Vems fel? (lagfråga)

Hehe, det var längesen men nu är det dax o damma av den:

:corn

Jag tror att Bil A gör fel. Iaf om Bil B inte kör så pass fort att de ses som vårdlöshet i trafik. Vilket 70 km/h är på gränsen till. Eller går den gränsen vid 80 km/h? Är det +30 km/h eller +20 km/h på 50-väg?

Slutsats: Vetifan... :rullandeu

Vad sa snutarna?

Last edited:
eccentric skrev:
Bil A gör fel

Jag råkade ut för en olycka som var omvänd.. alltså jag va bil B men det var inte en huvudled även om just den vägen används på det sättet av gemene man. :)

Det lustiga vid min lilla krock va att föraren av A själv sa att han inte fick stopp på bilen och att han var evigt tacksam för att jag lyckades väja för honom. men hehe han fick ändå rätt i ärendet då det inte va en huvudled jag åkte på. dom sa då även till mig att hade det vart en huvudled så hade bil A åkt dit nästan oavsett omständigheterna. Dvs även om bil B i ditt exempel säger "JAG ÄR EN IDIOT OCH DET ÄR MITT FEL" så lär bil B få rätt :P

Du menar att den andra bilen kom från din högra sida?

Hemma finns också en sån där gata (ej huvudled) som går genom hela samhället. Alla smågator ansluter till denna större gata men trots detta verkar alla tro att de har väjningsplikt när de ska köra ut (och alla som kör på den större gatan utgår förstås att alla väjer för dom). När man istället låter de fordon som kommer från höger köra ut, står de bara som fån och väntar på att man ska köra förbi.... hopplöst. Men en dag kommer det säkert rädda en från en onödig krock.

scud skrev:
Ta inte illa upp nu (inte allt för mycket iaf).
Men har du körkort? Isåfall SKA du kunna det där själv. Annars är det inte så konstigt att folk gör skumma saker, om de inte vet vad som är rätt/fel.

Helt uppenbart att den med väjningsplikt i det där fallet är vållande och skyldig.

EDIT: Man kan sen påstå att bilen som kör på den andra inte höll avstånd, men det är rent skitsnack, det är omöjligt att göra det om nån kastar sig ut framför. Har själv inte smällt på detta sätt, farsan gjorde det dock (bilen som slängde sig ut framför tvärnitade för en unge sprang över vägen) och det blev den andre snubben som torskade.
Jag vet att Bil A gjorde fel men min kära styvfar som har haft körkort i 20år vägrade tro mig. Han krävde en second opinion och det fick han här.

Någon som har ett bra recept på hatt, för det är vad han ska få äta nu :)

Faaan, vi behöver en trafikpolis för att reda ut det här...

Bil A gör fel, sen läste jag inläggen innan bara för att se hur en del tänker, det är inte konstigt att det blir olyckor :3freak

Recept på hatt: Var inne på friterad halmhatt, men med tanke på hans syn på trafiken så bör han få ett straff också som känns länge, varm filthatt med en kall sås av citron och kockos, dryck till solvarm avslagen pilsner.

Vet att det är felstavat men såsen passar till nämnda hatt och gärning

så enkelt som att bilen som har väjningsplikt blir skyldig (bil A)

edit: tror verkligen folk att det är B :4skrika

Last edited:
Lurch skrev:
Alltså kan jag inte svara på vem som gör rätt eller fel, men bil A kan åka dit på det även om bil B kör 200 km/h.

Hoppas bara inte att det alltid är så! I så fall kommer jag aldrig våga köra ut på en huvudled igen. Jag menar, om det är så att det kommer en vettv...eh sporthoj-åkare i över 200 knyck och klipper mig från sidan, och någon senare kan komma och hävda att det var mitt fel eftersom jag körde ut på en huvudled.

Den som har väjningsplikt har det mot ALL trafik, därför är det inte ditt "fel" om du kör om en bil och befinner dig på vänster sida vägen och en bil som kör ut från någon sidoväg med väjningsplikt och ni frontalkrockar. Bara ett exempel trafikskoleläraren körde med på teorilektionerna för längesen. Hitta ett ex av Du och jag i trafiken så kan du nog kolla det där. Solklart.

Bil A. Han ska reservationslöst lämna företräde för B, oavsett om denna kör i 30 eller 220. Däremot kan det bli bekymmer om vittnen uttalar sig om B´s för höga hastighet. Men då måste det gå fortare än + 20 km/h.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D