på huvudled framför en bil
Bil B gör fel som kör över högsta tillåtna hastighet

Jätteenkelt.

Vad som sen går att bevisa är däremot inte alltid så enkelt. Men troligtvis skulle det inte gå att bevisa att B körde för fort och då återstår faktum att bil A kört ut trots väjningsplikt och därmed orsakat krocken.

Blir både polis och försäkringsbolag inblandade kan de dessutom komma fram till olika saker, men det behöver såklart inte betyda att någon bevisligen har gjort fel i juridisk mening bara för att ett försäkringsbolag kommit fram till nåt.

Det är dessutom, med tanke på din fråga, i princip INGEN som har gjort fel i lagens mening förräns detta har bevisats mot allt rimligt tvivel, vilket i så fall är något för åklagare och domstol att ta ställning till. Men då snackar vi antagligen inte små plåtskador. Dessutom hamnar den här frågan i så fall på en helt hypotetisk nivå.

Om det nu var så att bil A och bil B faktiskt inte krockade, bil B får kanske tvärnita och kommer undan med än hårsmån, har ingen heller gjort fel då inget egentligen har inträffat förutom ett tillbud. Såvida det inte går att få till vårdslöshet i trafik, åter till stycket ovanför.

Nån annan får gärna korrigera om jag flummat iväg för mycket...

Se även detta liknande fall:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=92806&page=1&pp=20

Bil A. Har själv råkat ut för samma sak. Inga protester från nån sida. Varken polis eller f-bolag

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D